Objectief 24-70 F2.8 ED niet scherp?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Rienus

Re: Objectief 24-70 F2.8 ED niet scherp?

Bericht door Rienus » ma feb 22 2010 7:37 am

Hey,
Eenieder heel hartelijk bedankt voor de reacties.
Allereerst over de foto zelf. De foto is gemaakt met een statief. Tevens heb ik gebruik gemaakt van de zelfontspanner om in ieder geval er zeker van te zijn dat het geen bewegingsonscherpte is. Ik zal vanavond wel even een nieuwe foto posten met een wat kleinere sluitertijd.

Aan mijn gebruik zal het in ieder geval niet liggen. Deze lens is gloednieuw. Ik heb 'm sinds afgelopen zaterdag :cry: Nadat ik een aantal foto's met deze lens had geschoten viel mij de onscherpte eigelijk direct op. Zelfs met F8 en S1/1000 is niet eens een scherpe foto te schieten.

Gr,
Rienus

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma feb 22 2010 8:23 am

Mm, als ik lees hoe de opname tot stand is genomen dan plaatst dat het wat mij betreft al weer in een ander perspectief. In ieder geval vanaf statief met draadontspanner.

Toch ben ik nog benieuwd naar de nieuwe testfoto's en ook wat 'gewone' foto's. Mochten die het zelfde beeld geven dan resten er nog maar weinig conclusies vrees ik. :shock:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 22 2010 9:58 am

Rienus schreef: Aan mijn gebruik zal het in ieder geval niet liggen. Deze lens is gloednieuw. Ik heb 'm sinds afgelopen zaterdag :cry:
Dat is dan toch weer triest. Meteen terug naar de winkel en een andere vragen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 22 2010 10:29 am

Rienus schreef: Eenieder heel hartelijk bedankt voor de reacties.
Allereerst over de foto zelf. De foto is gemaakt met een statief. Tevens heb ik gebruik gemaakt van de zelfontspanner om in ieder geval er zeker van te zijn dat het geen bewegingsonscherpte is. Ik zal vanavond wel even een nieuwe foto posten met een wat kleinere sluitertijd.
Kennelijk haal ik personen door elkaar die de 24-70/2.8 lenstesten hebben gemaakt. (Dit draadje wordt kennelijk een "verzamel" lenstestdraadje). Het gaat in dit geval dus niet om de testen van "wil53" maar van Rienus. Ik zal de namen in mijn uitgebreide reactie veranderen, daar waar het mogelijk verwarring oproept. Overigens heb ik wel het juiste NEF-bestand gebruikt die er onderaan als vergelijking bij staat. Dus die vergelijking staat als een huis voor wat betreft de resultaten met de "Rienus" 24-70mm lens.

Je kunt dan wel een nieuwe foto posten, gebruik dan een externe flitser (het licht van de pop-up flitser wordt door de grootte van de lens afgeschaduwd), weet je zeker dat er niets beweegt, maar ik denk niet dat het resultaat veel anders is, want het centrum van je reeds geplaatste opname is wel scherp, en heeft geen bewegingsonscherpte. Van wat ik hier zie, die lens achter elkaar terugbrengen en een ander exemplaar verlangen. Laat de foto's hier online van wat de verschillen zijn maar aan de leverancier zien. Dit slaat werkelijk alles van wat een PRO lens niet hoort te zijn. Zelfs als mijn op Marktplaats gekochte 28-105mm lens van € 115,- dit als resultaat zou geven, zou ik hem aan de verkoper teruggeven (ik mocht de lens eerst testen). Het lijkt eerder het resultaat van wat je ziet als je door zo'n groen of rose plastic speelgoed verrekijkertje heenkijkt.

