HDR [verzamel]
- pixelpeter
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: HDR Draadje. [Verzamel]
@haya99: het principe zoals je zegt moet voor photoshop en photomatix hetzelfde zijn. Dat klopt, zo is het.
Maar vaak wordt "vuil" aangezien voor "ruis". In het engels "grunge" en "noise". Grunge en noise zijn 2 verschillende dingen.
Grunge ontstaat tijdens de tonemapping. Die wordt in photomatix vaak te scherp aangezet. Grunge is dan het gevolg.
Bij de veel gematigder tonemapping in photoshop komt die grunge bijna niet voor. En noise verdwijnt omdat uit de 3
bestanden bij het maken van het 32 bits hdr bestand de wisselende pixels (en dat is de ruis) door de software wordt
"weggerekend" en de constante pixels (het echte beeld) blijft over. Dat is wat je in de vergelijkingsfoto ziet.
En @willemr. Als je naar de 2e foto kijkt, de hdr foto, zie je dat de blauwe accesssoires wel degelijk meewerken.
PixelPeter
Maar vaak wordt "vuil" aangezien voor "ruis". In het engels "grunge" en "noise". Grunge en noise zijn 2 verschillende dingen.
Grunge ontstaat tijdens de tonemapping. Die wordt in photomatix vaak te scherp aangezet. Grunge is dan het gevolg.
Bij de veel gematigder tonemapping in photoshop komt die grunge bijna niet voor. En noise verdwijnt omdat uit de 3
bestanden bij het maken van het 32 bits hdr bestand de wisselende pixels (en dat is de ruis) door de software wordt
"weggerekend" en de constante pixels (het echte beeld) blijft over. Dat is wat je in de vergelijkingsfoto ziet.
En @willemr. Als je naar de 2e foto kijkt, de hdr foto, zie je dat de blauwe accesssoires wel degelijk meewerken.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Het onderdrukken van ruis kan je ook doen door meerdere foto's te nemen op precies dezelfde instellingen en deze vervolgens te stapelen in PS of een ander programma. Thermische ruis is namelijk nooit hetzelfde op een foto en zal zichzelf uitmiddelen, het onderwerp blijft wel op dezelfde plek staan en zal bij stapelen alleen maar sterker worden. Hierdoor verhoog je de signaal-ruisverhouding aanzienlijk.
Dit gebeurt dus ook bij bracketing/HDR. De ruis middeld zichzelf uit, en het onderwerp telt zichzelf op.
Bij mijn andere hobby, astronomie, maken we foto's van maan/planeten dmv een CCD webcam (ToUcam Pro) dmv een AVI filmpje van +/- 1000 beeldjes en deze worden dan gestapelt met registax. Een los AVI beeldje zal bijna geen detail tonen, maar door het uitmiddelen van de ruis, en het optellen van het signaal bekom je een erg detailrijk plaatje zonder thermische- en/of versterkingsruis.

Dit gebeurt dus ook bij bracketing/HDR. De ruis middeld zichzelf uit, en het onderwerp telt zichzelf op.
Bij mijn andere hobby, astronomie, maken we foto's van maan/planeten dmv een CCD webcam (ToUcam Pro) dmv een AVI filmpje van +/- 1000 beeldjes en deze worden dan gestapelt met registax. Een los AVI beeldje zal bijna geen detail tonen, maar door het uitmiddelen van de ruis, en het optellen van het signaal bekom je een erg detailrijk plaatje zonder thermische- en/of versterkingsruis.

- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vind de kleur niet helemaal meewerken (onnatuurlijk blauw), maar dat kan aan mij liggen hoorpixelpeter schreef: [...]
PixelPeter

@pixelpeter; is me nog niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen 'vuil' en 'ruis' en wat is dan precies 'sterker aanzetten'?
@Patrick_V; bedankt, helder en interessant verhaal.
@Patrick_V; bedankt, helder en interessant verhaal.
Ik heb hier even een ander topic geopend over dit onderwerp

Ik zag een mooie "dramatische" lucht in het westen en ben naar buiten gevlogen. Geen tijd voor tripod, uit de hand geschoten
D700
20mm
ISO 400
f/10
hier de JPG's (resized/sharpened) (ik schiet RAW+JPG en heb de RAW gebruikt in PhotoMatix)
1/15 sec en 1/100 sec

In het HDR plaatje heb ik de lantaarnpaal links nog even rechtop gezet met Photoshop lens correction filter
Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
Heftig resultaat Edwin
En dat met maar twee opnamen begrijp ik.
In ieder geval heb je je drama te pakken!
PixelPeter
Van mij onderstaand een hdr lente foto vanmiddag om ca. 13.00 uur gemaakt in Haarlem. Drie shots +/- 2 EV Tokina 12 mm D5000

PixelPeter

En dat met maar twee opnamen begrijp ik.
In ieder geval heb je je drama te pakken!
PixelPeter
Van mij onderstaand een hdr lente foto vanmiddag om ca. 13.00 uur gemaakt in Haarlem. Drie shots +/- 2 EV Tokina 12 mm D5000

PixelPeter
Laatst gewijzigd door pixelpeter op wo mar 23 2011 10:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Gave foto! Mooi genuanceerd hdr effect, niet overdreven.
Fiets wat minder...
Rij binnenkort op de nieuwe Multistrada, is meer mijn merk. Zal tzt daar ook eens een foto van plaatsen.
Fiets wat minder...

