weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...
Re: weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...
Ik sluit me aan bij Whoami,; waarom geen canon?
ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik denk lang na over een uitgave van paar mille. ik koop niet zomaar 'een camera'...
ik hoopte dat ik een beetje meer info zou kunnen krijgen betreft wat ik wil doen met de camera en de d90 of d300. op vakantie wil ik gaan fotograferen in de jungle en woestijn. heb gelezen dat de body van de d300 daar beter geschikt voor is dan de d90. ik heb ook gelezen dat de d300 geen pretstanden heeft..voor beginner inderdaad stuk moeilijker maar dat geeft niet. alles leert!
neen canon niet. heb ik in de handen gehad en voelt aan als goedkoop plastic. alhoewel ik gehoord en gelezen heb dat de profesionele serie iets beter is dan de NIkon?? maar goe dan hebt ge het over profesionele camera's...
ja dus d90 of d300. sowieso wil ik een top macro lens erbij...zit te denken aan de 105mm nikon macro en dan nog een telelens. zal een kit kopen want dan heb ik een standaard lens voor beginners erbij.
budget zal wel opgeschroeft moeten worden maar goe..wil goed materiaal gelijk hebben en niet dat ik over een half jaar weer nieuw spul erbij moet kopen.
zal gaan kijken waar ik alles ga kopen. woon in nijmegen dus..
thanx allemaal. ik maar eens verder lezen/ leren..

ik hoopte dat ik een beetje meer info zou kunnen krijgen betreft wat ik wil doen met de camera en de d90 of d300. op vakantie wil ik gaan fotograferen in de jungle en woestijn. heb gelezen dat de body van de d300 daar beter geschikt voor is dan de d90. ik heb ook gelezen dat de d300 geen pretstanden heeft..voor beginner inderdaad stuk moeilijker maar dat geeft niet. alles leert!
neen canon niet. heb ik in de handen gehad en voelt aan als goedkoop plastic. alhoewel ik gehoord en gelezen heb dat de profesionele serie iets beter is dan de NIkon?? maar goe dan hebt ge het over profesionele camera's...
ja dus d90 of d300. sowieso wil ik een top macro lens erbij...zit te denken aan de 105mm nikon macro en dan nog een telelens. zal een kit kopen want dan heb ik een standaard lens voor beginners erbij.
budget zal wel opgeschroeft moeten worden maar goe..wil goed materiaal gelijk hebben en niet dat ik over een half jaar weer nieuw spul erbij moet kopen.
zal gaan kijken waar ik alles ga kopen. woon in nijmegen dus..
thanx allemaal. ik maar eens verder lezen/ leren..
Ik zou een D90 kopen met een 105 micro en nog een leuk allround objectief. Je kan dan altijd kijken hoe het je bevalt, en later nog is een objectief kopen waarvan jij denkt dat je dat soort fotografie leuk vind. Maar ik weet niet wat je allemaal in de jungle wil fotograferen..
Hier kan ik me helemaal in vinden...JeanOfArse schreef:budget zal wel opgeschroeft moeten worden maar goe..wil goed materiaal gelijk hebben en niet dat ik over een half jaar weer nieuw spul erbij moet kopen.
Toen ik zelf 5 jaar terug mijn eerste dsrl kocht, verkeerde keuzes gemaakt en dan kost het uiteindelijk nog veel meer.
Blijf vooral doorgaan met goed uitzoeken want zoals je al aangeeft het is veel geld waar je over praat en dan kan je beter waar voor je geld hebben.
Enige wat in dit draadje jammer is dat je steeds met nieuwe zaken komt waardoor het allemaal wat onoverzichtelijk wordt en mensen dus ook geen passend advies kunnen geven.
Ik raad je aan om de mods te vragen dit draadje te sluiten, waarna je een nieuw draadje opent met een opsomming van alle feiten en kennis die je tot nu hebt waardoor er weer gericht kan worden geadviseerd (mits ook de mods zich hierin kunnen vinden natuurlijk).
Volgens mij is de vochtafdichting/wering van de d300 heel wat beter als de d90 dus dat is wel iets om in overweging te nemen voor in de jungle.Daviddvd schreef:Ik zou een D90 kopen
De Nikkor 105 micro kan ik je zeker aanbevelen, prachtige lens qua prestaties en bouw.
De Nikkor 60 micro is ook een prima lens, ook goede prestaties en bouw en als groot voordeel dat hij behoorlijk kleiner en lichter is als de 105.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Als je weet wat voor regenbui mijn D70s overleefd heeft...het ding was zonder gekheid schoner dan ooit tevoren na die bui, en hij heeft het daarna nog lang volgehouden (doet het nog steeds).Ree schreef: Volgens mij is de vochtafdichting/wering van de d300 heel wat beter als de d90 dus dat is wel iets om in overweging te nemen voor in de jungle.
Weathersealing is overrated.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ook, maar hou in je achterhoofd dat wanneer het echt niet bevalt (bijv. kantklossen blijkt toch leuker), dan kan de de boel nog voor een leuk prijsje verkopen. Ongeacht of je een D90 of D300 hebt. Het verlies dat je uiteindelijk hebt is leergeld.JeanOfArse schreef:ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik denk lang na over een uitgave van paar mille. ik koop niet zomaar 'een camera'...![]()
Tot op heden kom het over met; ik zoek een nieuwe PC..... en dan vervolgens iedere keer een nieuwe release CPU/GPU/RAM e.d. af gaan zitten wachten en uiteindelijk dus niets kopen. Ben je er uiteindelijk uit, blijken die dingen niet meer courant te zijn en begin je op nieuw.
Ik vraag me ook af wat er in deze 'discussie' gebeurt als Nikon nu een D99 of D333 aankondigt. Dan zie ik het gebeuren dat er niets gekocht wordt en uiteindelijke zonder camera op vakantie gegaan wordt.
Zowel in de Jungle als de woestijn zal een D90 gewoon blijven werken (zoalng je er maar normaal mee omgaat). In de extremere gevallen zal een D300 waarschijnlijk langer blijven werken, maar gezien de reacties van anderen hier kan het lagere segment ook best een stootje en een regendruppel hebben. Neem gewoon een speciale cover mee, voor de extremere condities. Voor een paar euro heb je plastic 'zakken' die je om je camera en lens heen kan doen om spatwater e.d. buiten te houden.ik hoopte dat ik een beetje meer info zou kunnen krijgen betreft wat ik wil doen met de camera en de d90 of d300. op vakantie wil ik gaan fotograferen in de jungle en woestijn. heb gelezen dat de body van de d300 daar beter geschikt voor is dan de d90. ik heb ook gelezen dat de d300 geen pretstanden heeft..voor beginner inderdaad stuk moeilijker maar dat geeft niet. alles leert!
Het gebrek aan pret standen leert je wel sneller fotograferen. Je bent minder geneigd om the-easy-way-out te kiezen (omdat je die niet hebt

