sb600 vraagje i.c.m d90
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
sb600 vraagje i.c.m d90
Hoi allemaal,ik heb een vraag met betrekking tot mijn sb600,als ik namelijk de d90 op de M stand heb staan met de sb600 op het toestel kan ik naar een sluitertijd door mij gewenst b.v 1/800 sec ,Is dit nu ook mogelijk als ik de sb600 als slafe gebruik ,dus op de commanderstand ,Ik kom dan op mijn d90 namelijk niet hoger dan 1/200 sec ,misschien verlang ik wel te veel .Ik weet het niet, kom er niet uit heb al een stuk van de gebruiksaanwijzing door gespit maar vind het ook daar niet in .
En dan nog een ding ,met de sb600 op het toestel kun je de flitsterkte verlagen naar b.v 1/1. 1/2 .1/4 en dit dan nog met tussen stappen ,is dit ook in te stellen als je hem als slafe gebruikt .
zijn wel een boel vragen maar ik kom het niet gewaar .b.v.dank voor de antwoorden .
groetjes gijs
ps melliw,ben nu eenmaal met m,n 57 jaar niet zo,n kei in de nederlandse taal ,SORRY
En dan nog een ding ,met de sb600 op het toestel kun je de flitsterkte verlagen naar b.v 1/1. 1/2 .1/4 en dit dan nog met tussen stappen ,is dit ook in te stellen als je hem als slafe gebruikt .
zijn wel een boel vragen maar ik kom het niet gewaar .b.v.dank voor de antwoorden .
groetjes gijs
ps melliw,ben nu eenmaal met m,n 57 jaar niet zo,n kei in de nederlandse taal ,SORRY
Laatst gewijzigd door gijsbert27 op di feb 23 2010 11:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: sb600 vraagje i.c.m d90
Sorry, je verhaal is bijna onleesbaar.
Je gebruikt zoals vaak geen hoofdletters e.d.
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi allemaal,is het nu echt zo slecht neer gezet of ???????
Ik kan mij niet voorstellen dat niemand van jullie ,waar ik de kennis toch echt wel hoog van heb zitten hier geen antwoord op heeft.
Groetjes gijs
Ik kan mij niet voorstellen dat niemand van jullie ,waar ik de kennis toch echt wel hoog van heb zitten hier geen antwoord op heeft.
Groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Mijn suggestie, gelet op de geografie: ga een samen koffie drinken, met de handboeken in de hand.
Groeten, Gijs
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De D-90 heeft een snelle FP synchronisatie van 1/200e. Die heb je ingesteld door E5, auto FP, op aan te zetten (pag 195 van je handleiding). Indien je de commanderstand op je D90 activeert en instelt op M(anueel) i.p.v. DDL kan je op je camera de flits intensiteit ingeven als of je dit op de SB-600 zou instellen (dus, 1, 1/2, 1/4 etc). Zie hiervoor pag. 188 - 189 van je handleiding of lees dit draadje nog eens door.
Hope this helps,
ALE
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi allemaal,Ale jou stukje had ik vorige week al eens een keer helemaal bekeken ,en gelezen .
Maar ik denk nu ,dat ik jullie allemaal een beetje op het verkeerde been gezet heb .
Wat ik namelijk bedoel is de oplaadtijd van de flitser ,dit staat op bladzijde 88 /89 van mijn handleiding ,onder flitsduur
Heb namelijk met de vorige camera de d80 eens waterdruppels geprobeerd vast te leggen maar , wil je dan meerdere opnames na elkaar maken ,moet de sb600 dit wel kunnen bijbenen.
En dit kan hij volgens mij niet als je hem als slave gebruikt ,de ontlading is dan volgens mij altijd volledig,met als gevolg dat je geen 5 of 6 opnames na elkaar kan maken
Dus kan ik de sb600,als slave instellen en dan de instelling zoals vermeld onder flitsduur op bladzijde 88 gebruiken .
hoop dat ik niet te veeleisend overkom
Groetjes gijs uit genemuiden
Maar ik denk nu ,dat ik jullie allemaal een beetje op het verkeerde been gezet heb .
Wat ik namelijk bedoel is de oplaadtijd van de flitser ,dit staat op bladzijde 88 /89 van mijn handleiding ,onder flitsduur
Heb namelijk met de vorige camera de d80 eens waterdruppels geprobeerd vast te leggen maar , wil je dan meerdere opnames na elkaar maken ,moet de sb600 dit wel kunnen bijbenen.
En dit kan hij volgens mij niet als je hem als slave gebruikt ,de ontlading is dan volgens mij altijd volledig,met als gevolg dat je geen 5 of 6 opnames na elkaar kan maken
Dus kan ik de sb600,als slave instellen en dan de instelling zoals vermeld onder flitsduur op bladzijde 88 gebruiken .

Groetjes gijs uit genemuiden
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi allemaal,hier een foto die ik net gemaakt heb van zomaar een roos .

