Schotse Hooglanden [Schotland]

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
Plaats reactie
AlwinSitton

Schotse Hooglanden [Schotland]

Bericht door AlwinSitton » ma jun 01 2009 9:08 pm

Ik ben door een vriend gevraagd om mee te gaan op autoreis door de Schotse Hooglanden van Schotland. Voornamelijk om mooie platen te kunnen schieten. Zoals ik het gezien heb moet het daar schitterend zijn. Ik zou graag om advies willen vragen aan mensen die daar ook zijn geweest. Ik wil graag weten waar je het beste kan schieten. Ik heb al een aantal locaties gevonden, maar echt veel vind je er niet over. Het water van Loch Nah aka Ness, schijnt een prachtig stuk natuur te zijn. Maar er zijn er vast nog wel meer. Ik zit al drie dagen te zoeken maar ik heb nog niet zo veel informatie gevonden. Nu heb ik ook nog niet echt de tijd gehad. Dus als iemand mij een handje op weg wilt helpen.

Het is voor mij een nog onbekend stukje land. Ik heb wel eens een aflevering van Ultimate Survival gezien van Bear Grylls, maar daar krijg je geen plaatsnamen door.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Schotse Hooglanden [Schotland]

Bericht door Werner » ma jun 01 2009 9:23 pm

Een mooi stukje natuur zoek je daar? Nou da's voor mij heel Schotland alleen heb je daar niet veel aan........Wat ik erg mooi vond was de Noord-West kant van de Highlands en de omgeving van de Ben Nevis ( hoogste berg in Schotland ). Maar goed, de kustweg om de Noord-Oostkant naar John O'Groats is ook schitterend. Een prachtige wandeling hebben we genoten in de omgeving van Lairg. En op deze trip mag het kasteel Eilean Donan (film highlander) niet ontbreken.
We zijn er 3 weken met de motorfiets icm B&B geweest, adembenemend, zou morgen weer willen..........
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma jun 01 2009 9:35 pm

Het liefst zou ik ook drie weken willen. Maar waarschijnlijk wordt het wat korter. Dat maakt overigens niet zo heel veel uit. Ik denk dat ik van de week maar eens een National Geographic aanschaf om het nodige voor te bereiden. We zijn er alleen nog niet uit of we met de auto vanuit Spijkenisse gaan rijden of dat we in Schotland een huurauto gaan huren. Dat zal qua benzine goedkoper zijn, maar dat hef je natuurlijk weer op met je vliegticket. Maar ik heb net even zitten kijken naar Nevis, maar dat is inderdaad schitterend, ik heb het al eens eerder voorbij zien komen maar ik wist de benaming niet. Eerst maar eens naar Turkije over drie weken, daarna kan het plannen gaan beginnen. Maar ik zoek nu alvast wat info om wat sneller met plannen te kunnen beginnen. Alvast dank voor je informatie. Heb je overigens ook ergens je foto's staan? Ik ben wel benieuwd daar naar.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 01 2009 9:55 pm

Schotland is prachtig, heel fotogeniek. Ik zou voor de landschappen een statief meenemen, dwingt je to rust.

Tip 1; het eiland Skye, Loch Lomond, Oban en zoals al aangegeven het gebied rond Ben Nevis. Ach, eigenlijk kan het niet stuk, het is allemaal prachtig.

Tip 2; vlieg goedkoop naar Liverpool, huur daar een auto op het John Lennon vliegveld en ga via een paar dagen Lake District, ook héél mooi, langs de Westkust naar Schotland.

Tip 3; links rijden is goed te doen maar 's-avonds zijn de wegen slecht of niet verlicht, hou daar rekening mee.

Skye
Afbeelding

Weet niet meer waar
Afbeelding

Loch Lomond
Afbeelding

Eilean Donan
Afbeelding

Veel plezier alvast.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » ma jun 01 2009 10:43 pm

Ik ga over 3 weken een rondje Schotland doen (19 dagen), dus ik hou dit topic ff in de gaten.
Newcastle, Oban, rondje bovenlangs met de klok mee terug naar Newcastle).

Ik heb me met Google Earth (Panoramio foto's aanzetten is erg verhelderend qua omgeving e.d.), Lonely Planet en een paar ouderwetse kaarten redelijk ingelezen, georienteerd en bezienswaardigheden geselecteerd. Die 19 dagen gaan druk worden... erg druk.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » di jun 02 2009 6:34 pm

Dank aan Skippy voor de foto's,

...ik was er voor mijn digitijd dus heb er geen online staan. Wat Skippy zegt met het vliegtuig is een optie, kun je over nadenken.....wij zijn destijds van IJmuiden naar Newcastle gegaan per nachtboot, daarna de overstaan gemaakt naar Oban via de Hadriën-wall, een lange afscheiding die vroeger Engeland en Schotland scheidde..
Hou er wel rekening mee als je daar een auto huurt de bestuurder aan de andere kant in moet stappen. Links rijden is totaal niet moeilijk en als je in de fout gaat en ze zien je kentekenplaat (voordeel van eigen auto) zijn ze erg begrijpend.......echter pas erg op met oversteken, daar gaat het veel fout. Als wij te voet oversteken zijn we geneigd om tegelijk te kijken en over te steken, alleen moet je eerst RECHTS kijken!!! ipv links......

vwb de foto's, top skippy, zoals de foto's laten zien, het is er overal prachtig....hou je erg van vogels is Handa-eiland een aanrader, klein bootje heen en terug, en geen auto's op eiland toegestaan, papagaaiduikers van erg dichtbij te aanschouwen....

