Telezoom voor Nikon D50

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
CeeHaaKaa

Telezoom voor Nikon D50

Bericht door CeeHaaKaa » zo feb 21 2010 7:56 pm

Ik bezit een Nikon D50 (met veel plezier) met een standaard objectief Nikkor 18-55 mm, maar wil nu wel graag een teleobjectief (o.i.d.) kopen. Wie weet waar ik allemaal aan moet denken, wat ik wel en vooral niet moet kopen. Of misschien zijn er wel (betere) alternatieven voor een teleobjectief?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Telezoom voor Nikon D50

Bericht door gijs sandberg » zo feb 21 2010 9:03 pm

Beste C,
Welkom op dit forum.
Waarom zou je zoeken naar een alternatief voor een tele-objectief als dat juist is wat je zoekt?
Rechtsbovenaan dit scherm zit een hokje met een zoekfunctie, probeer het eens.
Elders in deze sectie kan je vragen en antwoorden te kust en te keur vinden.
Een logische aanvulling op wat je al hebt is de 55-200 zoomlens. Alle varianten passen op de Nikon D50.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » zo feb 21 2010 11:03 pm

De 70-300mm VR is de beste in z'n klasse. Voor vrij weinig geld echt een leuk stukje glas.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

CeeHaaKaa

Bericht door CeeHaaKaa » ma feb 22 2010 8:38 am

De kwestie is dat ik een teleobjectief wil, maar ik niet thuis ben in deze wereld. Ik wil het gebruiken voor de alledaagse foto's (en om mijn kinderen nog mooier op de foto te zetten). Wat kan ik dan het beste aanschaffen? Begrijp ik dat alle Nikon-objectieven gewoon op mijn D50-body passen?

groeten,
Christiaan

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 22 2010 9:11 am

Op een D50 passen werken alle Nikon Af objectieven: (AF, AF-D, AF-G, AF-S, DX)

Hoe kom je tot een goede keuze:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf

Als kwaliteit van belang is:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf

CeeHaaKaa

Bericht door CeeHaaKaa » ma feb 22 2010 12:19 pm

Geweldig! Een avondje leeswerk, dat wel, maar hier kan is vast verder mee. Bedankt!

Christiaan

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma feb 22 2010 12:41 pm

Hallo Christiaan, waarschijnlijk zal een nu aan te schaffen objectief vele malen langer meegaan dan je D50.
Helaas maar dat is een feit.
Dus ik zou niet alleen naar de prijs kijken.
Er is al geopperd dat de 55-200mm een optie zou kunnen zijn en deze kost zonder VR 129 euro
Dat is geen geld en met VR kost dit objectief 159 euro (als je voor de 55-200mm kiest zou ik zeker voor de VR gaan)
Maar dan heb je een middelmatig objectief.
Wil en kan je iets meer uitgeven waar je op een eventuele opvolger van de D50 ook nog erg lang plezier van kan beleven heb je de beste keus aan de Nikkor 70-300mm VR voor 359 euro.
Kost wel iets meer maar dit objectief is top in dit segment qua prijs/kwaliteit verhouding.
En dit objectief is ook Full Frame en doet het op FF echt fantastisch.
Aan jou de keus, maar kies je voor de 70-300mm VR dan zal je daar zeker geen spijt van krijgen en kan je voorlopig vooruit.

