Zwangerschapsshoot.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Jay

Zwangerschapsshoot.

Bericht door Jay » do feb 11 2010 10:09 pm

Enige tijd geleden samen met Vief een zwangerschapsshoot gedaan met hoogzwangere Martine en haar vriend Alban.
Graag wil ik dat er kritisch naar gekeken word en eventuele op of aanmerkingen zijn zeer welkom!
[edit] ik zie dat om 1 of andere vreemde reden de exif data niet zichtbaar is... Alle foto's zijn genomen in de 'M' stand met een sluitertijd van 1/125e en een diafragma van F8.
Geflitst met de SB-600 via het plafond.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

Voor de gehele serie zie: hier!

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Zwangerschapsshoot.

Bericht door strangeartefact » do feb 11 2010 10:15 pm

Fotp 2 spring er uit voor mij, vermoedelijk om de reden dat je hem zo genomen hebt. Symmetrie en z/w ;)

Grts

p.s. verder keurige serie hoor!
Bijna leeg hier....

EdwardHazebroek

Bericht door EdwardHazebroek » do feb 11 2010 10:23 pm

Ik vind de zwart-wit versies het mooist.
Je brengt me gelijk op ideeën op dit gebied ;)
Mijn vrouw is namelijk 5 maand zwanger, dus dat buikje begint aardig te groeien...
Mooie serie. Mooi dat je dit zo hebt vastgelegd.

Groet, Edward.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » do feb 11 2010 10:32 pm

Van de zwartwit foto's vind ik ook de tweede vanwege de symmetrie het aardigste. Hoe zouden ze trouwens geworden zijn met een zwarte achtergrond, waarbij je alleen maar huid zou zien. Lijkt me aardig om ook te proberen. Van de kleurenfoto's vind ik de eerste leuk spontaan! De tweede een beetje voorspelbaar. Leuk voor bekenden, maar als foto op zich niet zo bijzonder.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » do feb 11 2010 10:39 pm

:mryellow: :mryellow:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Jay

Bericht door Jay » do feb 11 2010 10:47 pm

@strangeartefact:
Dat was inderdaad de reden van die foto :) De symmetrie, Foto 1 is eigenlijk idem maar vanuit een andere hoek die toch wel wat meer 'buik' laat zien. Daar ging de shoot tenslotte om :)

@JacTrum:
Ik heb helaas geen beschikking tot een studio en moet het doen met de ruimtes die aanwezig waren. Deze kamer gaf voldoende licht en de muur had een egale kleur.
Qua voorspelbaarheid, ja, ben ik het er volkomen mee eens. Ik vond zelf dat ik erg beperkt was in 'poses' omdat het juist gaat om de buik die je wilt laten zien. En dan zie je inderdaad een hele hoop composities wel vaker voorbij komen bij de zwangerschapsshoots.

@Edwardhazebroek
Leuk! Wij hebben de shoot gedaan toen ze ruim 8 maanden zwanger was. Volgens mij is ze volgende week ergens uitgerekend.

@D-90s (Eelco)
Jouw mening wist ik al :mryellow: vond het wel verrassend en leuk dat je ineens belde om de foto's :lol: :mrgreen:

cubke

Bericht door cubke » zo feb 14 2010 2:52 pm

Heel apart.
Waren vorige week bij de ouders van Martine op visite, ze liet ons vol trots deze foto's zien.
Heel toevallig om ze op deze forum weer terug te zien.
De eerste foto spreekt mij het meeste aan, je blijft er naar kijken.

Groet Sjaak

Guy

Bericht door Guy » zo feb 21 2010 11:34 am

Je weet me mening al:D

Maar toppertje
zeker No. 2 :D :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 21 2010 12:03 pm

Jammer dat je geen studiolicht hebt. Je kunt zoveel meer vorm geven aan een lichaam met licht.
Als je dan al gewoon een kamer of ruimte neemt. Speel dan alleen met het invallende licht van een raam. Je kunt door gordijnen meer open of dicht te doen (ja zelfs bijna verduisterd) heel veel doen met het licht wat dan meer interessant gaat worden in de vorm wat het licht doet op het lijf.

