randen sigma 18-200 op foto

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
Gerutrecht

randen sigma 18-200 op foto

Bericht door Gerutrecht » wo mar 17 2010 12:18 pm

Hallo ik heb een sigma 18-200 mm lens. Hij bevalt prima alleen heb ik een aantal foto's waarop randen te zien zijn. In de hoeken zeg maar. Het is niet bij alle foto's. Nu had ik wel een uv-filter én een zonnekap erop zitten. Weet iemand hoe dat kan? En waarom het alleen soms is?

Ik had wel een keer én en uvfilter én een polarisatie filter er op gedaan. Ik snap dat dat niet goed is.Maar dacht dat er dan alleen lichtverlies was.Maar er zijn dus soms ook randen te zien.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: randen sigma 18-200 op foto

Bericht door Roelof » wo mar 17 2010 12:29 pm

Als je twee filters bovenop elkaar op de lens monteert, dan zul je op 18 mm vast wel vignettering te zien krijgen.
Je zonnekap zou daar niet aan bij mogen dragen, want die hoort passend gevormd te zijn. Als je je zonnekap er niet goed op hebt zitten (de meesten geven een klik als ze goed zitten) dan kan hij wel vignettering veroorzaken.

Laat anders eens een foto zien en geef dan aan wat er op dat moment op de lens zat. Als je dat nog weet tenminste, want anders gaat het ook met de foto erbij nog wat op koffiedikkijken lijken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: randen sigma 18-200 op foto

Bericht door Léon Obers » wo mar 17 2010 12:35 pm

Filters en zonnekap op elkaar is een dikkere combinatie en zit het 2e filter en/of de zonnekap daarmee iets verder naar voren. Dikke kans dat het dan in de uiterste groothoekstand dan net in de hoekjes het beeld gaat afdekken. Bij minder groothoek naar tele uiteraard op een gegeven moment niet meer. De beeldhoek wordt namelijk smaller, maar die zonnekap blijft hetzelfde, die wordt niet smaller, is "normaal" afgestemd op groothoek (zonder gebruik van filter).

Probeer het maar eens. Schuif de zoom helemaal naar de groothoekstand, en van daaruit iets meer naar tele.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”