Groetjes George :mryellow:
Blijf het objectief bekijken

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma feb 22 2010 1:31 pm

Beste Christiaan,
Alle opbouwende commentaren ten spijt.
In de beperking toont zich de meester.
Het is voor sommigen geen kunst om exotische Nikon lenzen aan te schaffen en dan te zeggen dat die fantastisch zijn.
Geloof me: Nikon maakt vele fraaie lenzen, maar:
In vele gevallen is bescheidenheid (in meerdere opzichten) een verstandig advies.
-bescheiden in bereik van brandpunten (300mm op een DX kamera is een "lange toeter" met extra complicaties voor het gebruik)
-budget overwegingen: een 200 f 2.0 AF-S-VR lens kost ongever EURO 5000, leuk maar begrotelijk
-fysiek formaat en gewicht: een 55-200 past nog in de jaszak of schoudertas, een lange toeter waarschijnlijk niet.
Ik geef toe dat de 55-200 lenzen van Nikon waarschijnlijk nooit tot mijn persoonlijke favorieten zullen behoren, maar dat is geen diskwalificatie: velen hebben die lenzen gekocht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

CeeHaaKaa

Bericht door CeeHaaKaa » ma feb 22 2010 3:15 pm

Bedankt voor alle reacties. Ik zou zeggen, laat het niet uit de hand lopen. Laat me mijn situatie wat uitleggen.

Ik ben een eenvoudige amateurfotograaf, die (nog) niet veel verder komt dan mijn 3 kinderen zo mooi mogelijk vast te leggen. Da's een hele strijd want nummer 1 en 2 (9 en 8 jaar) zijn te oud om nog spontaan te fotograferen en nummer 3 (3 jaar) is zo'n heerlijke dwarsligger, die altijd alles net iets te snel in de gaten heeft. En ik wil toch echt niet mijn eigen vader achterna, die vroeger zoveel groepsfoto's wilde, dat het traumatisch werd!

Ik ben dus een eenvoudige amateurfotograaf, die heel graag beter wil leren fotograferen, maar er gewoon niet de tijd en gelegenheid voor vindt om zich te ontwikkelen. Voor mijn D50 had ik een EOS 3000 (analoog, dus nog met fotorolletjes, die al na 36x klikken vol was ...) met een teleobjectief. Dat mis ik nu op mijn D50 en dat zou ik graag terugwillen.

De kaders zijn dus: amateur, alledaagse omstandigheden, klein budget. Een 70-300 mm VR wordt me net wat te duur, en eerlijk gezegd ben ik dat denk ik niet waard. Wel als ik me ga ontwikkelen, maar zover is het niet en ik vraag me af of het er van gaat komen, hoe graag ik ook zou willen ... Dan ben ik wellicht nu beter uit met een 55-200 mm. Toch? Er wordt nog iets gezegd over met of zonder VR (prijsverschil 30 euro). Wat houdt dit in?

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma feb 22 2010 5:02 pm

Als je graag je kinderen op de plaat zet moet je aangezien de leeftijd van je kids geduld hebben en schieten als de tijd er rijp voor is.Kinderen en dieren zijn de lastigste onderwerpen om te fotograferen.Als alternatief zou ik zeggen schaf een Nikon 50mm 1.8 aan een top lensje lekker lichtsterk,voor rond de 100 euro te koop,een uitstekend objectief om je kinderen mee te fotograferen alleen moet je er mee lopen d.w.z.net zolang tot je de beste en mooiste compositie hebt.Dan leer je pas fotograferen d.m.v dit objectief.Zeg tegen je zelf ik kan het,en dan lukt het meestal, oefening baart kunst,maak net zo lang platen van je kinderen tot er een de beste is om op te slaan.Succ6 kerel. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Haket » di feb 23 2010 12:47 pm

Hallo Christiaan,
Het is moeilijk roeien met riemen die je niet hebt. Als je binnen jouw budget een teleobjectief kunt aanschaffen, wat je graag wilt, gewoon doen. Op dit forum zijn vele voorbeelden te vinden die met dat objectief gemaakt zijn.
Beter nu fotograferen en lerend er achter komen of het je bevalt, dan blijven wachten.
Later weet je dan wat je echt wilt en heb je de tijd om er eventueel voor te sparen.

CeeHaaKaa

Bericht door CeeHaaKaa » zo apr 25 2010 4:04 pm

Zo, daar ben ik weer; terug van weggeweest. Heb een tijdje andere dingen gedaan, maar nu is er weer tijd om verder te gaan in mijn zoektocht naar een leuke telezoom.

