Fotograferen met 18-105 vanop statief
Fotograferen met 18-105 vanop statief
Gisteren was ik op statief bezig met mijn D90 en 18-105VR objectief.
Nu viel het me op dat wanneer ik de onstspanknop na het scherpstellen doordruk om de foto te maken, ik door de zoeker het beeld een klein stukje zie zakken.
Dus net na het focussen en vlak voor het afdrukken maakt het precies een klein sprongetje omlaag.
Het gekke is dat dit alleen voorvalt vanop statief. Wanneer ik vanuit de vrije hand fotografeer, dan blijft het beeld in de zoeker perfect stabiel.
Dacht eerst dat het gezichtsbedrog was, maar na een paar keer er echt op te letten bleek dat dit steeds terug kwam.
Is er iets mis met mijn toestel/objectief?
Nu viel het me op dat wanneer ik de onstspanknop na het scherpstellen doordruk om de foto te maken, ik door de zoeker het beeld een klein stukje zie zakken.
Dus net na het focussen en vlak voor het afdrukken maakt het precies een klein sprongetje omlaag.
Het gekke is dat dit alleen voorvalt vanop statief. Wanneer ik vanuit de vrije hand fotografeer, dan blijft het beeld in de zoeker perfect stabiel.
Dacht eerst dat het gezichtsbedrog was, maar na een paar keer er echt op te letten bleek dat dit steeds terug kwam.
Is er iets mis met mijn toestel/objectief?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Fotograferen met 18-105 vanop statief
Mogelijkheid 1.
Heb je wel een stevig statief? Er zit "veerkracht" in koppen en bevestiging. Maar dan moet je wel hard drukken of misschien leun je met je handpalm wel op een andere wijze op de camera dat dit merkbaar is.
Mogelijkheid 2.
De werking van de VR van je lens. Schakel die eens uit als je vanaf statief werkt en kijk dan wat er gebeurd.
(Overigens vanaf statief hoort VR altijd uit te staan).
Heb je wel een stevig statief? Er zit "veerkracht" in koppen en bevestiging. Maar dan moet je wel hard drukken of misschien leun je met je handpalm wel op een andere wijze op de camera dat dit merkbaar is.
Mogelijkheid 2.
De werking van de VR van je lens. Schakel die eens uit als je vanaf statief werkt en kijk dan wat er gebeurd.
(Overigens vanaf statief hoort VR altijd uit te staan).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Koop een draadloze afstandbediening en je hebt nergens last van.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
Het is opgelost. Ik had de VR nog aanstaan. Effe getest zonder VR en het beeld bleef mooi stabiel. Bedankt voor de nuttige info.
- Desiree van Os
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ben ik helaas niet met je eens.whvg schreef:Koop een draadloze afstandbediening en je hebt nergens last van.
Toevallig wil het geval dat ik gisteren net als Pixelke ook met mijn D90 en 18-105mm lens op statief foto's aan het maken was.
Ik maakte gebruik van de afstandsbediening en zag ook steeds het beeld een klein stukje zakken na scherpstellen.
Inderdaad staat bij mij de VR nog aan dus zal volgende keer deze maar uitzetten dan.
Weer wat geleerd zullen we maar zeggen
Groet,
Desirée
Leest überhaupt iemand wel eens een handleiding?
emdeklerk
emdeklerk
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Een gulden regel, altijd de VR uit als je vanaf een statief fotografeert.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Niet bij de top objectieven cees , daar kan je hem gewoon aan laten staan.Cees Laarman schreef:Een gulden regel, altijd de VR uit als je vanaf een statief fotografeert.
De 500 F4 VR heeft zelfs een tripod stand.
groet ruud
- Cees
- Forumlid
Ik had er inderdaad misschien bij moeten zetten 'voor de amateurobjectieven'.
De echte zware jongens hebben dus een aparte stand, daar moet je dus ook even iets aanpassen als je vanaf statief fotografeert. Nu denk ik bij die 500/4 dat je daarmee niet snel uit het handje schiet.
In ieder geval, lees even de handleiding, zoals emdeklerk al zei!
De echte zware jongens hebben dus een aparte stand, daar moet je dus ook even iets aanpassen als je vanaf statief fotografeert. Nu denk ik bij die 500/4 dat je daarmee niet snel uit het handje schiet.
In ieder geval, lees even de handleiding, zoals emdeklerk al zei!
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Heb ik hoor. Handig dingetje.whvg schreef:Koop een draadloze afstandbediening en je hebt nergens last van.