Cactus of Pixel

Discussies over flitsers
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Cactus of Pixel

Bericht door André » do mar 11 2010 5:05 pm

Hoi,

Ik heb al eerder verteld dat ik bezig ben een strobist set aan te schaffen. Op de beurs inmiddels 2 westcott 43" pluutjes en statieven en swivels gekocht. Niet van die hele goekope gammele dingen maar van een stevige kwaliteit. (Lumopro LP604 en LP633). Nu nog triggers. Ik twijfel tussen een cactus setje (die dus uitsluitend manueel aan te sturen zijn) en een Pixel Flashgun setje. Deze ondersteund volledig het TTL systeem van Nikon en kan de flitsers dus volledig automatisch aansturen. Maar het prijskaartje is heeeeeeel anders. Een setje cactus kost (zender en 2 ontvangers) 55,-- en een pixel setje kost 224+116 = 340,--

Dat is een heel ander bedrag. Nu kan ik via fotoapparatuur.nl een setje kopen voor 100,-- (een zender + ontvanger) en hij zou nieuw in doos zijn. De beste man zou per ongeluk een setje via ebay teveel hebben besteld en terugsturen (een poolse verkoper) zou geen optie zijn.

Wat is nu wijsheid. Ik heb inmiddels 3 dagen met strobisten "gewerkt" en die werken allemaal met cactus en zweren bij manueel omdat je dan alles naar je hand kan zetten. Maar ik weet zeker dat er hier liefhebbers zijn van het TTL systeem, zelfs met 2 of 3 flitsers. Kunnen jullie mij misschien tips geven wat ik nu het beste kan doen. (Ik denk zelf aan eerst maar eens gaan stoeien met een cactus set, maar misschien is dit wel helemaal niet verstandig)

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en goede raad.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Cactus of Pixel

Bericht door M.Oorthuis » do mar 11 2010 5:10 pm

Mag ik vragen waarom je triggers gaat gebruiken? Is het voor je Nikon flitsers? zo ja, kan je toch gewoon je ingebouwde flitser gebruiken in commander modus? Als het voor flitskoppen is is het andere koek.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do mar 11 2010 5:43 pm

Omdat je met de infrarood ontvangers de flitsers altijd in het zicht moet hebben. Tijdens de 3 dagen hebben we hier ook mee getest en een trigger oplossing is toch echt veel betrouwbaarder.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 11 2010 5:46 pm

Flippie, je houdt er toch wel rekening mee dat een Pixel Flashgun trigger set enkel een radiografische vervanging is van de op de licht flitspulsen werkende methode om Nikon flitsers aan te sturen? Een TTL lichtregeling voor gewone studio flitslampkoppen (Falcon Eyes, Elinchrom, Linkstar etc.) is er niet bij. Het werkt alleen met de Nikon flitsers SB-900, SB-800, SB-600 of SB-400.

Het voordeel van radiotrigger ten opzichte van het gewone flits-puls systeem van Nikon is dat deze trigger met radio signalen werkt i.p.v. licht. Daarbij hoeven de flitser op afstand en de camera niet meer in elkaars zicht te staan waardoor het ineens mogelijk wordt ook van achter een muurtje of iets dergelijks te flitsen.
Zie: http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=1542" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do mar 11 2010 7:19 pm

Leon,

Dat was me duidelijk. Ik heb een SB-800 en een SB-600 en 2 setjes statieven met swivel en paraplu. t.z.t. wil ik er een 3e set bij kopen en dan koop ik een 2e SB-600 of een SB-800 (En misschien wel een SB-900, hangt helemaal van het budget af wat ik dan tot mijn beschikking heb).

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”