Met beide voeten op de grond - D100

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
mvdn

Met beide voeten op de grond - D100

Bericht door mvdn » do mar 04 2010 5:04 pm

Beste Nikon Forummers,

Zoals je kan zien ben ik erg nieuw op dit forum...maar vind het geweldig! Ik stak al zoveel op...fijn!

Nu heb ik, je kan het al raden, een D100 bezitter enkele opmerkingen. Jullie schrijven de zaken hier toch allemaal wel erg snel af, niet?

Ik zat onmiddellijk op de DSLR boot met een D1, na 3 jaartjes omgeruild voor een D100 en nu nog steeds tevreden gebruiker. Ben ik proffy, neen maar toch fijne amateur.

Kwa lenzen heb ik een door Kenrockwell verfoeide 24-120mm VR f/3.5 - 5.6G (wel VR, was eerste een 1ste uitgave), een 28-200mm f/3.5 - 5.6D nog uit de analagole tijd maar ook super (uitgezonderd min scherpstel afstand) 17-35 f3.5-5.6 ED en 70-300 f3.5-5.6 ED. Als flitser nog de SB-28DX.

Ik voel me hier de oldtimer hoewel kwa kwaliteit van fotos ik nog steeds alles ok vind...'t zal aan mij liggen.

Ik begrijp uiteraard, en ben misschien zelf fetisch, de technologie echt super vind en wel warm loop voor D300s en D700 maar probeer alles toch in het juiste plaatje te rijden.

Ik heb het gevoel dat ik een 8 jaar Audi A6 rijd, niet het topmodel...al wat ouder maar nog steeds vinnig en vooral comfortabel. Een nieuwe A3 of A4 zou mooi zijn maar het bijeen sparen is niet makkelijk. Voor een nieuwe A6 of dromen van een A8 is leuk...misschien leuker dan het rijden zelf :)

Gelukkig worden wij als fotograaf niet zo snel afgeschreven :?

Uiteraard wel alle begrip voor ieder zijn keuze van de keizer...

Just my two 'thoughts'

Groetjes, Mvdn

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Met beide voeten op de grond - D100

Bericht door gijs sandberg » do mar 04 2010 5:22 pm

Beste M,
Ik kan een eind met je meevoelen...
Mijn favoriete kamera's zijn ook wat ouder, al was het maar dat ze veelal betrouwbaar gebleken zijn.
Als ik minder positief schrijf over het aanschaffen van oudere digitale kamera's heeft dat redenen:
-de technologie gaat hard
-de productcyclus gaat ook snel, voor compacte coolpixen 2x per jaar zelfs.
-de risico's bij kopen van tweedehands zonder garantie.
Ik durf iemand met een beperkt budget niet an te raden om het risico te lopen dat b.v. in een tweedehands dslr de sensor vervangen moet worden, dat kost meestal meer dan de aanschaf van de kamera.
"On the other hand": als men van een betrowubare bron een kamera kan kopen met garantie, kan het best een goede aanschaf zijn, maar als koper moet je wel de risico's (onder)kennen en accepteren.
Groeten, Gisj
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 04 2010 5:28 pm

Op een forum als het onze zie je waarschijnlijk niet echt een representatie van de "gemiddelde" DSLR eigenaar; de meeste mensen hier zijn veel meer met hun spullen bezig dan anderen denk ik.

De techniek staat niet stil. Je kan natuurlijk prima platen schieten met de wat oudere camera's (ik ben zelf ook maar net overgestapt op de D300s, moet de D200 nog verkopen), maar dat nieuwe spul heeft ontegenzeglijk wel wat voordelen. Zeker als het sneller moet of onder moeilijkere omstandigheden (weinig licht!). De mensen hier zijn gemiddeld genomen wel te porren voor het vrijmaken van extra budget voor een upgrade..
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » do mar 04 2010 5:28 pm

Helemaal gelijk! Het is mooi om te dromen en sparen voor vernieuwing/verbetering, maar niet altijd noodzakelijk. Het gaat er om dat je tevreden bent met de spullen die je hebt en uiteindelijk tevreden bent met het eindresultaat toch!
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do mar 04 2010 6:14 pm

Ook mijn idee hierbij is dat je gewoon lekker de D100 houdt.
Wil je wel iets meer dan kun je eens kijken naar de D90. Je krijgt dan up to date techniek in een iets kleiner jasje.
In jouw vergelijking zou het dan ongeveer de A4 zijn.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » za mar 06 2010 10:19 pm

Herkenbaar verhaal. Ik werk nu al zo'n 5 jaar met een D70, en ja, de nieuwe camera's zijn natuurlijk hartstikke mooi en leuk speelgoed. Maar ga ik er betere foto's mee maken? Ik denk het niet. Als je gewoon leert werken met de beperkingen van oudere apparatuur dan werkt het allemaal prima.

Te weinig licht om een ruisvrije foto te maken? Dan maak je 'm niet. Zelfs een D100 of D70 levert bij weinig licht betere resultaten qua ruis dan destijds kleurenfilms.

Camera te langzaam voor snelle sporten? Dan laat je die foto's aan een ander over.

Zolang je je geld er niet mee hoeft te verdienen is er prima met ouwe meuk (om het maar even oneerbiedig te zeggen) te werken. Gewoon kijken welke foto;s je wel kunt maken, en niet naar wat niet lukt.

Voor de prijs van een D700 ga ik liever op reis om foto's te maken....

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » za mar 06 2010 10:54 pm

Remco Jan schreef:
Voor de prijs van een D700 ga ik liever op reis om foto's te maken....

Ik niet, ik koop liever een nieuwe camera of een nieuw obectief dan dat ik op vakantie ga. In Nederland is nog genoeg moois te fotograferen. Zodra het december is geweest krijg ik weer nachtmerries over de aankomende vakantie. Maar ja, we gaan maar een keer per jaar, dus kan moeilijk tegen mijn man zeggen dat ik niet mee ga. Hij zou van mij rustig alleen mogen gaan maar dat wil hij niet.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za mar 06 2010 11:01 pm

Ik verdien zo achterlijk veel dat ik nieuwe camera's heb EN op vakantie ga. Een keer of 3 per jaar.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”