Nieuwe specificaties voor toekomstige CompactFlash kaarten

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Nieuwe specificaties voor toekomstige CompactFlash kaarten

Bericht door Léon Obers » ma feb 22 2010 3:55 pm

Nieuwe specificaties voor toekomstige CompactFlash kaarten.

Men houdt rekening met wel enorm groeiende geheugen capaciteiten, door nieuwe specificaties uit te geven.
Die gaan tot 144 petabytes ofwel 144.000 Terabytes :lol: :lol:

Info bericht: http://www.dpreview.com/news/1002/10022 ... cation.asp
Bron: http://www.compactflash.org/
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe specificaties voor toekomstige CompactFlash kaarten

Bericht door Cees » ma feb 22 2010 4:01 pm

Kunnen we voorlopig weer even vooruit, foto's worden dan minstens 50Gb per stuk! :lol: :lol:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 22 2010 4:47 pm

Met mijn D300 krijg ik foto's van zo'n 15 MB per stuk en de sluiter is getest op 150.000 clicks. Dat houdt in dat ik mag verwachten er minimaal 2,25 TeraByte mee te schieten. Dus als ze mij nou ( voor €50 :mrgreen: ) een kaartje van 5TB verkopen met een interne Raid 1 backup én een wifi-n module erin zodat ik altijd draadloos bij mijn beeldjes kan hoef ik nooit meer m'n kaartje te legen. Kijk, dat is vooruitgang :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 22 2010 5:03 pm

Het gaat met name om de theoretisch adresseerbare hoeveelheid geheugen. Ik denk niet dat ze die grens snel gaan slechten met echte opslagcapaciteit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di feb 23 2010 8:54 am

flitslicht schreef:Met mijn D300 krijg ik foto's van zo'n 15 MB per stuk en de sluiter is getest op 150.000 clicks. Dat houdt in dat ik mag verwachten er minimaal 2,25 TeraByte mee te schieten. Dus als ze mij nou ( voor €50 :mrgreen: ) een kaartje van 5TB verkopen met een interne Raid 1 backup én een wifi-n module erin zodat ik altijd draadloos bij mijn beeldjes kan hoef ik nooit meer m'n kaartje te legen. Kijk, dat is vooruitgang :mryellow:
Als je hem op 14 bits zet komen ze er als ca. 25 mb uit. dan gaat het wat harder ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

flitslicht

Bericht door flitslicht » di feb 23 2010 10:02 am

M.Oorthuis schreef:Als je hem op 14 bits zet komen ze er als ca. 25 mb uit. dan gaat het wat harder ;)
Ze staan op 14 bit losless compressed en dan komt er zo'n 15 MB uit. Jij werkt zonder compressie?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di feb 23 2010 12:15 pm

flitslicht schreef:
M.Oorthuis schreef:Als je hem op 14 bits zet komen ze er als ca. 25 mb uit. dan gaat het wat harder ;)
Ze staan op 14 bit losless compressed en dan komt er zo'n 15 MB uit. Jij werkt zonder compressie?
Jep waarom losless toepassen als er op een 32GB kaartje meer dan 1200 ongecomprimeerde 14 bits uitkomen??? Op de PC heb ik ook genoeg opslagruimte en mijn PC kan die bestanden makkelijk aan dan ga ik gewoon voor de hoogste kwaliteit :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 23 2010 12:28 pm

M.Oorthuis schreef:Jep waarom losless toepassen als er op een 32GB kaartje meer dan 1200 ongecomprimeerde 14 bits uitkomen??? Op de PC heb ik ook genoeg opslagruimte en mijn PC kan die bestanden makkelijk aan dan ga ik gewoon voor de hoogste kwaliteit :)
Kleinere bestanden zijn gewoon handiger. Daarnaast, door lossless compressie verander je inhoudelijk niets, dus de kwaliteit blijft hetzelfde. Als dat wel zo zou zijn, dan was het niet "verliesloos"...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di feb 23 2010 1:28 pm

Patrick schreef:
M.Oorthuis schreef:Jep waarom losless toepassen als er op een 32GB kaartje meer dan 1200 ongecomprimeerde 14 bits uitkomen??? Op de PC heb ik ook genoeg opslagruimte en mijn PC kan die bestanden makkelijk aan dan ga ik gewoon voor de hoogste kwaliteit :)
Kleinere bestanden zijn gewoon handiger. Daarnaast, door lossless compressie verander je inhoudelijk niets, dus de kwaliteit blijft hetzelfde. Als dat wel zo zou zijn, dan was het niet "verliesloos"...
Als de kwaliteit hetzelfde zou zijn dan had deze functie er überhaubt niet in gezeten ;)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 23 2010 2:19 pm

M.Oorthuis schreef:
Patrick schreef:
Als de kwaliteit hetzelfde zou zijn dan had deze functie er überhaubt niet in gezeten ;)
Onzin natuurlijk. Dingen zijn niet altijd logisch of voorspelbaar. Wellicht is een reden dat de files ongecomprimeerd wat sneller op je kaartje staan of zo, maar ik heb geen cijfermateriaal beschikbaar om dat te verifiëren...

Tenzij lossless niet echt lossless is. Dan zou je een punt hebben. Maar ook dat is niet logisch of voorspelbaar, en ook dan heb ik op z'n minst deels gelijk! :mryellow:

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Nieuwe specificaties voor toekomstige CompactFlash kaart

Bericht door wblink » za jun 26 2010 7:20 pm

Patrick schreef: Tenzij lossless niet echt lossless is. Dan zou je een punt hebben. Maar ook dat is niet logisch of voorspelbaar, en ook dan heb ik op z'n minst deels gelijk
Ahhh, ben benieuwd!
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”