Rij binnenkort op de nieuwe Multistrada, is meer mijn merk. Zal tzt daar ook eens een foto van plaatsen.
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Marc GS.
Ik ben geen motorkenner maar zelfs ik herken een prachtige BMW. Maar vooral zie ik een mooie
geslaagde HDR opname
. Vol in tegenlicht met strategisch de zon een tikkie verscholen achter boomtakken.
Details van de motor zijn hoewel ze aan de schaduwkant zitten door de HDR techniek toch goed zichtbaar.
En het belangrijkste is, vind ik, dat de sfeer van het tegenlicht mooi in je foto uitkomt.
Als dit je eerste HDR is ben ik benieuwd naar je volgende HDR foto's
.
PixelPeter
Ik ben geen motorkenner maar zelfs ik herken een prachtige BMW. Maar vooral zie ik een mooie
geslaagde HDR opname

Details van de motor zijn hoewel ze aan de schaduwkant zitten door de HDR techniek toch goed zichtbaar.
En het belangrijkste is, vind ik, dat de sfeer van het tegenlicht mooi in je foto uitkomt.
Als dit je eerste HDR is ben ik benieuwd naar je volgende HDR foto's

PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi allemaal, zal er hier ook eens eentje plaatsen ,eentje van afgelopen week .
Stadsaanzicht van kampen

groetjes gijs
Stadsaanzicht van kampen

groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
@gijsbert27: Een HDR foto in de stijl die al bijna klassiek aan het worden is
. Dramatische wolkenlucht. Daardoor lichtspel door de wolken heen.
Landschap niet saai vlak verlicht maar door de schaarse gaten in de wolken hier en daar een lichtplek. Dat komt er goed uit. Vooral op de rode daken
onder die kerk. Die staan ook nog een op een bijna sterk punt in het beeld. Foto met voorgrond, alhoewel die paal niet zo interessant is.
De vlag van het schip is scherp dus waarschijnlijk zijn 3 opnamen gemaakt of misschien slechts één; RAW. Vrijwel zeker Photomatix.
Leuk om ook opname details te krijgen want dat is leerzaam voor de forumleden.
PixelPeter

Landschap niet saai vlak verlicht maar door de schaarse gaten in de wolken hier en daar een lichtplek. Dat komt er goed uit. Vooral op de rode daken
onder die kerk. Die staan ook nog een op een bijna sterk punt in het beeld. Foto met voorgrond, alhoewel die paal niet zo interessant is.
De vlag van het schip is scherp dus waarschijnlijk zijn 3 opnamen gemaakt of misschien slechts één; RAW. Vrijwel zeker Photomatix.
Leuk om ook opname details te krijgen want dat is leerzaam voor de forumleden.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
-
- Forumlid
Ik volg dit draadje al een tijdje met veel interesse temeer omdat ik HDR zo'n ''digitaal chemisch'' plaatje vond opleveren was ik er niet kapot van. Maar anderzijds wel wel een mooie ontwikkeling en Pixelpeter e.a. hebben mij met dit draadje de HDR wereld een stuk duidelijker gemaakt. Naar aanleiding van een eerdere posting en een advies om het boek HDR van Michael Freeman aan te schaffen heb ik dat gedaan en voila voor maar € 9.95 een mooi helder, tecnisch en praktisch (nl) HDR boek voor een koopje bij Librero.nl met een beschrijving en werkproces van diverse (HDR) programma's o.a. Photomatix wat ik inmiddels ook heb aangeschaft. Veel van de in dit draadje besproken zaken komen in het boek duidelijk aan de orde zoals b.v. ruisvermindering en de diverse gedragingen van levels bij tonemapping etc. en veel meer maar ik heb het nog niet helemaal uit.............................
Bij deze het HDR boek van Freeman ISBN 978-90-5764-990-5 bij Librero.nl een aanrader en een werkelijk koopje en bedank ik o.a. Pixelpeter voor zijn enthousiasme.
Een groet vanuit España
Bij deze het HDR boek van Freeman ISBN 978-90-5764-990-5 bij Librero.nl een aanrader en een werkelijk koopje en bedank ik o.a. Pixelpeter voor zijn enthousiasme.
Een groet vanuit España
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi pixelpeter,ik doe dit niet zo vaak maar ,toen ik de foto nog eens bekeek vond ik hem wel geschikt voor hdr.
Heb hem gemaakt uit een opname die vrij goed belicht was .
Heb toen in photoshop 5 opnames gemaakt zeg je dat zo??? te weten -1 -2 . 0 .+1 +2 en deze in photomatix gemaakt tot hdr
HIerna in cs4 verder bewerkt
De foto staat hier ook http://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Misschien dat hier nog meer exif instaat .
Groetjes gijs
Heb hem gemaakt uit een opname die vrij goed belicht was .
Heb toen in photoshop 5 opnames gemaakt zeg je dat zo??? te weten -1 -2 . 0 .+1 +2 en deze in photomatix gemaakt tot hdr
HIerna in cs4 verder bewerkt
De foto staat hier ook http://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Misschien dat hier nog meer exif instaat .
Groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600