Het schept in deze dan ook nog steeds wel vraagtekens voor wat betreft de lens van "wil53". In een eerdere posting van zijn testfoto's zit duidelijk ook een concentratie van enkel scherpte in het midden, waarbij de scherpte erbuiten ook flink afzwakt.
Alleen laat zijn (kleiner) op het web geplaatste voorbeeld geen CA zien, alleen scherpteverloop.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 81#p333281

Gezien mijn eigen testen is het voor bepaling van scherpte "waar ergens in het beeldveld" niet eens zo belangrijk dat de krant of geprint testvel exact uitgelijnd met de camera is opgesteld. Daarbij aangetekend dat ik mijn testen ook niet eens van statief heb gemaakt, maar gewoon uit de hand. Maar ja, met flits en nauwelijks omgevingslicht wordt een plaatje daarmee ook "bevroren". (Bewust de flitser gebruikt, juist om bewegingsonscherpte te voorkomen).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tobias

Bericht door Tobias » ma feb 22 2010 5:15 pm

flitslicht schreef:Cool, Léon. Nu 'Tobias' nog een keer een zinvolle bijdrage ontlokken... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik vind mijn opmerking ' De 24-70 staat in ieder geval garant voor reacties van Flitslicht en Leon' een zinvolle bijdrage aan dit topic. :lol: Al vind ik de vergelijking van een prime met een zoom objectief een open deur. Tegen een goed ontworpen prime kan geen goed ontworpen zoom op. In dat opzicht maakt Leon wel een wezenlijk verschil duidelijk.

Zelf doe ik niet zoveel met al mijn zoom geweld. De 14-24, 24-70 en de 70-200 komen nauwelijks uit mijn tas.

90% van mijn opnames maak ik met de 500 f4, 300 f4 en de 105 micro.

In mijn reeds afgebladderde nikon koffer logeert nog steeds een f2a, de 24mm f2.8, 35mm f2, 85mm f2, 105 f2.5 en de 200mm f4 Dit stamt nog uit de tijd dat ik helemaal niets van zoom objectieven moest hebben en eigenlijk ken ik maar weinig situaties waar deze range me in de steek heeft gelaten.

Maar even terug naar de 24-70 niet scherp. Ga nou eens gewoon doen waar die zoom dingen voor zijn gemaakt. Dat is volgens mij fotograferen in de breedste zin van het woord van de meest uiteenlopende onderwerpen en niet even een krant, muur, tube zalf op een nachtkastje fotograferen (wel of niet vanaf statief enz.) en aan de hand van dit soort zeer slordige testen roepen ' mijn ..... is niet scherp, heeft front of back gedoe.

Verdiep je eens in wat voor jou het meest belangrijke is voor jouw soort fotografie en schaf daar je materiaal op aan. Als je denkt dat je met een zoom optimaal gecorrigeerde architectuur, product fotografie, macro en met teleconverter super tele opnames kunt maken die ook nog eens rag scherp zijn van centrum tot rand dan sla je volledig de plank mis.

Verdiep je eens, wat een objectief wel en niet kan en in de diverse oer types. Een symmetrisch , of gemodificeerd gaus ontwerp, een simpele tele constructie op basis van een apochromaat (zowel top als bagger) is totaal iets anders dan een zeer ingewikkelde zoom constructie. Niet alleen leuk om te doen maar ook zo bruikbaar. Sommige fotografen schaffen bepaalde types aan om hun beeldfouten te benutten.

Mag je dan van een objectief in de prijsklasse boven de 1000 euries niets verwachten? Zeker mag dat, als je met een zorgvuldige test het negatieve aan kunt tonen dan terug met dat ding.

Echter heb ik grote twijfels bij alle muur, poppen , kranten fotografen die vaak (te snel) roepen dat het niet deugd en daar een objectief aan labelen.

Ik heb het al vaker geschreven. Bedenk eerst eens wat voor soort fotografie jouw voorkeur heeft. Als mijn voorkeur uit zou gaan naar theater dan had ik nu een d3 of d3s met een paar lichtsterke kanjers in de tas. Zo kan ik wel even doorgaan maar ik rond af. Is je budget beperkt neem dan je beperkingen voor lief of beperk je fotografie als je dan zo veel eisend bent voorlopig tot .....

Neem eens een kijkje op deze site.http://www.pbase.com/image/99488542 Deze FOTOGRAAF schroeft de 24-70 nauwelijks van zijn d3 en doet met dit objectief heel veel.

