RAW (NEF) of JPG
RAW (NEF) of JPG
Ik ben er klaar voor . . .
D80 gekocht en mijn 1ste lens is ook binnen ga deze week maar eens beginnen met wat plaatsjes te schieten. Ik heb het forum éérst goed nagelezen m.b.t. tips etc. alleen de keuze RAW (NEF) of JPG is nog niet gemaakt.
Kan mij iemand overtuigen welke keuze ik moet maken, ik wil i.i.g. niet en RAW en JPG tezamen. Ik ben niet te lui om foto's te bewerken en wil ook graag de benodigde software aanschaffen, alleen de vraag is - is het geen overkill en krijg je met RAW (op ten duur) toch het beste resultaat of valt hel allemaal wel mee?
D80 gekocht en mijn 1ste lens is ook binnen ga deze week maar eens beginnen met wat plaatsjes te schieten. Ik heb het forum éérst goed nagelezen m.b.t. tips etc. alleen de keuze RAW (NEF) of JPG is nog niet gemaakt.
Kan mij iemand overtuigen welke keuze ik moet maken, ik wil i.i.g. niet en RAW en JPG tezamen. Ik ben niet te lui om foto's te bewerken en wil ook graag de benodigde software aanschaffen, alleen de vraag is - is het geen overkill en krijg je met RAW (op ten duur) toch het beste resultaat of valt hel allemaal wel mee?
Re: RAW (NEF) of JPG
Ik kan je eigenlijk alleen raw aanraden.
Van een raw is vrij simpel een jpg te maken, andersom gaat niet werken.
Je moet idd bij raw wat nabewerken maar je geeft aan dat dat geen probleem is
In raw kan je veel meer dingen achteraf "redden".
Van een raw is vrij simpel een jpg te maken, andersom gaat niet werken.
Je moet idd bij raw wat nabewerken maar je geeft aan dat dat geen probleem is
In raw kan je veel meer dingen achteraf "redden".
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Altijd RAW kiesen zou ik zeggen.
Hoe meer je er mee werkt des te sneller ervaar je de voordelen van raw
Groetjes Henri
Hoe meer je er mee werkt des te sneller ervaar je de voordelen van raw
Groetjes Henri
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste S,
Sorry voor het korte antwoord: gebruik de zoekfunctie en overtuig jezelf.
Groeten, Gijs
Sorry voor het korte antwoord: gebruik de zoekfunctie en overtuig jezelf.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Wilci
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
WHICH SHOULD YOU SHOOT?
If you have to ask then just shoot JPG !!!
aldus Ken Rockwell
http://www.kenrockwell.com/tech/raw.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuttig om verschillende meningen te horen.
aldus Ken Rockwell
http://www.kenrockwell.com/tech/raw.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de site eens bekeken op zich wel interessant maar vreemd genoeg schrijft hij "I shoot JPG which opens on everything" even later schrijft hij weer "I love DxO. It does exactly what I need it to do, and does it extremely well . . . . It's especially interesting for people like me". ?Wilci schreef:WHICH SHOULD YOU SHOOT?
aldus Ken Rockwell
- Jop
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik denk dat Ken Rockwell hier op twee verschillende dingen doelt:shoutje schreef: Ik heb de site eens bekeken op zich wel interessant maar vreemd genoeg schrijft hij "I shoot JPG which opens on everything" even later schrijft hij weer "I love DxO. It does exactly what I need it to do, and does it extremely well . . . . It's especially interesting for people like me". ?
1. Een jpeg file opent op elke computer zonder dat je daarvoor aparte plugins/programma's of wat dan ook nodig hebt. Dat is natuurlijk makkelijk.
2. DxO is voor zover ik weet een programma waarmee je fotobestanden kunt openen/ordenen/bewerken. Aangezien hij waarschijnlijk wel een ervaren gebruiker is, is dat voor hem (It's especially interesting for people like me) een erg handig programma.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
helemaal mee eens, en al helemaal omdat je aangeeft dat je te lui bent om na te bewerken.Wilci schreef:WHICH SHOULD YOU SHOOT?
aldus Ken Rockwell
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
Dat klinkt mij als een Raw-fundamentalistisch reactie. Herkenbaar aan het niet volledig citeren en vooringenomen conclusies trekkend.M.Oorthuis schreef:helemaal mee eens, en al helemaal omdat je aangeeft dat je te lui bent om na te bewerken.Wilci schreef:WHICH SHOULD YOU SHOOT?
aldus Ken Rockwell
Laatst gewijzigd door Wilci op zo mar 14 2010 12:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Martijn, goed lezen, niet te lui om te fotograferen 
dus NEF!
Michael

dus NEF!
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zie geen enkele reden waarom je niet in NEF zou willen schieten. De bestanden zijn wat groter, maar geheugenkaartjes kosten niet meer zoveel, en ook harddiskruimte is goedkoop tegenwoordig.
De voordelen zijn evident. Een JPG heb je er zo uit gehaald (je kan zelfs de kwaliteit kiezen). Wil je gaan bewerken, dan kan je met een NEF veel, heel veel meer.
De voordelen zijn evident. Een JPG heb je er zo uit gehaald (je kan zelfs de kwaliteit kiezen). Wil je gaan bewerken, dan kan je met een NEF veel, heel veel meer.
Bedankt voor alle reacties!
Dan lijkt het me beter om NEF te 'schieten' maar één vraagje heb ik nog.
Als ik dan toch in NEF fotografeer en ik wil een snelle bewerking van een foto, hebben de diverse programma's dan ook een soort wizard voor een snelle bewerking? Dit omdat ik niet te lui ben voor bewerkingen maar als beginner zo misschien wat ervaring kan opdoen.
Als ik dan toch in NEF fotografeer en ik wil een snelle bewerking van een foto, hebben de diverse programma's dan ook een soort wizard voor een snelle bewerking? Dit omdat ik niet te lui ben voor bewerkingen maar als beginner zo misschien wat ervaring kan opdoen.
Als je NX gebruikt neemt hij de "jpg" instellingen van je camera over.shoutje schreef:Bedankt voor alle reacties!
Hierna kan je vrij simpel je witbalans en je belichting nog iets finetunen.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De de NX die Ree vermeldt, is zowel Capture NX (het programma om NEF bestanden te bewerken, hangt een prijskaartje aan) als View NX (gratis, kan je best veel aanpassingen mee doen, maar lang niet alles, maar is wel gratis te downloaden.
je kan trouwens een 60-dagen versie van Capture NX downloaden. Die doet alles, maar stopt na 60 dagen met werken. Dat lijkt me lang genoeg om te kijken of je het wat vindt.
je kan trouwens een 60-dagen versie van Capture NX downloaden. Die doet alles, maar stopt na 60 dagen met werken. Dat lijkt me lang genoeg om te kijken of je het wat vindt.
Toch maar eens die 60-dagen versie van Capture NX downloaden dan.
Ik werk trouwens met een 'Apple' (gelukkig is ook Capture NX voor de Mac te downloaden) ik lees wel eens vaker iets over Aperture is dit vergelijkbaar of ga ik nu teveel of-topic?
Ik werk trouwens met een 'Apple' (gelukkig is ook Capture NX voor de Mac te downloaden) ik lees wel eens vaker iets over Aperture is dit vergelijkbaar of ga ik nu teveel of-topic?