L-bracket voor D300

Discussies over statieven
Plaats reactie
tsjoe007

L-bracket voor D300

Bericht door tsjoe007 » di mar 16 2010 8:23 pm

Hallo beste forumleden !
Ik ben net geregistreerd en heb al een vraagje klaar voor de experten ...
Ik heb net een Berlebach statief besteld. Daarop komt een splinternieuw Vanguard SBH-300 balhoofd.
Nu ben ik op zoek naar een L-bracket: de bevestiging onderaan de D300 zal wel geen probleem vormen om de Vanguard snelkoppelingsplaat op te bevestigen maar heeft er iemand een idee of dit ook zo makkelijk gaat langs de korte zijde van de L-bracket ?
Op mijn zoektocht lees ik steeds weer dat deze productspecifiek zijn en bij mijn weten heeft Vanguard géén L-brackets in hun assortiment.
Passen deze plaatjes bv op een RRS of Kirk L-bracket ?
Eventueel DIY te maken door uit te zagen uit Alu of Magnesium (of Titaan) plaatje ?
Iemand een idee of suggestie ??
Ik heb nog een vraagje i.v.m. losse flitsschoen maar dit post ik effe in de juiste rubriek.
Alle info is uiteraard welkom.
Alvast bedankt !

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: L-bracket voor D300

Bericht door ArendV » di mar 16 2010 10:39 pm

Die Berlebach is in ieder geval een goede keuze, welk model heb je gekozen (Ik gebruik de Report 3032).

Als een L-Bracket belangrijk voor je is en je hebt het Vanguard balhoofd nog niet gekocht, dan zou ik even wachten met de aankoop.
Ik gebruik zelf geen L-Bracket - dus ervaren gebruikers kunnen dit bevestigen - maar een balhoofd met arca swiss compatibele snelsluiting lijkt me handiger. Dan kun je je camera snel wisselen van positie.
Volgens deze gebruiker zijn de Vanguard balhoofden van goede kwaliteit maar wacht hij ook op de aangekondigde versies die arca swiss compatibel zijn om een L-Bracket te gebruiken.

Misschien is het mogelijk een andere snelsluiting op de Vanguard statiefkop te (laten) monteren als je niet een duurder balhoofd wilt kopen.
Alternatief is een DIY bracket waarop je twee snelkoppelingsplaatjes schroeft, zoals hier
Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di mar 16 2010 11:04 pm

Aan de onderkant van een RRS L-bracket voor de D300 (op de foto zie je een L-bracket voor de D300 met grip) kun je wel een willekeurige snelkoppeling zetten, op de zijkant niet:
Afbeelding
Op de foto zie je ook waarom niet. De L-bracket is zo ontworpen dat je het rubber, dat aan de zijkant zit, nog steeds open kunt doen. Dat geldt ook voor de L-bracket die voor de D-300 zonder grip ontworpen is.
Het model dat Arend liet zien heeft als voordeel dat je op de zij- en onderkant een willekeurige snelkoppeling kunt plaatsen, maar de snelkoppeling aan de onderkant zit niet onder de lijn die midden door de sensor en middendoor de lens loopt. En je kunt alleen maar bij de aansluitingen aan de zijkant als de L-bracket weg is.
Mocht je een grip onder camera hebben dan is het accu wisselen met de getoonde DIY L-bracket helemaal een boel werk.

Ik ken je Vanguard-kop niet, maar als de klem, die er bovenop zit, verwisselbaar is dan zou je kunnen overwegen om er een Arca-Swiss of een RRS klem op op te zetten en vervolgens ben je met een RRS L-bracket klaar.

Mijn L-brackets gaan er nooit af.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » wo mar 17 2010 9:34 am

Dit is de Vanguard SBH-300 en ... ik heb hem reeds gekocht !

Afbeelding

Is m.i. een schitterend balhoofd voor een erg aantrekkelijke prijs en met lovende kritieken.
Ik denk dat ik voor de oplossing van Arend ga : zelf aanpasbaar, goedkoop en de aansluitingen achter de rubberen afdichting gebruik ik quasi nooit dus ...