Dat het lagere segment plasticer aanvoelt ben ik met je eens. Maar dat betekent ook dat ze lichter zijn. En dat kan ook wel prettig zijn als je een hele dag met een camera om je nek loopt.
Om alle Canon bodies ook onder de plastic noemer te gooien lijkt me wat overdreven (5D, 7D, e.d.).neen canon niet. heb ik in de handen gehad en voelt aan als goedkoop plastic. alhoewel ik gehoord en gelezen heb dat de profesionele serie iets beter is dan de NIkon?? maar goe dan hebt ge het over profesionele camera's...
Dan komen we dus uit op een D90 (€625) of een D300 (~€1000) met:ja dus d90 of d300. sowieso wil ik een top macro lens erbij...zit te denken aan de 105mm nikon macro en dan nog een telelens. zal een kit kopen want dan heb ik een standaard lens voor beginners erbij.
Nikon 105mm Macro (€635)
Nikon 70-300VR (€359)
Nikon 18-55VR (€99) (al dan niet in kitvorm met een D90 voor €701)
De enige variabele die er dus nog is, is de D90 versus D300. Volgens mij zijn we het daar over eens dat JeanOfArse daar zelf moet besluiten of die D300 het extra geld waard is, aangezien alleen het plastic gevoel van de D90 over lijkt te zijn.
D90 + 18-55 (kit) + 70-300 + 105 = 1695
D300 combo is ruim 300 euro duurder (afhankelijk voor welk bedrag je de D300 (non s) te pakken kan krijgen.
In de D90 combi, kan je er ook nog een SB-600 flitser bij doen en allerhande andere accessoires (waar mijn voorkeur dan naar uit zou gaan).
Euh, als het fotografeervirus toeslaat, mag je blij zijn dat je jezelf een half jaar in kan houden zonder geld aan je hobby uit te gevenbudget zal wel opgeschroeft moeten worden maar goe..wil goed materiaal gelijk hebben en niet dat ik over een half jaar weer nieuw spul erbij moet kopen.

