10 megapixel ccd versus 12,3 megapixel cmos

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
martijn1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

10 megapixel ccd versus 12,3 megapixel cmos

Bericht door martijn1 » do feb 25 2010 4:09 pm

zat eerst te twijfelen tussen de d90 en d5000 maar moet ergens de streep trekken en vandaar dat ik nu ga kiezen tussen de d5000 en d3000, het kantelbaar scherm van de d5000 en de film functie is voor mij niet een groot pluspunt..verder zijn ze nagenoeg hetzelfde uitgerust..er zit € 150,- verschil in aanschaf (body) is de cmos en de 12,3 pixel dat waard..ga ik/je het merken, en vergeet ik nog meer grote/belangrijke verschillen tussen deze 2..die de keuze makkelijker zouden kunnen maken...mischien handig om te weten is dat ik vooral landschappen en dieren fotograveer..voor het verschil kan ik dan bv de nikkor af-s dx 35mm f/ 1.8g aan schaffen, is dit een leuke goede lens voor landschappen en portret? bedankt voor diegene die een bijdrage levert... :)
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pdc_2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 10 megapixel ccd versus 12,3 megapixel cmos

Bericht door pdc_2 » do feb 25 2010 4:24 pm

Ik zou gaan voor de cmos in de D5000. Deze kan een hogere iso waarde aan zonder dat dit vervelend wordt.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » do feb 25 2010 4:26 pm

Hallo Martijn,

Voordat je dit leest, ik heb zelf een D5000, dus kan iets bevooroordeeld zijn :twisted:
De D5000 is op verschillende punten wel beter dan de D3000. Niet alleen de megapixels en CMOS vs. CCD. Voor zover ik weet heeft de D3000 geen filmfunctie (ik gebruik het heeeel zelden, dus kan goed begrijpen dat dit een non-argument is). De D5000 gaat iets hoger in ISO en heeft dacht ik ook meer flitsmogelijkheden. De D5000 haalt 4 foto's per seconden, de D3000 3. Wel heeft de D3000 een groter scherm.

Wat ik persoonlijk belangrijk vond, was de ligging in de hand. De D5000 is dikker en zwaarder, de een vind dat prettig, een ander weer niet. Als je aan macro-fotografie gaat doen, biedt het scherm van de D5000 uitkomst omdat je makkelijk vanuit een laag standpunt kunt fotograferen. Al met al denk ik dat de D5000 de hogere kosten wel waard is, maar de enige die daarover kan besluiten ben jij. Wat een voordeel is, is dat er een goed aanbod tweedehands objectieven is, dat goed bruikbaar is op de D5000. Dat is ook weer een manier om geld te besparen.

Succes met je keuze, er is altijd beter, dat houdt de dromen en wensen levend, maar zorg wel dat je realistisch blijft kijken naar je eigen wensen en gebruik.

Groeten, Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » do feb 25 2010 4:56 pm

pdc_2 schreef:Ik zou gaan voor de cmos in de D5000. Deze kan een hogere iso waarde aan zonder dat dit vervelend wordt.
volgens mij heb ik gelezen dat je met de d3000 tot 800 kunt gaan zonder dat het storend wordt, ik vind dit al vrij hoog... fotografie binnenshuis of moeilijke licht omstandigheden komen niet zo veel voor in de dingen die ik fotograveer..is dit het enige voordeel van een cmos dat die hier beter mee om gaat?
Jop schreef:Hallo Martijn,

Voordat je dit leest, ik heb zelf een D5000, dus kan iets bevooroordeeld zijn :twisted: neem het je niet kwalijk.. :P
De D5000 is op verschillende punten wel beter dan de D3000. Niet alleen de megapixels en CMOS vs. CCD. Voor zover ik weet heeft de D3000 geen filmfunctie (ik gebruik het heeeel zelden, dus kan goed begrijpen dat dit een non-argument is). De D5000 gaat iets hoger in ISO en heeft dacht ik ook meer flitsmogelijkheden. De D5000 haalt 4 foto's per seconden, de D3000 3. Wel heeft de D3000 een groter scherm.

