IJssculpturen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Qudajo

IJssculpturen

Bericht door Qudajo » za feb 20 2010 2:52 pm

Ik ga morgen naar de ijssculpturen in roermond en wou daar een paar foto`s maken.
Nou heb ik op het forum al heel wat mooie foto`s langs zien komen.
Maar ook heb ik begrepen dat het niet makelijk is om daar een paar goede foto`s te maken.

Dus mijn vraag is dan ook met welke instellingen ik daar het beste kan werken?

Ik dacht zelf:

Statief
A-stand f8
wb op het zonnetje
Iso 200

Wie kan mij wat advies geven?

Groet Henri

josj
Forumlid
Forumlid

Re: IJssculpturen

Bericht door josj » za feb 20 2010 3:27 pm

ik ben er ook geweest,en heb alles uit het handje gedaan [ d700 ].
statief is wel gewenst,een beetje groothoek ook.
verder goed aankleden en vooral je handen,het is daar -12 of kouder.
witbalans ach ,er is genoeg wit [ sneeuw ] aanwezig en dan kun je achteraf als je capture nx ofzo hebt, even met je pipetje op een wit vlak gaan staan enzo de witbalans corrigeren.

succes

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za feb 20 2010 6:35 pm

Ik ben vorig jaar in Zwolle bezig geweest (zie hier). Ik had toen mijn Nikkor 15mm f/3.5 AI-s objectief op de body geschroefd omwille van zijn enorme scherpte, vertekeningsvrij en verzadiging. Vanwege dit objectief moest ik alles manueel instellen. Scherpstellen zou ik zeer zeker manueel doen, de kans dat je camera de bietenbrug opgaat is groot aanwezig. Ik zou de volgende tips willen geven die veel met die van jou overeenkomen:
- Fotografeer in RAW
- WB op 4250K, kan je makkelijk achteraf aanpassen. Meestal zijn de sculpturen met gekleurde spotlights verlicht vandaar dat ik iets koeler ga zitten met de WB
- A- programma kiezen
- f/8 indien dat de beste diafragma opening is voor jouw objectief
- ISO200
- Manueel scherpstellen
- Statief (zonder begin je niet veel)
- Draad- of draadloze ontspanner of indien je die niet bezit de self-timer van de camera gebruiken
- Reserve batterijen (vanwege de vrieskou zijn ze zo leeg)

Kleed je ook warm, vergeet niet goed schoeisel met warme sokken en handschoenen. Ik ben toen een paar uur in Zwolle bezig geweest en was tot op het bot toe verkleumt.
Heel veel suc6 en we zien de resultaten graag hier op het forum,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » za feb 20 2010 10:00 pm

Ik ben er ook geweest. Als je hier onder 'ijssculpturen' zoekt vind je de foto's wel denk ik. Die zijn op 5000 iso geschoten, uit de hand met een 24/120mm Nikon objectief en ik zie er bijna geen ruis op. Maar ik heb net als Jos een D700. Als je een statief meeneemt kun je natuurlijk met een veel lagere gevoeligheid werken. Het is erg leuk daar foto's te maken, maar ontzettend koud! Dan is werken met een statief ook geen pretje, want die plakt aan je handen vast van de kou. Ga eerst op je gemak de folder bekijken in de goed verwarmde ruimte ernaast, zodat je de route kent en weet wat alles voorstelt. En ga af en toe even bijwarmen! :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Qudajo

Bericht door Qudajo » zo feb 21 2010 1:03 am

Dank jullie voor de tips.
Daar ga ik zeker wat aan hebben.

@ ALE, over de wb zat ik al een beetje te twijfelen dus ik ben blij dat ik er wat advies over krijg.
Een draadloze ontspanner heb ik eind vorig jaar aangeschaft na goed advies over hoe je vuurwerk het best kunt fotograferen :D

@ Jacktrum, ik heb inderdaad u foto`s gezien die zagen er goed uit, echter een iso van 5000 is met mijn D90 niet mogelijk.

Gewapend met hele warme kleren en een zetje extra batterijen ga ik proberen er iets mooi`s van te maken.
Waarvan jullie zeker het resultaat nog wel te zien krijgen.

Henri

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”