Dus....
Thanx voor de reacties mensen....ik hoef niet zo nodig het nieuwste enzo...tis leuk en mooi maar kost veel meer geld dan....
mijn zorg is/ was dan ook dat de d90 de tropen of woestijn niet zou overleven. natuurlijk moet je geen gekke capriolen uithalen met die camera's ...tis en blijft electronica he.
de pretstanden zijn leuk op de d90 echter dan ken ik beter een compact cam kopen waar ze ook op zitten. 'echt' fotograferen lijkt me niet je camera van honderden euries op automatische standen zetten. maar goe...wie ben ik om daarover te oordelen natuurlijk.
maar omdat de d90 stuk goedkoper is in de aanrijkosten zeg maar...zal het die worden. voor 'beginner' interessanter denk ik en mocht ik over paar jaren toch een duurdere willen ken ik altijd de body verkopen.
nu rest me alleen nog maar te zeggen 'adieu' en bedankt voor uwe reacties/ meningen. en kijken waar ik nu alles ga kopen.
ik laat van me horen wanneer ik alles heb gekocht. kep er zin in...en ga elke dag ermee aan de slag en cursussen/ workshops volgen zodat ik goed leer ermee om te gaan.
mijn zorg is/ was dan ook dat de d90 de tropen of woestijn niet zou overleven. natuurlijk moet je geen gekke capriolen uithalen met die camera's ...tis en blijft electronica he.
de pretstanden zijn leuk op de d90 echter dan ken ik beter een compact cam kopen waar ze ook op zitten. 'echt' fotograferen lijkt me niet je camera van honderden euries op automatische standen zetten. maar goe...wie ben ik om daarover te oordelen natuurlijk.
maar omdat de d90 stuk goedkoper is in de aanrijkosten zeg maar...zal het die worden. voor 'beginner' interessanter denk ik en mocht ik over paar jaren toch een duurdere willen ken ik altijd de body verkopen.
nu rest me alleen nog maar te zeggen 'adieu' en bedankt voor uwe reacties/ meningen. en kijken waar ik nu alles ga kopen.
ik laat van me horen wanneer ik alles heb gekocht. kep er zin in...en ga elke dag ermee aan de slag en cursussen/ workshops volgen zodat ik goed leer ermee om te gaan.
ik heb dit draadje enige tijd gevolgt.
tja dat je gek wordt van jezelf, kan ik goed begrijpen.
wat een info krijg jij,nog meer als in een winkel, en je bent niet eens nikon-lid.
je weet ook nog niet eens waar je op vakantie gaat....
woestijn, jungle, noordpool, zuidpool,enz
maar ik heb een advies voor je:
je hebt +/- 1500,= euro te besteden??
koop bij de Aldi een camera van 30,= euro ( incl macrolens,groothoek,zoomlens)
ga vakantie vieren twee keer per jaar waar jij foto's wilt maken.
dus 2x30=60 euro (elke vakantie een nieuwe camera) hoef je nergens op te letten (vocht,hitte,enz) kapot is kapot.
dan kun je makkelijk 25JAAR vooruit en heb je altijd het nieuwste spul.
maar laten we snel dit draadje sluiten :mrgreen:
tja dat je gek wordt van jezelf, kan ik goed begrijpen.
wat een info krijg jij,nog meer als in een winkel, en je bent niet eens nikon-lid.

je weet ook nog niet eens waar je op vakantie gaat....

