D90 Live view kleppert de spiegel op en neer?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
pgielen

D90 Live view kleppert de spiegel op en neer?

Bericht door pgielen » di feb 23 2010 9:37 am

Ik dacht dankzij Live view op de D90 trillingsvrije opnamen te kunnen maken bij lange sluitertijden. Helaas: als ik op de ontspanknop druk, klapt de spiegel naar beneden en weer naar boven, met als gevolg juist meer trillingen! Wat is dat voor een raar ontwerp? Kan ik dit voorkomen? N.b. ik werk met een goed en stabiel statief (Manfrotto), maar ook met een panoramabracket (Nodal Ninja 3) die minder stabiel is. Investeren in een zwaardere bracket is prijzig en betekent meer gesjouw (de NN3 zit standaard in mijn cameratas).

Pierre
Laatst gewijzigd door pgielen op di feb 23 2010 9:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: D90 Live view kleppert de spiegel op en neer?

Bericht door Tom » di feb 23 2010 9:43 am

Ik kan 2 redenen bedenken:
1) Spiegel moet omhoog om de AF te laten werken
2) Het is een manier om een duurdere camera te verkopen, die wel een Mup-stand heeft.

pgielen

Bericht door pgielen » di feb 23 2010 9:46 am

Tom schreef:Ik kan 2 redenen bedenken:
1) Spiegel moet omhoog om de AF te laten werken
2) Het is een manier om een duurdere camera te verkopen, die wel een Mup-stand heeft.
De spiegel kleppert ook in MF mode en bij handmatige belichting. Het zou mooi zijn als we Live view konden gebruiken voor het elimineren van trillingen, want ook MLU schijnt niet helemaal trillingsvrij te zijn (tenminste op een Canon, als we deze review mogen geloven: http://www.tawbaware.com/nn5_review.html: zie de opnamen van de letters).

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 23 2010 9:56 am

Ga daar maar van uit. Laatste idee: standje uit de hand / statief, maakt dat nog uit? Denk het niet eigenlijk.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 23 2010 12:33 pm

Als je middels Live View een gewone opname wilt maken, dan druk je op de afdrukknop en dan gaat de camera allerlei geluiden maken. Denk dan niet dat de opname al gemaakt is. Ook de monitor laat geen beeld zien, wat anders wel het geval is als je een opname maakt. Allereerst gaat de spiegel weer omlaag, daarna, als je op de afdrukknop blijft drukken, doet de Autofocus en lichtmeting zijn werk en eerst daarna wordt de opname gemaakt. Je moet de afdrukknop dus ingedrukt blijven houden. In de Live View stand en Single maak je net geen één opname per seconde.

uit een testverslag

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » di feb 23 2010 6:38 pm

Je kunt gewoon de spiegel opklappen in het menu, met de D90. Helaas heb je dan geen live view. Maar wel een trillingsvrij beeld.
Even het boekje doornemen, en je vindt de plek in het menu
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

pgielen

Bericht door pgielen » di feb 23 2010 11:36 pm

gijsmondria schreef:Je kunt gewoon de spiegel opklappen in het menu, met de D90. Helaas heb je dan geen live view. Maar wel een trillingsvrij beeld.
Even het boekje doornemen, en je vindt de plek in het menu
Wacht even, mis ik iets? De MLU op de D90 is bedoeld om de sensor te reinigen. Staat zelfs als zodanig vermeld (Spiegel omhoog (CCD reinigen)) in het menu.
Laatst gewijzigd door pgielen op wo feb 24 2010 12:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » di feb 23 2010 11:53 pm

Er zit spiegelvoorontspanning op.

Menu - persoonlijk instellingen menu - Opnemen/weergeven - en dan d10. Spiegelvoorontspanning.

Werkt bij mij. Kijk maar eens.
Nikon D90

pgielen

Bericht door pgielen » wo feb 24 2010 12:02 am

gijsmondria schreef:Er zit spiegelvoorontspanning op.

Menu - persoonlijk instellingen menu - Opnemen/weergeven - en dan d10. Spiegelvoorontspanning.

Die kende ik nog niet. Zo te zien en te voelen is de vertraging wel maar heel kort, niet eens een seconde. Ik ga hem eens testen met een bracketed panorama. Bedankt voor de tip!

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » wo feb 24 2010 12:08 am

Succes, ik heb het nog niet geprobeert. Ben wel benieuwd naar de resultaten.
Nikon D90

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za feb 27 2010 8:31 pm

gijsmondria schreef:Er zit spiegelvoorontspanning op.

Werkt prima. Staat dus in "Mijn menu", zodat ik er snel bij kan.
Lees b.v. voor instellingentips eens http://kenrockwell.com/nikon/d90/users- ... y-menu.htm en wat er omheen staat.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”