flitser gezocht!
flitser gezocht!
hallo,
ik ben in het bezit van een nikon d80 en ben op zoek naar een flitser, in onze locale fotozaak gaf men het advies te kijken naar de sb-900, als je in de toekomst een nieuwe camera / body van nikon koopt dan kan je deze meenemen, zou je een sb600 kopen dan zou dit bv niet mogelijk zijn volgens deze verkoper.
wat is jullie advies? wij willen een extra flitser zo gebruiken, dus zonder ingewikkelde instellingen, is zo'n sb900 dan wel verstandig? is deze ook niet een stuk groter?
ik hoor het graag
met vr gr
baselier
ik ben in het bezit van een nikon d80 en ben op zoek naar een flitser, in onze locale fotozaak gaf men het advies te kijken naar de sb-900, als je in de toekomst een nieuwe camera / body van nikon koopt dan kan je deze meenemen, zou je een sb600 kopen dan zou dit bv niet mogelijk zijn volgens deze verkoper.
wat is jullie advies? wij willen een extra flitser zo gebruiken, dus zonder ingewikkelde instellingen, is zo'n sb900 dan wel verstandig? is deze ook niet een stuk groter?
ik hoor het graag
met vr gr
baselier
Re: flitser gezocht!
Ten eerste naar een andere winkel gaan, want dat is lulkoek van de bovenste plank.djstrike schreef: als je in de toekomst een nieuwe camera / body van nikon koopt dan kan je deze meenemen, zou je een sb600 kopen dan zou dit bv niet mogelijk zijn volgens deze verkoper.
Ik zou je eigenlijk wel de SB-600 aanraden. Prijs/kwaliteit prima in orde. De SB-900 doet wel wat gebruiksvriendelijker aan, al zijn mijn ervaringen daarmee nog te minimaal om dat echt te kunnen zeggen.
Voor niet-professioneel gebruik zal de 600 zeker voldoen.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: zou dit bv niet mogelijk zijn
Beste Baselier,
Welkom op dit forum.
wat die winkel-(censuur) je vertelt is onzin.
Ga naar een winkel die wel zijn/haar zaakjes kent.
Ik geef toe dat uitwisselbaarheid van flitsers en kamera's soms subtiel is, maar niet zoals je schetst.
Een SB-900 is "universeler" dan een sb-600, maar ook groter en duurder, het is maar net wat je wilt bereiken.
Groetne, GIjs
Welkom op dit forum.
wat die winkel-(censuur) je vertelt is onzin.
Ga naar een winkel die wel zijn/haar zaakjes kent.
Ik geef toe dat uitwisselbaarheid van flitsers en kamera's soms subtiel is, maar niet zoals je schetst.
Een SB-900 is "universeler" dan een sb-600, maar ook groter en duurder, het is maar net wat je wilt bereiken.
Groetne, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
In de winkel zal bedoeld zijn dan de SB-900 de mogelijkheid heeft tot een software update. Daar heeft tot nu toe nog nooit iemand wat van gehoord. Maar het zou dus kunnen.
Nikon is zeer spaarzaam met het veranderen van de flitslijn. In 2002 hebben we dat net gehad en in 1988 kwamen er meer mogelijkheden bij. Een actuele SB-400 - 600, 800 of 900 werkt ook op een F uit 1959.
De eenvoudigste flitser zonder instelmogelijkheden is de SB-400. Maar de lichtopbrengst hiervan is matig. Een te overwegen advies is de aanschaf van een SB-600, Zet camera en flitser op DDL en je bent klaar. Wil je meer, geen probleem, je camera kan de SB-600 ook draadloos aansturen. Ook andere CLS mogelijkheden zijn aanwezig.
Denk er wel aan dat recht toe recht aan flitsen niet het mooiste resultaat geeft. Maar met de CLS mogelijkheden van je camera en SB-600 (ook 800 en 900) kun je alle kanten op.
Nikon is zeer spaarzaam met het veranderen van de flitslijn. In 2002 hebben we dat net gehad en in 1988 kwamen er meer mogelijkheden bij. Een actuele SB-400 - 600, 800 of 900 werkt ook op een F uit 1959.
De eenvoudigste flitser zonder instelmogelijkheden is de SB-400. Maar de lichtopbrengst hiervan is matig. Een te overwegen advies is de aanschaf van een SB-600, Zet camera en flitser op DDL en je bent klaar. Wil je meer, geen probleem, je camera kan de SB-600 ook draadloos aansturen. Ook andere CLS mogelijkheden zijn aanwezig.
Denk er wel aan dat recht toe recht aan flitsen niet het mooiste resultaat geeft. Maar met de CLS mogelijkheden van je camera en SB-600 (ook 800 en 900) kun je alle kanten op.
Gewoon die SB-600 kopen, en koop er gelijk een setje goede oplaadbare baterijen met dito oplader bij.
Ik heb hem zelf ook op mijn D80 en ik ben er super tevreden over.
Ik heb hem zelf ook op mijn D80 en ik ben er super tevreden over.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hier ook D80 met SB600 naar volle tevredenheid.
Jolanda
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Ik had de vraag ook gesteld hier voor op de D300(s).
En daar kwam ook de SB-600 uit.
Ik snap wel waarom die winkel de SB-900 zegt. Verdienen ze meer aan
Ik ga i.i.g. voor de SB-600.
En daar kwam ook de SB-600 uit.
Ik snap wel waarom die winkel de SB-900 zegt. Verdienen ze meer aan

Ik ga i.i.g. voor de SB-600.
- pietje-nukem
- Forumlid
Ik heb e'm net een paar dagen (SB600), op mijn D80.
Voor mij voldoet ie prima!
Pieter.
edit: hier staat de Nederlandse handleiding van de SB600.
Voor het doorlezen van de mogelijkheden e.d.
Voor mij voldoet ie prima!
Pieter.
edit: hier staat de Nederlandse handleiding van de SB600.
Voor het doorlezen van de mogelijkheden e.d.
Nou, van mij ook de groeten
Beste djstrike,
Onzin wat de 'winkelier' je vertelde; zal wel met zijn winstmarge te maken hebben.
De SB-900 lijkt mij wat overdone, de SB-600 is voldoende.
Kijk ook eens naar de Metz 48 AF-1 (die heb ik) en deze doet het uitstekend i.s.m. mijn D80. Deze kan via een usb-poort worden bijgewerkt naar de nieuwste firmware. Vorige week nog naar versie 3.1 opgewaardeerd.
Succes.
Onzin wat de 'winkelier' je vertelde; zal wel met zijn winstmarge te maken hebben.
De SB-900 lijkt mij wat overdone, de SB-600 is voldoende.
Kijk ook eens naar de Metz 48 AF-1 (die heb ik) en deze doet het uitstekend i.s.m. mijn D80. Deze kan via een usb-poort worden bijgewerkt naar de nieuwste firmware. Vorige week nog naar versie 3.1 opgewaardeerd.
Succes.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Voor die € 15 verschil t.o.v. de Metz zou ik voor de Nikon SB-600 gaan (maar is meer een gevoelskwestie overigens)
Michael
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
hallo allemaal, nou de kogel is door de kerk, het is de b-600 geworden en ik heb er absoluut geen spijt van! kan hem iedereen aanraden!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
juiste keuze, veel plezier ermee!
Nu maar oefenen en laat die fotos komen
Nu maar oefenen en laat die fotos komen