woestijn, jungle, noordpool, zuidpool,enz
maar ik heb een advies voor je:
je hebt +/- 1500,= euro te besteden??
koop bij de Aldi een camera van 30,= euro ( incl macrolens,groothoek,zoomlens)

ga vakantie vieren twee keer per jaar waar jij foto's wilt maken.
dus 2x30=60 euro (elke vakantie een nieuwe camera) hoef je nergens op te letten (vocht,hitte,enz) kapot is kapot.

dan kun je makkelijk 25JAAR vooruit en heb je altijd het nieuwste spul.

maar laten we snel dit draadje sluiten :mrgreen:
- dboomsma
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ga ook eens langs bij Combi Roos (bij de St. Anna molen) en bij Combi Verwij (Plein '44), daar kwam ik ook altijd toen ik nog in Nijmegen woonde. Goede adviezen.
Website: www.fotodoede.nl
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
mag ik nog zo vrij zijn het volgende voor te stellen? ik heb een winkel in beuningen gevonden...goedkope prijzen.
volgende 'set' ben ik van plan te kopen.
(En JA ik kom beetje boven geplande budget uit maar ga budget wat omhoog schroeven)
Sandisk SDHC Extreme III (16 GB) 78 euro
Product(en) Aant. Totaal
Nikon D90 Kit (Nikon D90 body + Nikon AF-S DX VR 18-105mm + Nikon AF-S VR 70-300) €1,129.00
Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G €647.00
Tamrac 558701 Expedition 7X Rugzak (Zwart) €189.00 ?? (is dit een goede en nodig?)
Nikon SB-R1C1 Speedlight €595.00
Graag uwe meningen svp!!
volgende 'set' ben ik van plan te kopen.
(En JA ik kom beetje boven geplande budget uit maar ga budget wat omhoog schroeven)
Sandisk SDHC Extreme III (16 GB) 78 euro
Product(en) Aant. Totaal
Nikon D90 Kit (Nikon D90 body + Nikon AF-S DX VR 18-105mm + Nikon AF-S VR 70-300) €1,129.00
Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G €647.00
Tamrac 558701 Expedition 7X Rugzak (Zwart) €189.00 ?? (is dit een goede en nodig?)
Nikon SB-R1C1 Speedlight €595.00
Graag uwe meningen svp!!
Ik denk dat je aan 2 geheugenkaartjes van 4 of 8 gig. ook wel genoeg hebt, die heb je voor veel minder. Verder is het een mooie set die ik ook wel zou willen hebben.. 

- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat flitssetje lijkt me iets te.
Wil je iets te flitsen hebben koop dan een SB-600.
Deze kun je draadloos aansturen met de D90.
En je hebt er meer aan omdat hij multifunctioneeler is.
Groeten van Willem
Groeten van Willem
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Draadloos aansturen op korte afstand bij macro werkt niet echt lekker. De commander flits van de camera heeft nml redelijke invloed op je onderwerp. Daarnaast heb je grote kans op schaduwvorming van je lens. Als je remote gaat flitsen dan IR of RF, maar niet de commander van de D90. Op grotere afstand is het niet zo'n probleem. Ik zou eerder kijken naar een Sigma macroringflitser voor je macro (ook TTL) als alternatief voor de Nikon Macro flitsset..Melliw schreef:Dat flitssetje lijkt me iets te.
Groeten van Willem
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat is wel een flinke rugzak hoor! Goed, maar wellicht wat erg ruim voor deze set. En het is ook een pure fotorugzak. Als je naar verre bestemmingen wilt, is het wellicht een beter idee een rugzak te kiezen waarin ook ruimte is voor wat andere zaken.Tamrac 558701 Expedition 7X Rugzak (Zwart) €189.00 ?? (is dit een goede en nodig?)
Verder zou ik die flitsset maar even laten zitten. Leer eerst maar eens met dat andere spul om te gaan. Koop in plaats hiervan eerst een SB-600 of zo...
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Zelf gebruik is dit heel veel.
Mijn SB-800 en/of SB-600 neem ik altijd mee en leg hem bijvoorbeeld op mijn knie of op de grond. Bij mij werkt het prima, ik heb er nooit problemen mee gehad.
Groeten van Willem
Mijn SB-800 en/of SB-600 neem ik altijd mee en leg hem bijvoorbeeld op mijn knie of op de grond. Bij mij werkt het prima, ik heb er nooit problemen mee gehad.
Groeten van Willem