Overdracht auteursrecht foto
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Overdracht auteursrecht foto
Goedemorgen,
Gisteren kreeg ik de vraag of een aantal foto's van een eerdere opdracht (PR materiaal) gebruikt mag worden voor een mailing.
De vraag kwam van de eind opdrachtgever, zij hebben dus alleen de folder gekregen en niet de foto's. Die liggen bij mijn opdrachtgever die de flyers heeft gemaakt.
Mijn opdrachtgever heb ik alleen rechten gegeven om de foto's voor deze opdracht te maken.
Waar het mij nu omgaat wat kan en moet ik doen zodat de foto's wel weer gebruikt kunnen worden en ik er ook weer wat aan verdien.
Ik heb verschillende draadjes gelezen maar daar lees ik als het al fout is gegaan, in de pfd file over richtprijzen 2010 staat dit geval niet in.
Aan welke bedrag moet ik denken per foto dat ze willen gebruiken voor hun eigen mailing?
En welke tekst moet ik gebruiken?
Hoop dat jullie me kunnen helpen
Groeten
Maud
Gisteren kreeg ik de vraag of een aantal foto's van een eerdere opdracht (PR materiaal) gebruikt mag worden voor een mailing.
De vraag kwam van de eind opdrachtgever, zij hebben dus alleen de folder gekregen en niet de foto's. Die liggen bij mijn opdrachtgever die de flyers heeft gemaakt.
Mijn opdrachtgever heb ik alleen rechten gegeven om de foto's voor deze opdracht te maken.
Waar het mij nu omgaat wat kan en moet ik doen zodat de foto's wel weer gebruikt kunnen worden en ik er ook weer wat aan verdien.
Ik heb verschillende draadjes gelezen maar daar lees ik als het al fout is gegaan, in de pfd file over richtprijzen 2010 staat dit geval niet in.
Aan welke bedrag moet ik denken per foto dat ze willen gebruiken voor hun eigen mailing?
En welke tekst moet ik gebruiken?
Hoop dat jullie me kunnen helpen
Groeten
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Re: Overdracht auteursrecht foto
Auteursrecht is niet overdraagbaar.
Voor prijzen, kijk op richtprijzen.org voor een idee. Naar beneden bijstellen kan over het algemeen geen kwaad, je krijgt een aardig idee met die richtprijzen, maar ze zijn wel aan de hoge kant voor de huidige markt.
Hoeveel leden heeft die mailinglist, hoe groot is de foto, is het een stichting die amper geld heeft of een multinational die bulkt van het geld en er echt iets uiterst commercieels mee gaat doen, het zijn allemaal dingen die mee spelen bij het bepalen van de prijs.
Voor prijzen, kijk op richtprijzen.org voor een idee. Naar beneden bijstellen kan over het algemeen geen kwaad, je krijgt een aardig idee met die richtprijzen, maar ze zijn wel aan de hoge kant voor de huidige markt.
Hoeveel leden heeft die mailinglist, hoe groot is de foto, is het een stichting die amper geld heeft of een multinational die bulkt van het geld en er echt iets uiterst commercieels mee gaat doen, het zijn allemaal dingen die mee spelen bij het bepalen van de prijs.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hoi Maud,
Misschien even een pb-tje naar Martijn Oorthuis.
Ik heb het idee dat hij wel eens vaker met dit soort situatie's te maken heeft
(
Martijn, correct me if i'm wrong..
)
Groeten Eelco
(

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Auteursrecht is wel degelijk overdraagbaar. Alleen meestal wordt het in de meeste gevallen niet overgedragen. En dat komt omdat je het auteursrecht niet vanzelf krijgt als je een foto koopt.Tom schreef:Auteursrecht is niet overdraagbaar.
Bron?iJoost schreef:Auteursrecht is wel degelijk overdraagbaar.Tom schreef:Auteursrecht is niet overdraagbaar.
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Tom,Tom schreef:Auteursrecht is niet overdraagbaar.
Deze had ik al bekeken alvorens ik het berichtje maakte, hier staat 1 bedrag is namelijk overdracht vrij licentie voor 1 jaar kleine 6000 euro

Wat ik zoek wat voor bedragen per foto gehanteerd kunnen worden.
Het is geen mailing voor multinational jammer genoeg

