Natuurlijk zijn er heel tevreden gebruikers van dit lensje.
Maar er zijn nadelen, de constructie is niet een van de stevigste, dat is wel bewezen.
Op 18mm met volle opening vignettering en vervorming in de hoeken enz.
Maar het gaat niet om dit lensje af te kraken.
Pas geleden sprak ik een niet zo heel jonge fotograaf, bij Konijnenberg en deze man had sinds een aantal weken ook deze 18-200mm VR aangeschaft op zijn D200.
Deze man had altijd professioneel op analoog gefotografeerd, dus dit was zijn eerste DSLR.
Maar deze man zij dat hij niet kon leven met de kwaliteit van dit lensje, qua vervorming enz zeker in het groothoekgebied.
Dus nu was deze man bij Konijnenberg om zich te oriënteren op goede alternatieven.
Dus het is maar net waar je de lat legt.
Natuurlijk zijn er mooie en scherpe plaatjes uit te toveren.
Niet om oneerbiedig te zijn, maar dat kan je bijna uit elke lens, als je de ideale lichtomstandigheden heb.
En de foto's die hier getoond worden zijn over het algemeen de meest beste exemplaren.
Maar een lens kan je op zijn uitzonderlijke kwaliteit beoordelen, juist onder moeilijke lichtomstandigheden.
Als je dan een goed plaatje weet te maken, waar andere lenzen het laten afweten of bagger produceren, dan zeg ik heb je pas een hele goede lens.
Maar voor het gemiddelde fotowerk, kan die 18-200mm VR een perfecte lens zijn.
Dan wordt hij door de een verguist en door de ander de hemel ingeprezen.
En dat mag ook, ieder heeft zijn eigen maatstaven en prioriteiten.
Maar dit lensje zal optisch ongetwijfeld beter zijn dan mijn Tamron 18-200mm, maar niet qua mechanische bouwkwaliteit.
Van Tamron heb ik nog nooit gehoord dat hij in tweeën brak, maar van de Nikkor regelmatig en dat vind ik vreselijk jammer, doet het lensje geen recht.
Groetjes George