Wat ik persoonlijk belangrijk vond, was de ligging in de hand. De D5000 is dikker en zwaarder, de een vind dat prettig, een ander weer niet. Als je aan macro-fotografie gaat doen, biedt het scherm van de D5000 uitkomst omdat je makkelijk vanuit een laag standpunt kunt fotograferen. Al met al denk ik dat de D5000 de hogere kosten wel waard is, maar de enige die daarover kan besluiten ben jij. Wat een voordeel is, is dat er een goed aanbod tweedehands objectieven is, dat goed bruikbaar is op de D5000. Dat is ook weer een manier om geld te besparen.

Succes met je keuze, er is altijd beter, dat houdt de dromen en wensen levend, maar zorg wel dat je realistisch blijft kijken naar je eigen wensen en gebruik.

Groeten, Jop
die 4 foto's per seconden zie ik dan wel weer als een voordeel, fotografie dieren/vogels...iets meer kans op net die ene.. ben zelf ook grof gebouwd..dus een beetje gewicht en groote is wel fijn alhoewel ik ze beiden al in de hand heb gehad, verschil is er maar niet schokkend.
je hebt het over een groot aanbod 2dehands objectieven voor de d5000 maar beiden zijn toch niet in het bezit van een ingebouwde motor of doel je hier niet op...mag ik jullie beiden bedanken voor de inbreng

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 25 2010 4:58 pm

Jop schreef:Wat een voordeel is, is dat er een goed aanbod tweedehands objectieven is, dat goed bruikbaar is op de D5000. Dat is ook weer een manier om geld te besparen.
Dat is juist een argument om voor een D90 te kiezen. Bij dit punt functioneert de D5000 hetzelfde als een D3000.

Ik zou toch echt een D90 aanraden. Die camera was een jaar geleden over de 1000 Euro! Die is echt heel, heel erg goed. En de prijs tegenwoordig. Ik heb een paar weken geleden een collega er een bij de MediaMarkt laten kopen voor 545 Euro. Tijdens de "geen BTW dagen". Ze zijn meestal iets in de 600 Euro.

Als het er niet in zit: de D5000 kopen. Die heeft een erg goede sensor, en gewoon wat andere voordelen zoals hierboven al genoemd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 25 2010 5:02 pm

martijn1 schreef:ben zelf ook grof gebouwd..dus een beetje gewicht en groote is wel fijn alhoewel ik ze beiden al in de hand heb gehad, verschil is er maar niet schokkend.
je hebt het over een groot aanbod 2dehands objectieven voor de d5000 maar beiden zijn toch niet in het bezit van een ingebouwde motor of doel je hier niet op...mag ik jullie beiden bedanken voor de inbreng
De D90 heeft een hele fijne greep. De D5000 en D3000 volgens mij niet. Wellicht van vage merken, maar die functioneren niet zoals je dat zou mogen verwachten. Met grote handen ga je dat op prijs stellen.

Voor 2e hands objectieven kan je veel beter een D90 hebben; dan kan je in ieder geval automatisch scherpstellen bij alle AF modellen. Bij de andere camera's moet je een AFS objectief hebben, en daar zijn er veel minder van.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » do feb 25 2010 5:10 pm

Patrick schreef:
Jop schreef:Wat een voordeel is, is dat er een goed aanbod tweedehands objectieven is, dat goed bruikbaar is op de D5000. Dat is ook weer een manier om geld te besparen.
Dat is juist een argument om voor een D90 te kiezen. Bij dit punt functioneert de D5000 hetzelfde als een D3000.dat dacht ik dus ook

Ik zou toch echt een D90 aanraden. Die camera was een jaar geleden over de 1000 Euro! Die is echt heel, heel erg goed. En de prijs tegenwoordig. Ik heb een paar weken geleden een collega er een bij de MediaMarkt laten kopen voor 545 Euro. Tijdens de "geen BTW dagen". Ze zijn meestal iets in de 600 Euro.