EDIT
Hier 2 voorbeelden van een "slapende" jongen, enkel om aan te geven wat je kunt doen met enkel het aanwezige natuurlijke licht wat door ramen in een ruimte naar binnen valt en gordijnen die open of gesloten worden. Kamer met aan twee zijden een raam met gordijn. Eerste foto is een raam links wat licht geeft, maar er zit geen sfeer in. Foto daaronder is het gordijn links dicht gedaan en een "lamellen" gordijn boven achter de jongen open gedaan. Krijg je een soort van tegenlicht schuin van boven. Dat geeft ineens plastiek/vorm en "sfeer" aan het gezicht terwijl de opname op zichzelf niet zoveel anders is. Op die wijze kun je ook modellen en zwangere vrouwen binnen fotograferen en experimenteren met licht. Tenslotte heeft fotografie niet voor niets de betekenis van "het schrijven met licht" :)

Afbeelding

Afbeelding

"Geklede" zwangerschapsfoto's of dat half ontbloot zijn, vind ik fotografisch overigens dikwijls zo vreemd overkomen. Met storende vreemde kledingranden in een compositie (donkere broekranden en opgetrokken hesjes). Het accentueert juist dat verlegen gevoel dat mensen hebben om zich "meer bloot" op de foto te laten zetten en ze toch maar vooral niet te ver willen gaan. En dat is juist waar het in een zwangerschap niet om gaat. Er worden dan eigenlijk verkeerde accenten gelegd. Ik snap best dat er een bepaalde schroom is. Maar als die stap genomen is (dus gewoon bloot), kun je veel meer de vorm en daar waar het werkelijk om gaat uitdrukking geven om dat vast te leggen. Toevallig een paar dagen terug ook een zwangerschapsfoto geplaatst (en foto aantal weken na de geboorte). Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 73#p338073
Vriendelijke groet, Léon Obers

VieF

Bericht door VieF » zo feb 21 2010 8:26 pm

@Léon: We snappen wat je bedoelt, helaas waren de omstandigheden er niet naar. De enige bruikbare kamer was een kamer die nog opgeknapt moest worden, bevatte maar één raam (hingen nog geen gordijnen) en de kamer was erg smal, waardoor we het model ook niet een stuk van de achtergrond konden laten staan. We waren dus zeer beperkt in de mogelijkheden.
Over het 'bloot zijn'.. Niet alle mensen gaan graag bloot. Wij hebben het hier ook zeker over gehad, maar als je niet wilt dan houdt het op. Om dan toch een buik te laten zien, hebben we gekozen voor een truitje dat aan de onderkant open kon, zodatr de buik werd ontbloot. De keuze blijft nou eenmaal bij haar. Daarnaast kan iedereen op internet deze foto's zien, ook mensen die hier geen lid zijn kunnen alle foto's bezichtigen. Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen naakt op internet te vinden wil zijn :)

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo feb 21 2010 8:30 pm

VieF schreef: Daarnaast kan iedereen op internet deze foto's zien, ook mensen die hier geen lid zijn kunnen alle foto's bezichtigen. Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen naakt op internet te vinden wil zijn :)
Dat snap ik, die zou ik dan ook niet op internet plaatsen. :?
Misschien dat je bij familie van het stel de serie opnieuw kan maken waar er meer ruimte tot jullie beschikking is?
Nou, van mij ook de groeten

VieF

Bericht door VieF » zo feb 21 2010 8:35 pm

pietje-nukem schreef:
VieF schreef: Daarnaast kan iedereen op internet deze foto's zien, ook mensen die hier geen lid zijn kunnen alle foto's bezichtigen. Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen naakt op internet te vinden wil zijn :)
Dat snap ik, die zou ik dan ook niet op internet plaatsen. :?
Misschien dat je bij familie van het stel de serie opnieuw kan maken waar er meer ruimte tot jullie beschikking is?
Als jij ze momenteel kunt aanmoedigen om opnieuw zwanger te worden, dan willen wij dat over 9 maanden best nog een keer doen :D

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo feb 21 2010 8:45 pm

Oops :oops:
Had een lichtje moeten gaan branden bij "Enige tijd geleden samen met Vief een zwangerschapsshoot gedaan met hoogzwangere Martine"
Of zit ik nu helemaal fout :?
Pieter
Nou, van mij ook de groeten

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » zo feb 21 2010 9:11 pm

Ik vind de 'handen op de buik serie"goed gelukt..Alleen de laatste foto...Had ze haar slofjes niet uit kunnen doen!!! :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”