RAW (NEF) of JPG

Discussies over fotobewerking en archivering
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: RAW (NEF) of JPG

Bericht door Patrick » ma mar 15 2010 11:32 am

shoutje schreef:Toch maar eens die 60-dagen versie van Capture NX downloaden dan.

Ik werk trouwens met een 'Apple' (gelukkig is ook Capture NX voor de Mac te downloaden) ik lees wel eens vaker iets over Aperture is dit vergelijkbaar of ga ik nu teveel of-topic?
Aperture lijkt meer op Adobe Lightroom. Het "probleem" daarmee is eigenlijk hetzelfde; het is niet van Nikon, en het is daardoor lastiger om de foto goed te bewerken. Nikon weet als enige wat er precies in zo'n NEF bestand opgeslagen ligt.

Het betekent overigens niet dat er geen goede resultaten met software van derden te bereiken zijn! Verre van zelfs.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pietgeus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door pietgeus » ma mar 15 2010 4:55 pm

shoutje schreef:hebben de diverse programma's dan ook een soort wizard voor een snelle bewerking? Dit omdat ik niet te lui ben voor bewerkingen maar als beginner zo misschien wat ervaring kan opdoen.
Als je gebruik maakt van Adobe Photoshop in combinatie met Adobe Bridge dan kun je - bijvoorbeeld - 1 foto van een serie bewerken in de RAW-converter. Daarna kun je in Bridge de overige foto's van die serie selecteren en met:
"BEWERKEN --> INSTELLINGEN ONTWIKKELEN --> VORIGE CONVERSIE" deze bewerking - in één keer - toepassen op alle geselecteerde foto's.
:idea:
Nikon 1 V3 met viewfinder en grip,
Nikon 1 J4,
Nikkor 10mm f2.8
Nikkor 6.7-13mm f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6,
Nikkor 10-30mm PD-Zoom f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 30-110mm f/3.8-5.6 VR
Speedlight SB-N7

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Mijndert » ma mar 15 2010 9:07 pm

Wat pietgeus aangeeft kan in NX2 ook.
Rechts boven: Aanpassingen kopieren > gewenste foto's selecteren, in de zelfde map of een andere map, en dan > Aanpassingen plakken
mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » ma mar 15 2010 9:47 pm

Voor de D1 en de D1X gebruik ik altijd NEF omdat ik hier vaker wat aanpassingen op moet doen.

Bij de D2X schiet ik sinds kort gewoon in JPG.
Dit omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik de JPG's die daar uitkomen (onder vrijwel alle omstandigheden) helemaal prima vind.
Ben het in dit geval dus wel met Ken R. eens.
En het scheelt dan weer een extra bewerking van NEF naar JPG.

Maar ik ben dan ook geen "pixelpeeper" :D

Vriendelijke groet,

Bram

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”