metadata

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

metadata

Bericht door Jos » di mar 09 2010 12:14 pm

Beste mensen,

Met behulp van Lightroom voeg ik tegenwoordig metadata toe aan mijn fotobestanden, zoals een labels, een beschrijving van wat er op de foto's is te zien, et cetera. Nu wil ik dat mensen die gebruik maken van mijn foto's die inforatie kunnen lezen. Ik kan moeilijk iedereen lightroom aansmeren, niet waar. Daarom ben ik op zoek naar een gratis imageviewer, die dit alle info kan weergeven. Ik heb al heel wat geprobeerd, maar zonder bevredigend resultaat: picasa, irfanview en nog een hele reut van dat soort programma's. Wie heeft meer ervaring?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Daniël

Re: metadata

Bericht door Daniël » di mar 09 2010 12:32 pm

heb je voor mij een link naar een foto zodat ik het eventueel kan testen met mijn viewer

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 09 2010 1:01 pm

Jos schreef:Daarom ben ik op zoek naar een gratis imageviewer, die dit alle info kan weergeven.
Nikon View NX, gratis bij Nikon te downloaden. :)
Verder een lijstje welke viewers IPTC data kunnen lezen (zoek op IPTC) http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ge_viewers
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mar 09 2010 1:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 09 2010 1:05 pm

Je moet sowieso eerst je foto's exporteren voordat je überhaupt een kans hebt dat deze informatie "in" je foto's staat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di mar 09 2010 3:16 pm

Alle info staat er keurig in opgeslagen. Ik heb de metadata in Lightroom daadwerkelijk opgeslagen. Ik kan de data zowel in View NX als Lightroom prima lezen. View NX is op zich een goed idee. Maar ik vraag me af of iedereen dat zomaar wil installeren. Het is nogal een fors programma. Ik ben op zoek naar een progje dat kleiner en handzamer is. Picasa bijvoorbeeld laat veel van de gegevens niet zien, wat me verbaast.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 09 2010 5:34 pm

Jos schreef:View NX is op zich een goed idee. Maar ik vraag me af of iedereen dat zomaar wil installeren. Het is nogal een fors programma.
Dat valt toch wel mee? :huh: :huh: :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo mar 10 2010 8:03 pm

Ach ja, is misschien ook wel zo.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mar 10 2010 8:45 pm

Is dat gewoon IPTC data? Irfanview (hele lichte viewer) met een plugin die je zo kan meedownloaden laat dat keurig zien. ViewNX is naar mijn idee nogal een log programma.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”