(Weer een) 24-70 met front-focus op D300; wat nu?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: (Weer een) 24-70 met front-focus op D300; wat nu?

Bericht door Cees » ma mar 15 2010 1:04 pm

Nou, dan ga je naar KE en zeg je, luister vrienden, ik heb afgelopen week dit objectief hier gekocht, maar krijg er geen scherpe beelden mee. ik kom 'm even omruilen.
Klaar is Cees! :mryellow:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 15 2010 1:41 pm

Cees Laarman schreef:Klaar is Cees! :mryellow:
Volgens mij moet je het in dit geval schrijven als "Klaar is Kees". Het is een uitdrukking... :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma mar 15 2010 1:43 pm

Patrick schreef:
Cees Laarman schreef:Klaar is Cees! :mryellow:
Volgens mij moet je het in dit geval schrijven als "Klaar is Kees". Het is een uitdrukking... :lol:
Daarom juist! :mryellow:
Groet, Cees

Lid NCN

Tobias

Bericht door Tobias » ma mar 15 2010 3:19 pm

Myriad schreef: Gisteren heb ik het objectief op D300 meegenomen op een uitstapje met het gezin naar het Rijksmuseum van Oudheden.
Leuk uitstapje, maar de (stand)beelden/torso's die ik daar frontaal heb gefotografeerd, met scherpstelling op het oog, zijn daar ALLEMAAL niet scherp. :evil:
Alle foto's die ik daar binnen heb gemaakt zijn wel op hoge ISO (1600-2000) en op f/2.8 of f/4 gemaakt met ongeveer 1/20 a 1/30 sec.
Ik heb een redelijk vaste hand (je mag daar niet fotograferen met flits en/of op statief). Met die tijden is vaak de helft van m'n foto's wel scherp. Nu niets ...

Maar het voelt al niet goed ... :(

Damn!
Zou ook graag wat voorbeelden zien.

Zelf de ervaring met KE dat ze niet moeilijk doen met omruilen binnen de gestelde termijn.

Als je bij KE vertelt dat je met een D300 iso 1600-2000 hebt gewerkt op F2.8 / F.4 bij een sluitertijd van 1/20 a 1/30 (brandpunt vermeld je niet maar op 70mm werk je op 105mm) en aankomt met niet scherp zullen ze waarschijnlijk zonder morren het objectief omruilen en slechts te wenkbrauwen fronsen.

Wat betreft het testen doen ze ook niet moeilijk en als je de body en een laptop meeneemt kan je redelijk goed beoordelen. Het is immers geen broodje kroket.

Heel nieuwsgierig hoe je omgeruilde 24-70 het gaat doen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mar 15 2010 3:49 pm

Idd ben erg benieuwd naar voorbeeldfoto's als je zegt dat ze ALLEMAAL niet scherp zijn. Ben zeer benieuwd hoe je het 'nieuwe' objectief ervaart.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma mar 15 2010 4:11 pm

We gaan weer tien pagina's diep denk ik ?
TS gaat gewoon terug naar de winkel en gaat pas wat posten als er problemen zijn.
De ijsberen liggen nu al 10 breed op de weg.
TS wil lens laten justeren maar vraagt aan het eind pas wat het eigenlijk inhoud. :roll:
Rechten/Plichten.....zet je vriendelijkste humeur op, pak de fiets of auto en rij naar KE
zien we volgende week wel ergens wat het geworden is.

Arend

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 15 2010 4:47 pm

Vervelend voor de betrokkene natuurlijk maar 1 ding snap ik niet. Als je vooraf op de hoogte bent van mogelijke focusproblemen bij dit objectief dan vraag je toch of je in de winkel kunt testen?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma mar 15 2010 5:33 pm

Skippy schreef:Vervelend voor de betrokkene natuurlijk maar 1 ding snap ik niet. Als je vooraf op de hoogte bent van mogelijke focusproblemen bij dit objectief dan vraag je toch of je in de winkel kunt testen?
Beste Skippy de TS schreef: Hangt het van de winkel/medewerker/mijn opstelling af of ze dat willen doen?
Wat zijn de ervaringen met KE op dit gebied? Het objectief is toch gebruikt?
Bij KE mag je het objectief al niet voor koop op je body zetten om even te proberen ...

Dus de TS had niet de mogelijkheid om dit objectief uit te proberen.
Persoonlijk zou ik dan ergens anders gaan shoppen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma mar 15 2010 5:39 pm

Skippy schreef:Vervelend voor de betrokkene natuurlijk maar 1 ding snap ik niet. Als je vooraf op de hoogte bent van mogelijke focusproblemen bij dit objectief dan vraag je toch of je in de winkel kunt testen?
Volgens mij zegt de TS een paar postings eerder dat dat bij deze verkoper niet wordt toegestaan!!!! Als dat echt zo is moet je dus naar mijn mening deze winkel mijden.

Oeps George was me voor !!!

De volgende vraag die mij intrigeert wat doet KE met -veronderstel dat het met dit objectief inderdaad mis is - het geretourneerde objectief naar ik verwacht gaat dit objectief dan weer gewoon op de plank en de verkoop in en is de volgende koper de sigaar.

Maar we wachten even af wat de TS te melden heeft mbt de service en klantgerichtheid van dit bedrijf.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » ma mar 15 2010 6:29 pm

George Fennes schreef:
Beste Skippy de TS schreef: Hangt het van de winkel/medewerker/mijn opstelling af of ze dat willen doen?
Wat zijn de ervaringen met KE op dit gebied? Het objectief is toch gebruikt?
Bij KE mag je het objectief al niet voor koop op je body zetten om even te proberen ...