Stacks of Duncansby zijn ook prachtig, ligt bij John of Groats......

suc6 Alwin...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jun 02 2009 11:26 pm

Werner schreef:Hou er wel rekening mee als je daar een auto huurt de bestuurder aan de andere kant in moet stappen. Links rijden is totaal niet moeilijk en als je in de fout gaat en ze zien je kentekenplaat (voordeel van eigen auto) zijn ze erg begrijpend.......echter pas erg op met oversteken, daar gaat het veel fout. Als wij te voet oversteken zijn we geneigd om tegelijk te kijken en over te steken, alleen moet je eerst RECHTS kijken!!! ipv links......

Klopt, moet je goed op letten. Mijn kritieke moment was na de lunch, meestal zijn de wegen zo leeg en heb je dus geen auto's die het goede voorbeeld geven dat je geneigd bent om aan de verkeerde kant van de weg te reis te hervatten ...

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » wo jun 03 2009 8:14 am

DENK OOK AAN WEERSVERANDERINGEN !!!! ondanks dat je met de auto gaat..

Neem altijd goede warme kleding mee !!!!
En niet denken van ,"heej het wordt warm vandaag",

voor je het weet zit je midden in eeen regen/mist of iets anders....

En dan loop je daar in je t-shirtje....

fijne vakantie en veel sucses.

Gr. J@siu !!!

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » do jun 04 2009 7:59 pm

Nee dat klopt, dat had ik al gelezen. Al is het nog zo mooi, het weer kan binnen enkele minuten omslaan. Maar bedankt voor de tips, ik hoop dat ik zo snel mogelijk kan plannen. Eerst maar eens ff naar Turkije en Cuba.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » do jun 04 2009 8:14 pm

AlwinSitton schreef:Nee dat klopt, dat had ik al gelezen. Al is het nog zo mooi, het weer kan binnen enkele minuten omslaan. Maar bedankt voor de tips, ik hoop dat ik zo snel mogelijk kan plannen. Eerst maar eens ff naar Turkije en Cuba.
Hihi.....maakt zich druk om Schotland,......doet ie eerst effe Turkistan en Cubanistan er 'tussendoor' :mryellow: Gelijk heb je....

TRML

Bericht door TRML » di aug 04 2009 9:46 pm

Wij (mijn vrouw en ik) gaan ook de eerste week van sept. met de boot van ijmuiden naar new castle voor 11 dagen. We hebben daar een huisje ergens in de middle of knoware en gaan dan van daaruit de highlands verkennen met eigen auto natuurlijk. Ik heb erg veel gehad aan de volgende site:

http://www.undiscoveredscotland.co.uk/

Ik heb de gehele site ge download en op mijn klapcomputer gezet zodat ik hem altijd kan raadplegen ook als er geen internet voorhanden is (wat ik denk ik zeker weet)

Hier zijn nog wat sites:

http://www.nationalwallacemonument.com/
http://www.scotlandthemovie.com/
http://www.wildernessscotland.com/

TRML

Bericht door TRML » za mar 06 2010 3:12 pm

Een impressie van hoe het was:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij gaan dit jaar weer terug... :D

Rebel

Bericht door Rebel » za mar 06 2010 6:29 pm

Alwin,

Waarschijnlijk is dit een goede link: www.fotografiewimvanvelzen.nl

Een fervent Schotland liefhebber.
Hij heeft meerdere portfolio's van Schotland en wat misschien handig is dat er een landkaart bijzit waarop vermeld staat waar de portfolio's genomen zijn!

Succes,

Groet Richard.

Victor K.

Bericht door Victor K. » zo mar 07 2010 7:08 pm

Alwin,

Ik ben ook in Schotland geweest, ik fotografeerde alleen nog niet toen. Ja, met een analoog wegwerpcameraatje. Het Isle of Skye is echt een geweldig mooi gebied, ik heb daar mijn ogen uitgekeken. We hadden de nacht doorgebracht in een oud romantisch kasteel, bij Lord Mcnogwat.
Aan de wandeling bij Loch Lomond heb ik ook erg goede herinneringen. Loch Ness is een toeristische lap water waar in mijn beleving weinig bijzonders te zien was, er zijn veel mooiere en ruigere gebieden in Schotland die werkelijk van god verlaten zijn.

Succes met je keuze, van Schotland zul je geen spijt krijgen!

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”