Bericht
door terts » ma feb 15 2010 9:57 pm
Dank tot zover voor jullie positieve reacties!
Zoals gezegd was dit m'n eerste 'studiofotoshoot'. Samen met m'n vriend alles opgebouwd, maar bepaald niet met het gevoel dat ik 'in control of things' was. Integendeel, veel is me domweg overkomen. Voordat je de rust hebt om ook goed aan je camera te denken...
Begonnen met wit achterscherm (dat leverde met onze vriendin uit Ivoorkust bij mij geen echt goede foto's op). Foto 2 ontstond toen als ongelukje (!), ik had even de ISO op 2000 gezet voor een (overigens mislukte) overzichtsfoto en vergeten de zaak weer op 200 te zetten toen onze dochter voor de camera kwam. Net voor ik de foto wilde weggooien besloot ik de belichting in CNX2 2 stops terug (!) te draaien, met dit resultaat.
Daarna het zwarte achterscherm neergezet, met foto 1 en ten slotte ook 3 als resultaat.
Vooral geleerd hoeveel er komt kijken bij dit soort fotografie en hoe lastig het is om je resultaten vooraf te sturen. Aan details zoals die waaraan JacTrum terecht aandacht geeft, ben ik totaal nog niet toegekomen.
Beeldbewerking: bij 1 beetje D-lighting in CNX2, plus wat onregelmatigheden in de huid weggepoetst in PS; bij 2 belichting aangepast in CNX2; bij 3 wat verscherping in CNX2 en miniem poetswerk in PS. Verder geen extreme verschillen in aanpak.
Dit gaan we zeker vaker doen! En ik zal m'n vriend vragen ook wat van zijn platen op dit forum te posten, net als ik werkt hij met een D700.