Zie jij het verschil van 12 tov. 14 bits NEF?
Zie jij het verschil van 12 tov. 14 bits NEF?
Kun je (of iemand anders) me vertellen waarom je in 14 bits schiet?
Ik weet en snap het theoretische verhaal erachter, maar is er iemand hier die het verschil ziet in de praktijk?
Ik weet en snap het theoretische verhaal erachter, maar is er iemand hier die het verschil ziet in de praktijk?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Zie jij het verschil van 12 tov. 14 bits NEF?
Even uit een ander draadje gevist. Een nieuwe vraag stellen in het draadje van een ander is niet echt gewenst. En het is ook niet handig; in een apart draadje heb je meer kans op de aandacht die je vraag verdient....
het was meer om te vragen wat de beweegredenen van de TS zijn om in 14 bits te schieten, niet zozeer om zijn topic te kapen en meer te weten te komen over het exacte verschil.
maar goed, misschien komen hier wel interessante antwoorden op.
ik zie het verschil in de praktijk niet en de bestandsgrootte en de vertraging zijn mij dan een doorn in het oog.
maar goed, misschien komen hier wel interessante antwoorden op.
ik zie het verschil in de praktijk niet en de bestandsgrootte en de vertraging zijn mij dan een doorn in het oog.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus in de specifieke gevallen, waar je uit onderbelichte delen nog wat detail wilt halen kan het nuttig zijn. Ik blijf dus lekker op 12 bits schieten.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Ik zou zeggen, zorg dat de basis optimaal is en je het maximale resultaat binnen haalt.
Dan heb je kans dat als er toch iets niet helemaal goed gegaan is je wat meer kan corrigeren.
Maar uhhh heb ik met de D90 ook die keuze?
Groetjes George
Dan heb je kans dat als er toch iets niet helemaal goed gegaan is je wat meer kan corrigeren.
Maar uhhh heb ik met de D90 ook die keuze?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Goede link Martijn! Ook grappig hoe Ken Rockwell nog even genoemd wordt...M.Oorthuis schreef:Hier staat een heel mooi verhaaltje incl. alleszeggende foto's
http://www.nx101.com/12vs14.html

Wat is je conclusie?M.Oorthuis schreef:Hier staat een heel mooi verhaaltje incl. alleszeggende foto's
http://www.nx101.com/12vs14.html
Of is het de bedoeling dat we "metz'nallen" dit nogmaals gaan lezen?
Willem.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb geen probleem met de grotere filesize of de lagere FPS die je gaat behalen. Ik heb wel het liefst zoveel mogelijk informatie in de NEF bestanden als dat de camera toestaat. Zeker gezien het feit dat het blijkbaar in low-light situaties toch (blijkbaar) nog wat voordeel op kan leveren.
Bekijk die plaatjes eens, en trek je conclusie. Moet niet te lastig zijn met zulke duidelijke plaatjes.wblink schreef: Wat is je conclusie?
Of is het de bedoeling dat we "metz'nallen" dit nogmaals gaan lezen?