De verhouding van mijn foto's is 2:3. Vergrotingen van 10 x 15, 13 X 18 of 20 x 30 lijken ook goed in verhouding. Nu heb ik een foto laten vergroten tot 40 x 60 maar bij deze foto lijkt het net alsof de verhoudingen verkeerd zijn. Het lijkt alsof hij te lang is en alsof 40 x 50 een betere verhouding is. Ligt dit aan mij of is er een ideale verhouding voor grotere foto's?
Groeten,
Maurice
Ideale maat voor vergrotingen
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Ideale maat voor vergrotingen
Ik denk dat dit aan jezelf ligt als "gewenning" van andere afbeeldingen misschien in je huis zoals schilderijen e.d. die meestal minder langwerpig zijn. Het is ook een kwestie hoe je foto's in een omgeving neerhangt met de omliggende ruimte en andere mogelijke afbeeldingen die als geheel invloed uitoefenen of iets prettig "als geheel" oogt.
Misschien helpt het door je afbeelding te monteren met passe-partout voor het geval er geen witruimte omheen zit.
Ik heb een lopende expositie (tentoonstellingsdata zijn verlengt) met alle foto's op minimale uitzonderingen na als je het echt gaat nameten, van allemaal afbeeldingen in het 2:3 formaat. De buitenafmeting van de foto met witte rand is wel afgepast naar een ietsje andere verhouding, namelijk 70x100cm inplaats van 70x105 cm. Enkel omdat 70x100cm een normale standaard afmeting is waarin je lijstwerk kunt krijgen. Nergens de indruk dat het niet klopt. Ook van niemand iets gehoord dat ze die mening zouden zijn toegedaan dat het allemaal "te langwerpig" zou zijn.
Misschien helpt het door je afbeelding te monteren met passe-partout voor het geval er geen witruimte omheen zit.
Ik heb een lopende expositie (tentoonstellingsdata zijn verlengt) met alle foto's op minimale uitzonderingen na als je het echt gaat nameten, van allemaal afbeeldingen in het 2:3 formaat. De buitenafmeting van de foto met witte rand is wel afgepast naar een ietsje andere verhouding, namelijk 70x100cm inplaats van 70x105 cm. Enkel omdat 70x100cm een normale standaard afmeting is waarin je lijstwerk kunt krijgen. Nergens de indruk dat het niet klopt. Ook van niemand iets gehoord dat ze die mening zouden zijn toegedaan dat het allemaal "te langwerpig" zou zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zit soms ook te worstelen met de verhoudingen, maar dit heeft voor mij niets met vergrotingen te maken, maar met het onderwerp en de compositie.
Vaak kom ik bij landschappen uit op 2x3, bij portretten op 3x4 en soms past 1x1 beter, dus ik wissel nog wel eens af (maar op de computer is dit eenvoudiger aan te passen dan met afgedrukte foto's in lijsten).
Vaak kom ik bij landschappen uit op 2x3, bij portretten op 3x4 en soms past 1x1 beter, dus ik wissel nog wel eens af (maar op de computer is dit eenvoudiger aan te passen dan met afgedrukte foto's in lijsten).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat is begrijpelijk, maar eenmaal een gekozen uitsnede welke voldoet verandert die verhouding doorgaans niet meer door een groter of kleiner afdrukformaat te gebruiken zoals de TS in zijn keus lijkt te willen maken.ArendV schreef:Ik zit soms ook te worstelen met de verhoudingen, maar dit heeft voor mij niets met vergrotingen te maken, maar met het onderwerp en de compositie.
Vriendelijke groet, Léon Obers