het diafragma

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Elles

het diafragma

Bericht door Elles » za mar 06 2010 7:20 pm

Goede avond,

Ik en een andere fotograaf zijn al een tijdje bezig met de f-waarde. Natuurlijk weten wij dat de f-waarde het diafragma aangeeft en een kleiner getal een grotere opening voorsteld. echter, waar komt deze f-waarde vandaan?
na wat langer googlen zijn meerdere website te vinden die de formule f=F/a tonen
f= is hierbij het diafragmagetal, F de brandpuntsafstand van het objectief en a de maximale grootte van het diafragma in mm.
vaak wordt het volgende voorbeeld gebruikt:
een 50mm objectief met een diafragma van 2.8
f=F/a
2.8= 50/ a
50/2.8= 17,86mm
50/5,6=8,9mm
ect.....
klinkt erg logisch, toch?

maar wanneer we gaan kijken naar een zoomobjectief, dan gebeurt er iets merkwaardigs:
ik pak even de 18-70mm f/3.5-4.5, een standaardzoom.
3,5 geeft hierbij het maximale diafragma bij 18mm weer, 4,5 die bij 70mm.
gaan we nu dezelfde formule toepassen dan kom ik op het volgende:
18/3,5= 5,6mm
70/4,5=15,6mm

kortom, het diafragma zou groter zijn bij 70mm dan bij 17mm wat natuurlijk raar is.
Hoe kan dit??
zie ik iets over het hoofd wat verrekend moet worden bij een zoomobjectief?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: het diafragma

Bericht door emdeklerk » za mar 06 2010 7:29 pm

Misschien heb je hier iets aan? Uit de rijke archieven van het forum...

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... C3%A9nieux

emdeklerk

Elles

Bericht door Elles » za mar 06 2010 8:32 pm

nee helaas,
zij komen ook niet verder dan de eerste formule die niet helemaal klopt,
groejes,
Elles

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 06 2010 9:11 pm

Elles schreef: kortom, het diafragma zou groter zijn bij 70mm dan bij 17mm wat natuurlijk raar is.
Hoe kan dit??
zie ik iets over het hoofd wat verrekend moet worden bij een zoomobjectief?
Zoomlenzen zijn complexe ontwerpen. Met de zoombeweging kan het diafragma op een heel andere plaats vóór of achterin de lensconstructie zitten. De lens wordt dikwijls ook langer of korter afhankelijk van de zoominstelling (beslist bij die zoomlenzen met variabele lichtsterkte). Zoals bij macrolenzen de effectieve lichtgevoeligheid of diafragmawaarde afmeent naarmate je erg dichtbij gaat fotograferen (de afstand tussen lens en filmvlak groter wordt, de doorlaatbaarheid / opening zit verder weg van de sensor/film), is dat bij zoomlenzen niet anders.

Dus afhankelijk hoe een zoomlens is uitgeschoven, en het diafragma verder of dichertbij de sensor zit, in de berekening ook ten opzichte van de brandpunt, verandert de effectieve lichtsterkte. Omdat die verschillen zodanig groot zijn wordt dat in de specs. en de EXIF-info ingecalculeerd.
Bij vaste brandpuntlenzen worden verschillen tussen de kortste instelafstand en oneindig niet als zodanig verschillend weergegeven. Maar ook daar is de effectieve lichtsterkte dichtbij lager als bij oneindig. Bij macrolenzen van de huidige digitale generatie calculeert men dat weer wel in. Daar kom je op de kortste instel-afstand in datgene wat je camera aangeeft ook niet meer aan de maximale gevoeligheid wat als specs. voor een lens zou gelden. De lichtgevoeligheid zoals op lenzen wordt weergegeven geldt altijd voor instelling op oneindig.

Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 92#p166392
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”