welke virusscanner/firewall/ouderlijk toezicht ?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Myriad

welke virusscanner/firewall/ouderlijk toezicht ?

Bericht door Myriad » zo feb 14 2010 10:23 pm

Bij m'n nieuwe Dell computer zit zoals bekend standaard MacAfee. Veel mensen zijn daar niet zo over te spreken, omdat het minder betrouwbaar is.
Ik ben al een tijdje niet meer zo thuis in deze materie. Welke virus scanner en evt. firewall tools kunnen jullie me aanraden?

Daarnaast zoek ik ook een tool om ouderlijk toezicht fijner (dan de mogelijkheden die Windows 7 biedt) in te stellen;
zit te denken aan het blokkeren van bepaalde sites/content/domein/URL's, maar ook van bepaalde locaties op de computer (zien/schrijven).

Tenslotte; hoe stel ik in dat users standaard hun eigen databestanden naar (nog te maken) partities op een HDD schrijven i.p.v. naar de SSD waar het OS staat en veel gebruikte apps?

Bij voorbaat dank voor nuttige reakties!

Kees
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: welke virusscanner/firewall/ouderlijk toezicht ?

Bericht door Kees » zo feb 14 2010 10:32 pm

Hallo,
ik gebruik al jaren Avast ( http://www.avast.nl.) gratis voor home gebruik, bevalt mij prima.
elk jaar moet je even opnieuw activeren, (je wordt er aan herinnerd) en dan krijg je weer voor een jaar of 14 mnd een nieuwe licentie.
mvrgr Kees

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo feb 14 2010 11:00 pm

Na verschillende software te hebben geprobeerd kom ik voor alle vormen van bescherming toch steeds weer uit bij Kaspersky Internet Security (de volledige suite). Firewall, Virusscanner, spamfilter, popupblocker etc. in 1 pakket. Op het net via kaspersky.nl wat (te) duur, maar ik heb hem bij verschillende computerzaken en de mediamarkt al gezien voor 22 tot 25 euro (Mediamarkt EHV had een 3-PC licentie voor 1 jaar voor 22 euro liggen). Het is betalen maar in mijn ervaring superieur aan de meeste andere pakketten. Ook legt het vrij weinig beslag op de resources van je PC, het is eenvoudig in gebruik (ook geschikt voor complete leken in de 'automatische' modus) en iedereen die ik het heb aangeraden heeft sindsdien geen virus, trojan of wat ook meer gehad. Bij mijn werkgever is Kaspersky sinds een paar jaar ook de default en we hebben sindsdien geen problemen meer gehad met virussen, trojans etc.

Heb zelf verschillende andere pakketten geprobeerd. McAfee is bagger, traag en slecht en houdt lang niet alles tegen. Dat was ook het vorige pakket wat we op het werk gebruikten, er kwam toch steeds weer iets doorheen. Panda idem dito. Norton is vrij goed in termen van bescherming, maar legt relatief veel beslag op systeemresources en raad ik om die reden af. Als je toch gratis wilt raad ik AVG aan (virusscanner) en ZoneAlarm, al is Zonealarm soms wat opdringerig met vragen aan de gebruiker.

Je kunt natuurlijk ook nog op Linux gaan werken, maar voor veel mensen is dat geen optie. :)

Wat betreft parental control software kan ik je niet helpen, ik heb geen kinderen. Maar ik heb collega's wel eens NetNanny horen noemen. Geen idee hoe goed dat is.
Spul waarmee je foto's maakt...

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 15 2010 1:37 pm

OpenDNS biedt (gratis) de mogelijkheid voor content filtering. http://www.opendns.com/start/
Let wel, dit soort diensten zijn nooit waterdicht en 100% bestand tegen creatief googlende kids.

Daniël

Bericht door Daniël » ma feb 15 2010 1:46 pm

AVG Free draaien, Ad-Aware & Zonealarm.
Helemaal top. Compleet beveiligd. Had er eerst Norton en Symantec op staan. Dat heb ik er weer snel vanaf gehaald. Was toch test.
Avast heb ik ook gehad. Kreeg alleen de hele tijd reclame zooi. Bij AVG niet.

pbreev

!

Bericht door pbreev » ma feb 15 2010 10:46 pm

.
Laatst gewijzigd door pbreev op ma okt 04 2010 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Bericht door Daniël » di feb 16 2010 7:40 am

:?: Wat bedoel je nu eigenlijk. Kan even geen touw aanvast knopen wat je nu allemaal zegt.

Maar wellicht even een uitleg :ugeek: :
AVG is virus scanner die ervoor zorgt dat ik geen virus op de PC krijg (en die heb ik dus ook nog nooit gehad op elke PC die ik ooit heb gehad).
AD-Aware vanwege spyware. Maar dat draait eigenlijk bijna nooit.
Zonealarm omdat de firewall van Windows gewoon slecht is. Je wilt niet weten hoeveel rotzooi op je pc wilt komen. Zonealarm wordt als 1 van de beste aangeschreven.

Dit allemaal om mijn PC zo schoon mogelijk te houden vanwege foto's en documenten. En natuurlijk gebruik ik ook een externe HHD.
Laatst gewijzigd door Daniël op di feb 16 2010 5:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di feb 16 2010 4:35 pm

Ik gebruik Avast. Bevalt prima.
Op de PC's. Op de Mac doe ik het zonder :-)
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di feb 16 2010 6:18 pm

Open DNS (zie bericht Onno) voor content filtering en Microsoft Security Essentials (http://www.microsoft.com/Security_Essentials/) tegen virussen, spyware en andere schadelijke software zal goed werken.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » di feb 16 2010 6:44 pm

Virus: NOD 32, prima en goedkoop.

Ouderlijk toezicht: er is een programmaatje die kinderen een bepaalde tijd geeft op internet, ben de naam kwijt, maar ff googelen, die regelt een heleboel zonder een echt filter. Dat betekent in de praktijk dat als ze wilen msn-nen de tijd daaraan besteden en niet gaan surfen.

Firewall: standaard

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » di feb 16 2010 8:42 pm

Gebruik geen enkele virusscan op mijn Apple. Hoeft ook niet...... :D
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » wo feb 17 2010 6:51 pm

Hmmm hoeft dat echt niet?? ... en dit is een oud artikeltje http://www.dag.nl/multimedia/apple-immuun-virussen-5938

Maar ik wil de discussie Apple vs Windows echt niet aangaan. 8)

Vriendelijke groet,

Bram

jwbokx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jwbokx » do feb 18 2010 10:40 pm

Ik gebruik voor de kinderen al heel lang Watchdog (http://www.watchdogpc.com.
Maar ik heb geen windows 7.
Ben eigenlijk bang dat het daar niet op werkt, want Vista werkt ook niet volgens de site....
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » ma feb 22 2010 5:48 pm

wim schreef:Virus: NOD 32, prima en goedkoop.

Firewall: standaard
De uitgebreidere suite van ESET NOD heeft ook wat functies voor ouderlijk toezicht maar hoe goed die werken weet ik niet, ik gebruik ze nooit. NOD draait wel prima op windows 7.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma feb 22 2010 6:35 pm

Myriad schreef: Tenslotte; hoe stel ik in dat users standaard hun eigen databestanden naar (nog te maken) partities op een HDD schrijven i.p.v. naar de SSD waar het OS staat en veel gebruikte apps?
My documents-map kun je een andere locatie geven. Meeste gebruikers gebruiken die map wel, maar daar hoort ook wat opvoeding van je gebruikers bij (indien van toepassing, bij familie moet dat lukken)

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”