Dus de TS had niet de mogelijkheid om dit objectief uit te proberen.
Persoonlijk zou ik dan ergens anders gaan shoppen.

Heb zelf een niet zo leuke ervaring gehad met KE, maar dat vertel ik hier niet meer. Maar denk dat het niet aan het bedrijf zelf ligt of je een objectief mag proberen, denk zelf dat het aan de verkoper ligt die je treft. Heb donderdag een objectief gekocht bij KE en de verkoper vroeg of ik hem nog wilde proberen op mijn camera. Kan ook dat het eraan ligt hoe druk het in de winkel is, misschien zijn ze bang dat klanten weglopen als ze te lang moeten wachten. Donderdag was het niet echt druk, dus misschien mocht ik hem daarom wel proberen, waar ik trouwens geen gebruik van heb gemaakt, probeer hem thuis wel.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Ruud46
Clublid
Clublid

Bericht door Ruud46 » ma mar 15 2010 6:52 pm

Toen ik een goede maand geleden bij KE mijn tokina 11-16 kocht zei de verkoper mij "het objectief lekker uit te proberen en in geval van problemen binnen een week terug te komen zodat ze 'm zo konden omruilen". (Zou te maken kunnen hebben met de match tussen body en objectief?)
Ik had inderdaad een objectief met frontfocusprobleem en kon 'm na een paar dagen en een laatste check van (een andere) verkoper omruilen voor een nieuwe.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma mar 15 2010 7:32 pm

Even on-topic ik kreeg een bericht van Marco die op het forum bij René zit de volgende mededeling: Koopt ie er maar een D90 bij, daarop is de 24-70 wel scherp. Vraag maar aan Eelco en Monique.
Misschien een tip ik wil best mijn D90 ruilen voor een D300s :mryellow:

Blijf het objectief bekijken

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma mar 15 2010 7:41 pm

Een zaak als KE zou ik dus mijden als ik geen toestemming krijg om een objectief van €1400 uit te proberen/testen. Dergelijke bedrijven vallen bij mij onder de catagorie "dozenschuivers". Als ik nieuwe spullen koop, ga ik hier naar Cameraland. Ook al wil ik iets een uur lang uittesten, geen enkel probleem!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Myriad

Bericht door Myriad » di mar 16 2010 12:20 am

Vooraf heb ik gebeld met de klacht over het objectief en gezegd dat ik naar hun toe zou komen.
Toen is gezegd dat ik het objectief kon omruilen. Ze hadden nog genoeg voorraad.
Het was rustig in de winkel; er waren slechts 2 'nummers' voor me.
Aan de verkoper heb ik het probleem beschreven, globaal m'n testen en de uitkomst.
Het objectief is eigenlijk zonder problemen en zonder verder bewijs te hoeven overleggen omgeruild. :D
Serienummer van het ingenomen objectief is vergeleken met die op de doos en het garantiebewijs, de factuur met kassabon zijn overlegd.

De verkoper had nog nooit gehoord van front-focus problemen met een D300 ...
Aanvullend zei hij dat het wel een full-frame objectief was ... :?
Ik: 'Op een D300 moet ie het ook gewoon goed doen.' :evil:
Ook dat ik in het menu de evt. afwijking kon corrigeren. :evil:
Ik gaf aan dat ik dat gedaan had en dat zelfs de maximale correctie (+20) niet genoeg was voor voldoende focus.
Het oude objectief op de camera en de factuur met kassabon is even (2 minuten) door de verkoper naar een kantoortje gebracht.
Geen idee wie daar waren en wat ze deden (misschien is second opinion/toestemming standaard procedure bij omruil (van dure objectieven)).
Het nieuwe objectief kon ik vervolgens wel even proberen :) ; heb een enkel portretje geschoten, gefocust op een oog. :wink:
Dat zie ik niet als een representatieve test. Uitgebreid testen doe ik thuis wel (letterlijk in alle rust) op statief.
Gevraagd wat ik kon doen als ook deze niet goed blijkt te zijn; dan zie ik u hier denk ik wel weer, maar dat hoop ik natuurlijk niet voor u. :lol:

Fijn dat het objectief zo omgeruild kon worden :!:
3 jaar geleden had ik namelijk bij aankoop van een Tokina 12-24 de eigenaar tegenover me en van hem mocht ik het nieuwe objectief vóór koop niet even testen in de winkel. :evil: Gelukkig was dat exemplaar goed en bevalt ie me nog steeds.
Nu hebben we het over een omruilsituatie. Dat het nu vooraf bij aankoop van een nieuw objectief gebeurt, is me inmiddels wel duidelijk, gezien de reakties.
In de winkel wil ik slechts testen op goede mechanische werking.
Het objectief uitgebreid testen, dat wil ik in alle rust kunnen doen, onder door mij gecontroleerde omstandigheden,
zonder een ongeduldige verkoper in m'n nek of geïnteresseerde klanten die per ongeluk deze AF test kunnen verstoren.

Moest vandaag (inmiddels gisteren) ook nog even werken. Heb woensdag pas weer wat tijd om het nieuwe objectief uitgebreid te testen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 16 2010 8:47 am

Eind goed, al goed!....................?
Groet, Cees

Lid NCN

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”