Ga ik doen thanks!D-90s schreef:Hoi Maud,
(Martijn, correct me if i'm wrong..
![]()
)
Groeten Eelco
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
vragen over het vak zijn makkelijker te stellen bij het vak zelf. Wordt gewoon lid van, naar keuze:
BFN
SVFM
NVG
BFN
SVFM
NVG
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
????????
hebben we hier niet genoeg kennis bij elkaar?
hebben we hier niet genoeg kennis bij elkaar?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bijv. Fotografenfederatie.Tom schreef:Bron?iJoost schreef:Auteursrecht is wel degelijk overdraagbaar.Tom schreef:Auteursrecht is niet overdraagbaar.
Je kunt auteursrecht als geheel verkopen. Gebeurd ook regelmatig. Toen een van de Beatles jaren geleden in geldnood zat is het auteursrecht van alle door de Beatles uitgebrachte songs door Michael Jackson gekocht. Over die rechten is nu nog veel te doen in de nalatenschap van Jackson.
Zie: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... us_Jackson
Vriendelijke groet, Léon Obers
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/Tom schreef:Bron?iJoost schreef:Auteursrecht is wel degelijk overdraagbaar.Tom schreef:Auteursrecht is niet overdraagbaar.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... overdragen
http://www.google.nl/search?q=auteursre ... rdraagbaar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Oh, en de wet natuurlijk:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Auteurswet.html
Wat is jouw bron?
Laatst gewijzigd door iJoost op zo feb 21 2010 2:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Beste Maud,
Diverse "vakverenigingen" helpen je mogelijk verder.
Zoek ook eens naar PictoRight. http://www.pictoright.nl/index.html
Er is een jurudisch verschil tussen overdragen van auteursrecht (de eigendom en beschikkingsmacht) en het geven van een gebruiksrecht.
Dat gebruiksrecht kan je beperken op diverse manieren, tijd/plaats/doelgroep.
In een eerder clubblad is er ook over geschreven.
Groeten, Gijs
Diverse "vakverenigingen" helpen je mogelijk verder.
Zoek ook eens naar PictoRight. http://www.pictoright.nl/index.html
Er is een jurudisch verschil tussen overdragen van auteursrecht (de eigendom en beschikkingsmacht) en het geven van een gebruiksrecht.
Dat gebruiksrecht kan je beperken op diverse manieren, tijd/plaats/doelgroep.
In een eerder clubblad is er ook over geschreven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Arabia
- Forumlid
- Contacteer:
Ik snap het verhaal niet zo.
Kreeg net een PB via ALE met een vraag hierover?
Maud, zoals ik het nu lees betreft het foto's (beeld) wat al eerder voor een PR opdracht gebruikt is.
Je gebruikt in je uitleg opdrachtgever en eind opdrachtgever ??
Heeft de opdrachtgever welke destijds je benadert heeft deze beelden en wil nu een andere speler deze gebruiken?
Auteursrecht ligt altijd bij de maker (jij dus), mits anders, schriftelijk overeengekomen.
Nu het zo is dat het beeld weer opnieuw gebruikt gaat worden door een derde (lees andere gebruiker) zul je na moeten gaan welke afspraken er destijds gemaakt zijn. Als je het exclusieve gebruik van deze beelden primair aan de eerste opdrachtgever hebt gegeven dan mag het beeld niet opnieuw gebruikt worden door derden... Is hier geen schriftelijke afspraak over en is over bovengenoemde "exclusiviteit" niet gesproken dan mag je het beeld aan derden verkopen...
Exclusief gebruik van beeld houdt niet in dat je je auteursrecht hebt overgedragen, jij blijft auteursrechten houden over je eigen beeld.
Hoor graag van je.
Lawrence
Kreeg net een PB via ALE met een vraag hierover?
Maud, zoals ik het nu lees betreft het foto's (beeld) wat al eerder voor een PR opdracht gebruikt is.
Je gebruikt in je uitleg opdrachtgever en eind opdrachtgever ??
Heeft de opdrachtgever welke destijds je benadert heeft deze beelden en wil nu een andere speler deze gebruiken?
Auteursrecht ligt altijd bij de maker (jij dus), mits anders, schriftelijk overeengekomen.
Nu het zo is dat het beeld weer opnieuw gebruikt gaat worden door een derde (lees andere gebruiker) zul je na moeten gaan welke afspraken er destijds gemaakt zijn. Als je het exclusieve gebruik van deze beelden primair aan de eerste opdrachtgever hebt gegeven dan mag het beeld niet opnieuw gebruikt worden door derden... Is hier geen schriftelijke afspraak over en is over bovengenoemde "exclusiviteit" niet gesproken dan mag je het beeld aan derden verkopen...
Exclusief gebruik van beeld houdt niet in dat je je auteursrecht hebt overgedragen, jij blijft auteursrechten houden over je eigen beeld.
Hoor graag van je.
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
- Arabia
- Forumlid
- Contacteer:
Dan is het mij nu ook duidelijk.
Als er geen andere afspraken zijn geweest buiten dat de vorige "gebruiker" het beeld alleen voor die opdracht mocht gebruiken dan hebben ze geen alleenrecht, lees exclusiviteit. Goed gedaan.
Je kunt met het verpleegtehuis nieuwe afspraken maken en een prijs bepalen. Het is misschien wel netjes dat je de vorige opdrachtgever aangeeft
dat het verpleegtehuis je benadert heeft voor deze foto's. Waar je wel voor moet waken is dat de vorige opdrachtgever de beelden weer door verkoopt... want dat mag dus niet... het is niet hun beeld maar jouw beeld, eenmalig in gebruik gegeven door JOU!!
Qua berekening moet je rekening houden dat deze opdracht al gemaakt is en dat je er ook al voor betaald hebt gekregen.. in mijn ogen zou ik een wat mildere prijs voor vragen.... Maar dat is geheel aan jou. (Nieuwe uitrusting of iets dergelijks...
)
Suc6
"Vaak bu'j te bang !!"
Als er geen andere afspraken zijn geweest buiten dat de vorige "gebruiker" het beeld alleen voor die opdracht mocht gebruiken dan hebben ze geen alleenrecht, lees exclusiviteit. Goed gedaan.
Je kunt met het verpleegtehuis nieuwe afspraken maken en een prijs bepalen. Het is misschien wel netjes dat je de vorige opdrachtgever aangeeft
dat het verpleegtehuis je benadert heeft voor deze foto's. Waar je wel voor moet waken is dat de vorige opdrachtgever de beelden weer door verkoopt... want dat mag dus niet... het is niet hun beeld maar jouw beeld, eenmalig in gebruik gegeven door JOU!!
Qua berekening moet je rekening houden dat deze opdracht al gemaakt is en dat je er ook al voor betaald hebt gekregen.. in mijn ogen zou ik een wat mildere prijs voor vragen.... Maar dat is geheel aan jou. (Nieuwe uitrusting of iets dergelijks...

Suc6
"Vaak bu'j te bang !!"
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
Duidelijk, ik zat er naast.iJoost schreef:[..]