De aanschaf van een Ferrari maak je nog geen formule 1 coureur.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 22 2010 6:29 pm

Tobias schreef:Al vind ik de vergelijking van een prime met een zoom objectief een open deur. Tegen een goed ontworpen prime kan geen goed ontworpen zoom op.
Vandaar dat ik er zeer bewust een meer eenvoudige 28-105mm/3.5-4.5 test bij heb gedaan. Dat lijk me een alleszins redelijke tegen kandidaat. Als een 24-70mm/2.8 dat niet eens haalt, zelfs verre van dat, is er toch echt iets aan de hand lijkt mij.
Tobias schreef: Maar even terug naar de 24-70 niet scherp. Ga nou eens gewoon doen waar die zoom dingen voor zijn gemaakt. Dat is volgens mij fotograferen in de breedste zin van het woord van de meest uiteenlopende onderwerpen en niet even een krant, muur, tube zalf op een nachtkastje fotograferen (wel of niet vanaf statief enz.) en aan de hand van dit soort zeer slordige testen roepen ' mijn ..... is niet scherp, heeft front of back gedoe.
Je bagatelliseert het probleem. Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar Rienus maakt juist testjes omdat hij met zijn normale foto's tegen die scherpteproblemen aanloopt. Niet andersom. Over front- of back focus gedoe hebben we het in dit geval nog niet eens.
Als je een simpele krantenfoto of testkaart niet over een lijn scherp kunt fotograferen en met om het even welke andere lens lukt dat wel, is er simpel iets aan de hand met die lens die dat niet kan. Want of je nu een foto maakt van een krant, etalagepop of om het even welk ander onderwerp, een lens maakt geen verschil in kwaliteiten afhankelijk van een onderwerp. Hooguit kun je fouten bij bepaalde onderwerpen makkelijker herkennen. Precies om die reden maak je wat testfoto's van kranten of een testkaart, nergens anders om. Als een krantenfoto slecht is aan de randen, en op geen enkel punt ergens aan die rand tot enige scherpte komt, zal dat bij een ander onderwerp evenmin het geval zijn. Zo simpel is dat.

Nu zou je nog kunnen bakkeleien over verschillen dichtbij of wat verder weg, maar daar zijn de verschillen echt te groot voor om dat als argument te nemen.
Tobias schreef: Zeker mag dat, als je met een zorgvuldige test het negatieve aan kunt tonen dan terug met dat ding.
Zelfs een bewust scheef genomen simpele krantenfoto onder een hoek van boven genomen toont al aan dat die lens bagger is. Dat kan die bewuste 24-70/2.8 lens niet eens. Hoe je het draait of keert, een lens heeft gewoon een vlak waarin de scherpte loopt, recht, gebogen (beeldveldwelving), doet in deze test helemaal niet ter zake. Ergens zal dat scherptevlak de krant optimaal snijden (omdat je er schuin overheen fotografeert). Ligt het scherptepunt naar achteren zullen normaal gesproken delen meer naar achteren van die krant scherp zijn. Is het scherptevlak meer naar voren gebogen, dan heb je normaal gesproken delen die meer naar voren scherp zijn. Gewoon door de optimale scherpte in de afbeelding van de krant op te zoeken, kun je zien hoe het scherptevlak de krant snijdt. Maar je zul hoe dan ook van links naar rechts een gebied moeten hebben met een redelijke scherpte, het scherptevlak loopt nu eenmaal van links naar rechts over die krant heen. Dat het in het centrum scherper is als aan de randen, OK er mag enig verschil zitten, maar niet dat enorme verschil wat hier naar voren komt.

Zoals gezegd, als dat Marktplaats lensje deze enorme fouten zou vertonen zou ik hem al hebben teruggegeven. Waarom zou je dat van een € 1400,- kostende lens dan wel moeten accepteren?

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma feb 22 2010 6:57 pm

Moet ik nog iemand vooraf informeren over plaats en tijdstip waar(op) ik mijn 24-70 in een kliko deponeer?

:twisted:
Willem.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 22 2010 7:00 pm

Heb je ook problemen met die lens dan?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma feb 22 2010 8:20 pm

wblink schreef:Moet ik nog iemand vooraf informeren over plaats en tijdstip waar(op) ik mijn 24-70 in een kliko deponeer?

