Filmjes uit DSLR bewerken

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Filmjes uit DSLR bewerken

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 5:20 pm

Ik heb sinds ik de D300s heb de mogelijkheid om te filmen. Best leuk moet ik bekennen, al was het niet echt een aankoopreden.

Maar nu ik het heb, en af en toe gebruik, vraag ik me af wat ik met die filmpjes kan. Ik begreep dat het eigenlijk opeenvolgende JPG bestanden zijn, wat niet erg optimaal klinkt. Het lijkt mij dat ik dan met een vrijwel behoud van kwaliteit de filmpjes naar een ander bestandsformaat zou moeten kunnen omzetten, resulterend in veel kleinere bestanden. Klopt dit?

Ander punt is het draaien van de filmpjes. Ik had in al mijn onhandigheid een paar filmpjes in portret geschoten. Dat is niet handig als je daar niets aan doet. Zijn er programma's die dat kunnen oplossen?

Kan ik de filmpjes op een DVD branden in een formaat dat een normale DVD speler het kan afspelen?

Tenslotte moet je in filmpjes kunnen knippen en plakken. En wellicht zelfs foto's eruit halen. Is daar wat voor?

Kortom: hoe bewerk ik die dingen verder? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Filmjes uit DSLR bewerken

Bericht door Tom » di feb 16 2010 5:47 pm

Windows movie maker is heel basic, maar zit gratis in Windows. :)
De makers van VLC zijn bezig aan een soort Adobe Premiere-kloon, die gratis gaat zijn. Daar zit ik eigenlijk op te wachten; premiere is me te duur. :)

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di feb 16 2010 5:50 pm

Patrick schreef:I...

Ander punt is het draaien van de filmpjes. Ik had in al mijn onhandigheid een paar filmpjes in portret geschoten. Dat is niet handig als je daar niets aan doet. Zijn er programma's die dat kunnen oplossen?

:huh:
Op al die vragen weet ik geen antwoord maar heel toevallig heb ik gisteren een film verkleind voor op de telefoon (heb ik wat te doen woon werk) via Windows Live Moviemaker (gratis onderdeel van Window's Live). In dat programma was die mogelijkheid (kantelen) aanwezig viel me op. Toen vroeg ik me nog af waarom je een film op de zijkant of op de kop zou willen zien. Maar nu weet ik het antwoord :wink:

Volgens mij kan dit programma ook eenvoudig de boel omzetten naar een DVD en andere formaten.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di feb 16 2010 6:43 pm

Patrick,

dit is echt een inkoppertje voor mij!

Heb je al op dit forum gezocht naar dit onderwerp??? toch wel handig, die zoekfunctie....

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m+bewerken

Jolanda

:mrgreen:
click voor mijn foto's op flickr.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 11:16 pm

Jolanda schreef: dit is echt een inkoppertje voor mij!

Heb je al op dit forum gezocht naar dit onderwerp??? toch wel handig, die zoekfunctie....
Er zijn maar weinig onderwerpen die maar een maal langskomen. Dus ik voel me niet schuldig. Daarnaast is dat draadje al bijna een jaar oud. Daar komt nog bij dat er wat specifieke vragen bij staan in mijn openingspost. Moet dus kunnen. :mryellow:

Als niemand iets toe te voegen heeft, dan zal ik het met de informatie in het aangegeven draadje moeten doen.

Ik denk dat ik nog eens ga vragen met een poll hoeveel mensen überhaupt de filmfunctie gebruiken. Of hebben we dat al eens onderzocht? :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wilm10

Bericht door wilm10 » wo feb 17 2010 7:53 am

als je geld wilt uitgeven voor een pakket is pinical er goed. anders windows movie maker.

Wilm

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo feb 17 2010 10:24 am

wilm10 schreef:als je geld wilt uitgeven voor een pakket is pinical er goed. anders windows movie maker.

Wilm
Ik moest 3x lezen voor ik begreep dat je Pinnacle bedoelde. Dat is een producent van oa TV-Kaarten, maar inderdaad ook Software. Welk pakket bedoel je (ik heb er geen ervaring mee dus ik kan niet gokken).

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » do feb 18 2010 4:11 pm

op volgorde van duur/professioneel
1) Avid media composer
2) Adobe Premiere
3) pinnacle studio
magix
premiere elements

4) de overige 100 tooltjes welke op internet te vinden zijn
5) windows moviemaker, gratis maar voldeed niet voor mij (dat is persoonlijk) Misschien omdat ik zelf veel met premiere en pinnacle gewerkt heb.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”