Als het er niet in zit: de D5000 kopen. Die heeft een erg goede sensor, en gewoon wat andere voordelen zoals hierboven al genoemd.
ik heb ook het liefst een d90 met deze heb ik dan ook geen enkele twijfel over wat dan ook..maarja...ergens moet je een grens trekken, als zich ergens een meevallertje voor doet de aankomende tijd zal ik er ook zeker voor gaan..maar ben er bang voor.. :lol:

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » do feb 25 2010 5:13 pm

Patrick schreef:
martijn1 schreef:ben zelf ook grof gebouwd..dus een beetje gewicht en groote is wel fijn alhoewel ik ze beiden al in de hand heb gehad, verschil is er maar niet schokkend.
Voor 2e hands objectieven kan je veel beter een D90 hebben; dan kan je in ieder geval automatisch scherpstellen bij alle AF modellen. Bij de andere camera's moet je een AFS objectief hebben, en daar zijn er veel minder van.
dit voordeel is mij bekend ben dan al een beste tijd bezig met inlezen..dat maakt hem erg intressant, mij inziens het enige voordeel in opzicht van de d5000...ik probeer dan ook om de d90 uit mijn hoofd te zetten, maar hij blijft knagen.. :lol:

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » do feb 25 2010 5:51 pm

martijn1 schreef: je hebt het over een groot aanbod 2dehands objectieven voor de d5000 maar beiden zijn toch niet in het bezit van een ingebouwde motor of doel je hier niet op...mag ik jullie beiden bedanken voor de inbreng
Ik doelde niet op het aanbod AF objectieven, dat wel op een D90 werkt en niet op een D5000. Daar ben ik me van bewust, voor de D90 zijn nog meer objectieven tweedehands beschikbaar. Waar ik je op wilde wijzen, gezien je opmerking in je oorspronkelijke vraag, dat je ergens een grens moet trekken en nu voor een D5000 of D3000 gaat, is dat er naar mijn mening genoeg aanbod is van tweedehands objectieven die prima werken op een D5000 (AF-S). Was meer als tip bedoeld, dat je je geen zorgen hoeft te maken over dat aanbod.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » do feb 25 2010 6:03 pm

dan had ik het verkeerd begrepen...aanbod objectieven is inderdaad wel groot op de diverse site's..

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » do feb 25 2010 6:32 pm

Patrick schreef:[quote="

En de ASF lenzen zijn een stuk duurder,als je voor de 3000 of 5000 gaat loop je altijd tegen dit dure ongemak aan.Een TIP:altijd gaan voor de D90 waarom?Omdat daar een moterdrive in zit en de ander genoemde modellen niet.Na een jaar ga je toch over op een camera met veel meer mogelijkheden en dat is zonde van je huidige aankoop. :mrgreen:Succ6 kerel.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » do feb 25 2010 6:39 pm

ik weet het ik weet het...wil dat niet horen :cry: :lol: ps je hebt gelijk hoor

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr feb 26 2010 12:26 am

martijn1 schreef:dit voordeel is mij bekend ben dan al een beste tijd bezig met inlezen..dat maakt hem erg intressant, mij inziens het enige voordeel in opzicht van de d5000...ik probeer dan ook om de d90 uit mijn hoofd te zetten, maar hij blijft knagen.. :lol:
Ik wil niet vervelend zijn, maar hoe leuk zon uitklapbaar lcd'tje ook is de 920000 pixels op de lcd van D90 vind ik heel wat schappelijker als de 300000 op de d5000, maar das mijn mening dan weer he. Bovendien ligt de D90 prettiger in de hand dan de d5000 wat voor mij ook de keuze mede bepaalde. Dat dus naast het af/af-s verhaal.

Succes iig.
Bijna leeg hier....

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » wo mar 03 2010 6:57 pm

morgen bestaat er geen twijfel meer, dan word er een d5000 opgehaald.. :mryellow: he he..allen bedankt voor de inbreng

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » wo mar 03 2010 7:09 pm

martijn1 schreef:morgen bestaat er geen twijfel meer, dan word er een d5000 opgehaald.. :mryellow: he he..allen bedankt voor de inbreng
:roll:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”