@ArendV : heb jij misschien enkele afmetingen voor mij (oa welk materiaal, dikte, etc.) ? Thnx.

En aan allen : dank u voor de goede tips !

Greetz Walter

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » wo mar 17 2010 9:44 am

@ ArendV : ik heb model 8023 besteld maar twijfel toch nog tussen dit driedelige statief en het tweedelige 3022 ... :roll:
Ik vraag mij ook af of de modellen mét middenkolom wel stabiel zijn t.o.v. die zonder.
De onderzijde van mijn balhoofd heeft een diameter van ong. 75 mm : past dit op de middenkolom want ik vind hier nergens afmetingen van ?
Vrees dat het anders passen zal worden in de winkel.
Ben je trouwens tevreden over de stabiliteit en de duurzaamheid ?
Ze zijn in ieder geval bloedmooi vind ik (ik heb voor de versie in notenhout gekozen) :D

Greetz Walter

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo mar 17 2010 9:47 am

tsjoe007 schreef:@ArendV : heb jij misschien enkele afmetingen voor mij (oa welk materiaal, dikte, etc.) ? Thnx.
Walter, ik heb zelf geen ervaring met het zelf maken van een L-bracket, maar haalde het uit dit draadje http://www.fredmiranda.com/forum/topic/595664/0.
Als je DIY L-bracket googled, krijg je een hoop informatie.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo mar 17 2010 10:00 am

tsjoe007 schreef:@ ArendV : ik heb model 8023 besteld maar twijfel toch nog tussen dit driedelige statief en het tweedelige 3022 ... :roll:
Ik vraag mij ook af of de modellen mét middenkolom wel stabiel zijn t.o.v. die zonder.
Walter, bij de aanschaf van statieven is het altijd een keuze tussen stabiliteit en draagbaarheid. Hoe meer segmenten in de poten, hoe instabieler. Maar hoe minder segmenten hoe minder draagbaar (de 3022 is ingeklapt 91cm vs. de 8023 69cm en hij is 500 gram zwaarder, verdere specificaties kijk hier)
tsjoe007 schreef:De onderzijde van mijn balhoofd heeft een diameter van ong. 75 mm : past dit op de middenkolom want ik vind hier nergens afmetingen van ?
Weet ik niet, maar neem even direct contact op met Berlebach via info@berlebach.de (maar is normaal geen probleem, ook als de basis van de Berlebach iets kleiner is).
tsjoe007 schreef:Ben je trouwens tevreden over de stabiliteit en de duurzaamheid ?
Ze zijn in ieder geval bloedmooi vind ik (ik heb voor de versie in notenhout gekozen) :D
Ik ben zeer tevreden over de stabiliteit, maar het is wel een echt buitenstatief. De rubber noppen gaan binnen op gladde vloeren erg snel glijden.
Ik heb gekozen voor Profischwarz (heb ook nog een éénpoot van Berlebach, rechstreeks besteld in Mulda).
Groeten - Arend / flickr

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » wo mar 17 2010 11:57 am

@ ArendV : bedankt voor de verduidelijking !
Ik test het even uit als ik naar de winkel ga.

@ Roelof : ook bedankt voor de uitleg en de tips !

Ik hou jullie op de hoogte (met foto's uiteraard) ! :wink2:

Greetz Walter

tsjoe007

Berlebach

Bericht door tsjoe007 » wo mar 24 2010 9:37 pm

Hallo forumleden !
Zoals beloofd een update : ik ben vanmorgen een 8023 - notenhout gaan ophalen in Hank (Ritzz).
PRACHTIG ding.
Direct de SBH-300 en mijn D300 gemonteerd en "solid as a rock".
Morgen een foto nemen met mijn compactje van de nieuwe spullen om te posten ...

Tot dan !

Greetz Walter

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do mar 25 2010 9:04 pm

Gefeliciteerd Walter en veel plezier met de mooie Berlebach !
Groeten - Arend / flickr

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”