weet niet of deze al gepost was ?
testje:
http://www.dpreview.com/lensreviews/nik ... _vrii_n15/
Arend
test dpreview 70-200VR II
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: test dpreview 70-200VR II
Met zo'n test mag je thuiskomen! 

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dank voor de link. Toch wat mij betreft de beste site met reviews. Test helemaal gelezen. Een paar dingen die ik eruit pik.
- Geen reden om de VR-I om te ruilen als je enkel DX schiet.
- Scherpte is erg goed, als je van f/2.8 naar f/4 gaat wordt het nog veel beter.
- CA, vignettering en dergelijke zijn erg goed voor een objectief van dit type.
- De lenskap vindt men niet erg goed; te ondiep en verkeerde vorm.
- VR werkt goed, beter is niet aangetroffen. Men snapt niet waarom de 3 AF knoppen voorop het objectief vervangen zijn door een rubberen ring die lijkt op iets waaraan je draaien kan.
Algemeen: beste in z'n soort. Men is benieuwd wat de vergelijkbare Canon en Sigma objectieven gaan doen die eraan zitten te komen (of er al zijn).
- Geen reden om de VR-I om te ruilen als je enkel DX schiet.
- Scherpte is erg goed, als je van f/2.8 naar f/4 gaat wordt het nog veel beter.
- CA, vignettering en dergelijke zijn erg goed voor een objectief van dit type.
- De lenskap vindt men niet erg goed; te ondiep en verkeerde vorm.
- VR werkt goed, beter is niet aangetroffen. Men snapt niet waarom de 3 AF knoppen voorop het objectief vervangen zijn door een rubberen ring die lijkt op iets waaraan je draaien kan.
Algemeen: beste in z'n soort. Men is benieuwd wat de vergelijkbare Canon en Sigma objectieven gaan doen die eraan zitten te komen (of er al zijn).
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel ik ze niet direct heb vergeleken heb ik met drie verschillende VR-I's elk maandenlang intensief gefotografeerd en met een vierde een paar dagen, alles op het DX formaat. Contrast en kleur zijn naar mijn mening echt beter met mijn VR-II, maar dat testen ze niet bij DPReview en dat vind je dus niet terug in de test. Toch wel jammer, want dat vind ik erg belangrijke eigenschappen van een lens. Of je de lens daarom wilt omruilen is natuurlijk een tweede, maar voor sommigen is het zeker een overweging.Patrick schreef: - Geen reden om de VR-I om te ruilen als je enkel DX schiet.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het was geen mening, en zeker niet die van mij. Het is een samenvatting van de bevindingen van DPReview.com... 
Wat ik proef als ik het lees is dat de meeste wijzigingen/verbeteringen vooral voelbaar zijn op FX. Vandaar.

Wat ik proef als ik het lees is dat de meeste wijzigingen/verbeteringen vooral voelbaar zijn op FX. Vandaar.
De zonnekap is inderdaad wat iel en beduidend dunner dan wat we gewend zijn van Nikon. Of de kap voldoet in de praktijk weet ik nog niet.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier een overzichtje van 14 andere testen van het nieuwe 70-200 objectief:
http://www.nikonlinks.com/equipment_len ... ephoto.htm
(iets naar beneden scrollen)
Zelf heb ik nu 4 van deze testen in mijn database zitten en resultaat in m'n onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven, blijft rond hetzelfde cijfer zitten (8,5) als de oudere versie. Dat is te verklaren omdat de meeste testen met de oudere versie vrijwel allemaal met een DX camera zijn gedaan en alle testen met een FX camera.
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf
(nog niet bijgewerkt)
http://www.nikonlinks.com/equipment_len ... ephoto.htm
(iets naar beneden scrollen)
Zelf heb ik nu 4 van deze testen in mijn database zitten en resultaat in m'n onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven, blijft rond hetzelfde cijfer zitten (8,5) als de oudere versie. Dat is te verklaren omdat de meeste testen met de oudere versie vrijwel allemaal met een DX camera zijn gedaan en alle testen met een FX camera.
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf
(nog niet bijgewerkt)
De zonnekap van een zoomlens voldoet mi nooit.Tobias schreef:De zonnekap is inderdaad wat iel en beduidend dunner dan wat we gewend zijn van Nikon. Of de kap voldoet in de praktijk weet ik nog niet.
De kap moet gemaakt zijn voor de kortste brandpundafstand (70 mm in dit geval), wat dus direct betekent dat hij voor >70mm (en dus zeker voor 200 mm) tekort schiet.
Willem.