:twisted:

Moet je het wel echt op tijd doen, moet nogal een stuk rijden...... 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Jur55

Bericht door Jur55 » ma feb 22 2010 8:35 pm

"Moet ik nog iemand vooraf informeren over plaats en tijdstip waar(op) ik mijn 24-70 in een kliko deponeer?"

Verhuren ze ook kamers in de buurt?

gr.Jurrien

Rienus

Bericht door Rienus » ma feb 22 2010 9:01 pm

Of mijn bericht is verwijderd, of ik heb wat fout gedaan, maar hierbij nog een 3-tal beloofde foto's.

Test met kortere sluitertijd
http://www.schot-media.nl/focustest/DSC_1301.NEF

Twee andere foto's met de 24-70
http://www.schot-media.nl/focustest/DSC_1255.NEF
http://www.schot-media.nl/focustest/DSC_1222.NEF

Gr,
Rienus

Tobias

Bericht door Tobias » ma feb 22 2010 9:09 pm

@Leon

Prima dat je er even een stukje tekst uitknipt en daarop uitvoerig je gelijk mee probeert te halen. Van mij mag je via krantenpapier je pseudo wetenschappelijk gedoe onderbouwen. Wat ik altijd mis in jouw commentaar en bij Flistlicht in het bijzonder zijn foto's of opnames van onderwerpen waar je normaal je apparatuur voor gebruikt en daarmee ernstige tekortkomingen op tafel legt.

gemakshalve ga je voorbij aan het topwerk van vele fotografen die wel met een 24-70 overweg kunnen en niet alleen maar muren, poppen, papiertjes, bruggetjes fotograferen, exceptionelen uitvergrotingen maken, er de loep nog eens overheen halen en vooral willen bewijzen dat hun objectief wel tot in de hoekjes scherp zijn.

Mijn wat cynisch bedoelde opmerking dat de 24-70 altijd wel garant staat ...... snijdt kennelijk wel hout want je blijft als een bok op haverzak duiken als er maar wat in negatieve zin valt aan te vullen op de 24-70. Iedereen kan toch zien dat er opnames tussen zitten waar de fotograaf niet eens in staat is om zijn toestel stil te houden, juist te belichten of zich maar enige techniek heeft eigen gemaakt.

Maar bij deze geeft ik je het zo graag begeerde gelijk. De 24-70 is een prul. :mryellow:

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma feb 22 2010 9:15 pm

Tobias schreef: De 24-70 is een prul. :mryellow:

Stuur je 'm gelijk op? :lol:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » ma feb 22 2010 9:20 pm

Hallo Rienus,
Je zegt dat je deze lens de 20e uit urk gehaald hebt.
Dan heb je een week omruilgarantie en kun je hem daar ook eerst laten testen (koste mij niets) door Brian.
Heb wel eerst gebeld omdat ik de eerste week niet kon en in urk hebben ze daar een notitie van gemaakt zodat deze omruilgarantie niet verlopen zou en om te weten te komen wanneer brian werkt. (niet alle dagen van de week)
Zie mijn topic over de tokina 16-50 atx pro f2.8 met aanzienlijke backfocus.

succes met je lens en groetn uut grunn.
Lotjeman61
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » ma feb 22 2010 9:23 pm

lotjeman61 schreef:Hallo Rienus,
Je zegt dat je deze lens de 20e uit urk gehaald hebt.
Dan heb je een week omruilgarantie en kun je hem daar ook eerst laten testen (koste mij niets) door Brian.
Heb wel eerst gebeld omdat ik de eerste week niet kon en in urk hebben ze daar een notitie van gemaakt zodat deze omruilgarantie niet verlopen zou en om te weten te komen wanneer brian werkt. (niet alle dagen van de week)
Zie mijn topic over de tokina 16-50 atx pro f2.8 met aanzienlijke backfocus.

succes met je lens en groetn uut grunn.
Lotjeman61
Kijk,........... zo komen we verder.

Peter

Gesloten

Terug naar “Standaardzoom”