Foto's maken van schilderijen
Foto's maken van schilderijen
Regelmatig maak ik foto's van (acrylverf) schilderijen. Ik vind het erg moeilijk om de kleuren goed te krijgen, met name de groenen en de blauwen. En er komt bijna altijd een blauw zweem op.
Ik maak de foto's buiten bij (licht) bewolkt weer, met een D-70 en een 50 mm 1.8 lens. Wie heeft er tips voor mij?
Ik maak de foto's buiten bij (licht) bewolkt weer, met een D-70 en een 50 mm 1.8 lens. Wie heeft er tips voor mij?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Foto's maken van schilderijen
Manuele "custom" witbalans maken voor je camera, en een gekalibreerde grijstrap mee fotograferen als referentie en fijnafstemming in de witbalans achteraf.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Ine,
Wat heb je tot nog toe gedaan om de goede kleuren te krijgen?
Ik denk aan:
-calibratie van de monitor
-fotograferen grijs- of kleurenkaart
etc.
Groeten, Gijs
Wat heb je tot nog toe gedaan om de goede kleuren te krijgen?
Ik denk aan:
-calibratie van de monitor
-fotograferen grijs- of kleurenkaart
etc.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Op het gevaar af dat ik weer billekoek krijg, je kunt met de camera nooit de kleuren copieren. De camera maakt een opname en verwerkt de informatie aan de hand van een aantal variabelen, bijv. witbalans, helderheid, contrast, verzadiging, etc. Is NOOIT goed.
Om toch tot een voor jou goede copy van de kleuren te komen heb je een referentie nodig, hetzij het origineel of een grijskaart.
Met een grijskaart kun je een correctie aanbrengen obv de waarden van rgb. Grijs betekent een gelijke waarde van rood, groen en blauw, en dit kan ook wit of zwart zijn.
Met het origineel kun je uiteraard de weergave van de foto met je schilderij vergelijken, maar bedenk wel dat daar weer een scherm en/of een afdruk, al dan niet gecallibreerd,tussen zit.
Verder in RAW fotograferen. Neem aan dat je dat kan. Meer informatie in de foto en meer flexibiliteit die je toelaat om correcties aan te brengen.
Zoals eerder gezegd, ik ben alleen richtingaanwijzer.
@Leon, wat bedoel je met een manuele custum witbalans?
Ik zal mijn riem vast los maken.
George
Om toch tot een voor jou goede copy van de kleuren te komen heb je een referentie nodig, hetzij het origineel of een grijskaart.
Met een grijskaart kun je een correctie aanbrengen obv de waarden van rgb. Grijs betekent een gelijke waarde van rood, groen en blauw, en dit kan ook wit of zwart zijn.
Met het origineel kun je uiteraard de weergave van de foto met je schilderij vergelijken, maar bedenk wel dat daar weer een scherm en/of een afdruk, al dan niet gecallibreerd,tussen zit.
Verder in RAW fotograferen. Neem aan dat je dat kan. Meer informatie in de foto en meer flexibiliteit die je toelaat om correcties aan te brengen.
George
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik neem aan dat Leon een preset witbalans maken bedoelt met behulp van een wit velletje A4 of een expodisk.
Of zit ik er nu naast.
Of zit ik er nu naast.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, ik hussel soms met woorden. Inderdaad een preset witbalans. Ik zou dan wel een echte grijskaart gebruiken inplaats van een wit velletje papier. Zie: http://shop.colourconfidence.com/sectio ... 4&pageNo=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar daarnaast zou ik ook nog zelf een grijstrap of kleurreferentie in het beeld mee fotograferen:
Hier heb je het allemaal bij elkaar:
http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10384" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar daarnaast zou ik ook nog zelf een grijstrap of kleurreferentie in het beeld mee fotograferen:
http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10384" onclick="window.open(this.href);return false;
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Leon,
Dat begrijp ik niet. Je maakt toch een preset door een wit vlak te fotograferen en de opgelagen waarde's als witbalans te gebruiken bij de "echte" foto. (Er van uit gaande dat je de "echte" foto met dezelfde lichtomstandigheden maakt. Een alternatief is een expodisc. Dat werkt toch niet als je hier een grijskaart voor gebruikt. Ik heb geleerd dat je i.p.v. een preset ook een waitabals van b.v. 5000k kunt kiezen, een grijskaart mee fotograferen (of apart onder dezelfde omstandigheden gemaakt) en dan in PS een refentie maken met een pipetje op de grijskaart. Ik druk me misschien wat knullig uit, maar weet even niet hoe ik het anders duidelijk moet maken.
Dat begrijp ik niet. Je maakt toch een preset door een wit vlak te fotograferen en de opgelagen waarde's als witbalans te gebruiken bij de "echte" foto. (Er van uit gaande dat je de "echte" foto met dezelfde lichtomstandigheden maakt. Een alternatief is een expodisc. Dat werkt toch niet als je hier een grijskaart voor gebruikt. Ik heb geleerd dat je i.p.v. een preset ook een waitabals van b.v. 5000k kunt kiezen, een grijskaart mee fotograferen (of apart onder dezelfde omstandigheden gemaakt) en dan in PS een refentie maken met een pipetje op de grijskaart. Ik druk me misschien wat knullig uit, maar weet even niet hoe ik het anders duidelijk moet maken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- Léon Obers
- Forumlid
Dat klopt, maar ik merk dat er soms toch kleine verschillen zijn. Met een neutrale "grijsbalans" wil de neutraliteit in het zwart en wit van een gefotografeerde Gretag Macbeth grijstrap toch ook net wel een puntje ernaast zitten als marge in het complete camerasysteem. Die regel ik zelf ook nog bij. Ik regel alles dus bij tot volledige neutraliteit tussen wit en zwart.flippie17 schreef:Leon,
Dat begrijp ik niet. Je maakt toch een preset door een wit vlak te fotograferen en de opgelagen waarde's als witbalans te gebruiken bij de "echte" foto. (Er van uit gaande dat je de "echte" foto met dezelfde lichtomstandigheden maakt.