Hier heb ik de sb600 op het toestel zitten met een laadtijd van 1/32,kon met deze instelling 5 foto,s na elkaar maken zonder de ontspanknop los te laten .
Heb hier namelijk de achtergrond mooi donker ,
.
Is deze laadtijd instelling nu ook mogelijk als je hem als slave gebruikt??
groetjes gijs

Hier heb ik de sb600 op het toestel zitten met een laadtijd van 1/32,kon met deze instelling 5 foto,s na elkaar maken zonder de ontspanknop los te laten .
Heb hier namelijk de achtergrond mooi donker ,
.
Is deze laadtijd instelling nu ook mogelijk als je hem als slave gebruikt??
groetjes gijs
Gijsbert,
Open het menu van je camera, selecteer het potloodje, ga naar ingebouwde flits, ga naar commanderstand, stel de ingebouwde flitser in op --, ga naar groep A en stel deze in op M, in het volgende veldje kan je nu het vermogen instellen wat je flitser af moet geven, instelbaar van 1/1 (vol vermogen ) tot 1/128.
Je SB-600 moet ook op groep A ingesteld zijn en op remote.
Succes
Groeten Jan
Open het menu van je camera, selecteer het potloodje, ga naar ingebouwde flits, ga naar commanderstand, stel de ingebouwde flitser in op --, ga naar groep A en stel deze in op M, in het volgende veldje kan je nu het vermogen instellen wat je flitser af moet geven, instelbaar van 1/1 (vol vermogen ) tot 1/128.
Je SB-600 moet ook op groep A ingesteld zijn en op remote.
Succes

Groeten Jan
Tuurlijk ben je niet te veel eisend. Je praat hier over een materie waarvan een hoop mensen denken die onder de knie te hebben maar in de praktijk er bar weinig van terecht brengen. Geloof me, flitstechniek is best moeilijk om die goed te beheersen én juist toe te passen. Iedere situatie is anders, techniek reageert anders als verwacht etc. Maar goed, nu ik weet wat je exact wil kun je het beste je filtser manueel instellen om de oplaadtijd zo kort mogelijk te houden. Manueel flitsen stel je gewoon in via het commander menu op de je camera zoals beschreven op pagina 188 - 189 van je handleiding.
Dus:
1) De ingebouwde flitser stel je in op -- (nu functioneert deze echt als een commander ondanks dat er wel wat licht vanaf komt)
2) De SB-600 programmeer je onder groep A. Echter nu zet je de stand op M en begin eens met Corr. op 1/16 te zetten. Dit is al 4 lichtstops minder !
3) Stel je SB-600 in als slave (zie hier pag 61 van de handleiding of dit draadje
4) Camera: diafragma f/8 en sluitertijd 1/250
4) Maak je foto en controleer je histogram. Indien te donker, wijzig je de Corr naar bijv 1/8, te licht wijzig dan de Corr naar 1/32 (zie punt 2) of je speelt met je diafragma
Aanvulling punt 2; het is voor mij onmogelijk om exact op te geven hoeveel stops je kan corrigeren. Alles is afhankelijk van het omgevingslicht, kleur van de omgeving etc. Onthou een ding goed: je verlicht niet het water noch de druppel, nee je flitser richt je op de achtergrond. Een A4 papier is in principe al genoeg. De hoeveelheid licht wordt door het papier gereflecteerd en dat licht zorgt ervoor dat je druppel netjes wordt uitgelicht. Speel ook eens met je WB, tungsten geeft een apart effect (lekker blauw) of vervang je achtergrond papier eens met een kleurtje....
Suc6 en laat ons de resultaten zien,
ALE
Dus:
1) De ingebouwde flitser stel je in op -- (nu functioneert deze echt als een commander ondanks dat er wel wat licht vanaf komt)
2) De SB-600 programmeer je onder groep A. Echter nu zet je de stand op M en begin eens met Corr. op 1/16 te zetten. Dit is al 4 lichtstops minder !
3) Stel je SB-600 in als slave (zie hier pag 61 van de handleiding of dit draadje
4) Camera: diafragma f/8 en sluitertijd 1/250
4) Maak je foto en controleer je histogram. Indien te donker, wijzig je de Corr naar bijv 1/8, te licht wijzig dan de Corr naar 1/32 (zie punt 2) of je speelt met je diafragma
Aanvulling punt 2; het is voor mij onmogelijk om exact op te geven hoeveel stops je kan corrigeren. Alles is afhankelijk van het omgevingslicht, kleur van de omgeving etc. Onthou een ding goed: je verlicht niet het water noch de druppel, nee je flitser richt je op de achtergrond. Een A4 papier is in principe al genoeg. De hoeveelheid licht wordt door het papier gereflecteerd en dat licht zorgt ervoor dat je druppel netjes wordt uitgelicht. Speel ook eens met je WB, tungsten geeft een apart effect (lekker blauw) of vervang je achtergrond papier eens met een kleurtje....
Suc6 en laat ons de resultaten zien,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi allemaal,jongens bedankt ,ik weet dat het een moeilijke materie is ,misschien is dat wel juist hetgeen mij zo intrigeerd .
Je kunt er namelijk zoveel mee ,en je kunt er zoveel mooiere plaatjes mee maken ,tenminste dat is mijn gedachte .
Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Groetjes gijs
Je kunt er namelijk zoveel mee ,en je kunt er zoveel mooiere plaatjes mee maken ,tenminste dat is mijn gedachte .
Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Groetjes gijs
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Niet leuk als de TS zo'n reactie krijg,gelukkig geven Ale en Grojan wel informatie die de TS verder kan helpen met deze moeilijke materie van het flitsen.Succ6 verder Gijs.Melliw schreef:Sorry, je verhaal is bijna onleesbaar.

Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi allemaal, bedankt Germay.