Even opfrissen: ik heb een ontzettende amateur-fotograaf, die blijft hangen op het niveau van kinderen, vakantie en andere dagelijkse dingen. Ik heb een D50 body met een standaard 18-55mm lens en op zoek naar een passende telezoomlens.

In dit forumonderwerp wordt een 55-200 mm lens voorgesteld, eventueel met VR, voor zo’n 150 euro.
Een 70-300 lens, eventueel met VR, is een stuk duurder (300 euro?)
Er wordt ook gesuggereerd om een 50 mm 1.8 lens aan te schaffen, kosten zo’n 100 euro. Wat doet zo’n lens meer of minder dan een 55-200 mm?
De plaatselijke fotozaak biedt mij nu een Tamron AF 70-300 mm (F/4-5,6 DI LD MACRO) aan voor 140 euro. Is dat een goed (en betaalbaar) alternatief?

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » zo apr 25 2010 4:48 pm

CeeHaaKaa schreef:Zo, daar ben ik weer; terug van weggeweest. Heb een tijdje andere dingen gedaan, maar nu is er weer tijd om verder te gaan in mijn zoektocht naar een leuke telezoom.

Even opfrissen: ik heb een ontzettende amateur-fotograaf, die blijft hangen op het niveau van kinderen, vakantie en andere dagelijkse dingen. Ik heb een D50 body met een standaard 18-55mm lens en op zoek naar een passende telezoomlens.

In dit forumonderwerp wordt een 55-200 mm lens voorgesteld, eventueel met VR, voor zo’n 150 euro.
Een 70-300 lens, eventueel met VR, is een stuk duurder (300 euro?)
Er wordt ook gesuggereerd om een 50 mm 1.8 lens aan te schaffen, kosten zo’n 100 euro. Wat doet zo’n lens meer of minder dan een 55-200 mm?
De plaatselijke fotozaak biedt mij nu een Tamron AF 70-300 mm (F/4-5,6 DI LD MACRO) aan voor 140 euro. Is dat een goed (en betaalbaar) alternatief?
Neen niet doen daar krijg je spijt van,spaar dan even door voor de 70-300mm VR van Nikon daar ben je veel beter mee.Goed koop he die tamron waarom denk je?
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo apr 25 2010 4:55 pm

Ah er zijn nog mensen die een echte D50 hebben :)
Wat tele betreft zou ik minimaal voor de 70-300VR gaan anders zijn je dochters weer een paar jaar ouder voordat je de goede lens hebt hebt.
Ik denk echt dat de concurrent geen beter en goedkoper objectief heeft.
Het probleem met die goedkopere telezooms is dat het zeer weinig raak is op 300MM.
Zelf heb ik toen maar rustig gespaard voor de 300 F4 maar de resultaten die ik soms zie met de 70-300VR die ik hier gezien heb zijn zeker goed.
Voor minder zou ik niet gaan.

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » zo apr 25 2010 5:27 pm

Ik heb de combinatie D50 en Tamron AF70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro 1:2 gehad.

Een grote nadeel van deze objectief is dat het scherpstelling gevoed wordt door een motortje in je body,
daar deze objectief hele lange slagen maakt met scherpstellen duurt het zeer lang voor dit geschied is.
Ook gaat het scherpte na 200mm achteruit.

Daarbij heb je veel licht nodig wil dat lukken,vaak zal het als het wat donkerder is zijn scherpstelpunt missen en gaat deze zoeken over zijn hele bereik.
(dit noemen ze Hunten)

Als je ambitie niet in fotograferen maar kiekjes maken is zou ik je toch maar de Nikon 55-200 VR aanraden.
Hoewel deze ook niet sterk lichtvast is heeft deze wel een snellere type scherpstelmotor aan boord.(af-s)
Wat trefzekerder maar vooral sneller is.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”