Als je uitgaat van de Nikon Capture software zit er feitelijk een bug in het systeem. Er wordt feitelijk 2 keer een setting gemaakt. Wijkt de eerste witbalans setting teveel af, is het met zo'n pipetje niet goed meer te herstellen.flippie17 schreef:Ik heb geleerd dat je i.p.v. een preset ook een witbalans van b.v. 5000k kunt kiezen, een grijskaart mee fotograferen (of apart onder dezelfde omstandigheden gemaakt) en dan in PS een referentie maken met een pipetje op de grijskaart. Ik druk me misschien wat knullig uit, maar weet even niet hoe ik het anders duidelijk moet maken.
Zie het volgende bericht daarover: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 74#p307374" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb een aantal jaren schilderijen gefotografeerd voor een maandblad over kunst. Ik gebruikte een standaardopstelling met twee studioflitsers met polarisatiefilters voor de flitser en een polarisatiefilter voor de camera. Filters om de reflecties in olieverf tegen te gaan. Hama levert grote polarisatiefolies voor bevestigen voor de reflectoren van de flitsers.. Een standaardverlichting is noodzakelijk voor goede resultaten. Buiten fotograferen heb je niets in de hand en zijn de omstandigheden steeds anders.
Ik deed het nog in analoge tijdperk kon dus niks regelen met instellen witbalans in een camera.
De komst van digitale camera was voor mij het einde van dit werk. Veel kunstschilders kochten een digitale camera en gingen zelf de foto's maken. De resultaten waren vreselijk.
Ik deed het nog in analoge tijdperk kon dus niks regelen met instellen witbalans in een camera.

De komst van digitale camera was voor mij het einde van dit werk. Veel kunstschilders kochten een digitale camera en gingen zelf de foto's maken. De resultaten waren vreselijk.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik kan het me voorstellen. Vandaar de vraag van de TS. Zelf heb ik ook nogal wat reproducties gemaakt. Het grootste ding wat ik ooit gefotografeerd heb (in de studio) was een drieluik ruim 6 meter breed en 4 meter hoog op 8x10 inch vlakfilm. Wat daar allemaal bij kwam kijken zal ik iedereen maar besparen.wil schreef:De resultaten waren vreselijk.
Ik vergelijk idd de foto met het schilderij. Maar ik vind dat bewerken achteraf altijd zoveel werk. Ik moet ook eerst altijd een afdruk maken om het resultaat goed te kunnen zien. Want ik werk op een laptop waarbij calibratie niet zo goed kan.george013 schreef:Op het gevaar af dat ik weer billekoek krijg, je kunt met de camera nooit de kleuren copieren. De camera maakt een opname en verwerkt de informatie aan de hand van een aantal variabelen, bijv. witbalans, helderheid, contrast, verzadiging, etc. Is NOOIT goed.
George
Ik fotografeer in jpeg en in raw waarbij ik gemerkt heb dat ik met de eerste vaak tot betere resultaten kom. Maar ik moet bekennen dat ik het bewerken in raw nog niet zo goed ken.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt met die grijskaart e.d. Maar ik werk op een laptop en dan zal zoiets ook wel niet zoveel zin hebben?Léon Obers schreef:Ja, ik hussel soms met woorden. Inderdaad een preset witbalans. Ik zou dan wel een echte grijskaart gebruiken inplaats van een wit velletje papier. Zie: http://shop.colourconfidence.com/sectio ... 4&pageNo=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door ine op di mar 16 2010 7:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Juist WEL. Dan hoef je niet teveel op je laptopscherm af te gaan.ine schreef:Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt met die grijskaart e.d. Maar ik werk op een laptop en dan zal zoiets ook wel niet zoveel zin hebben?
Het idee is het volgende: je maakt een foto met die kaart erop. In de nabewerking prik je op de kaart met "grijs-selector". Dan zou de witbalans goed moeten staan. Diezelfde waarde gebruik je vervolgens voor alle foto's die je bij dit licht gemaakt hebt.
Aha ik begin het te begrijpen. Dank voor de uitleg. Ik ga me er eens even in verdiepen.Patrick schreef:Juist WEL. Dan hoef je niet teveel op je laptopscherm af te gaan.ine schreef:Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt met die grijskaart e.d. Maar ik werk op een laptop en dan zal zoiets ook wel niet zoveel zin hebben?
Het idee is het volgende: je maakt een foto met die kaart erop. In de nabewerking prik je op de kaart met "grijs-selector". Dan zou de witbalans goed moeten staan. Diezelfde waarde gebruik je vervolgens voor alle foto's die je bij dit licht gemaakt hebt.