Wijziging scherpstelpunt leidt tot verschuiving opname

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
JayJay

Wijziging scherpstelpunt leidt tot verschuiving opname

Bericht door JayJay » za mar 20 2010 6:25 pm

Hallo allemaal,

Is het normaal wanneer ik mijn camera (D90) op statief zet en vervolgens 3 foto's maak waarbij ik alleen bij elke foto het autofocuspunt wijzig met de pijltjestoetsen achter op de camera (met als doel naderhand de 3 foto's samen te voegen en zo een groter scherptediepte gebied te verkrijgen) de opname enkele pixels verschuift? Heeft dit alleen te maken met het kiezen van een ander autofocuspunt of is er toch sprake zijn van een trilling in de camera/statief. Ik maak gebruik van de zelfontspanner op de camera met een vertraging van 2 seconden. Ik heb geen gebruik gemaakt van de spiegelvoorontspanning. (is het beter dit wel te doen?)

Graag jullie reacties.

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Wijziging scherpstelpunt leidt tot verschuiving opname

Bericht door Tom » za mar 20 2010 7:20 pm

Ga maar uit van een trilling of verschuiving door het drukken op de knopjes.

Met het veranderen van het focuspunt zal de brandpuntsafstand wel iets kunnen verschuiven, als je dat bedoelt.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mar 20 2010 7:59 pm

Als je twee foto's maakt, de een op de de minimuminstelafstand en de andere op oneindig, zul je zien dat het beeldformaat een heel klein beetje verandert. Het lijkt er op dat bij het scherpstellen naar oneindig een beetje wordt uitgezoomd. Bij objectieven met IF (Internal Focusing) is het verschijnsel nog beter zichtbaar. Neem de "oude" (maar oh zo degelijke en goede, en tegenwoordig heeeeel betaalbare) 1:4-5,6/70-210mm, zet hem op statief voor een baksteenmuur en zie hoe het beeldformaat verandert terwijl je van dichtbij naar oneindig draait. Wel op één brandpuntsafstand laten staan, natuurlijk.
===
Later toegevoegd:
Het zal geen verwondering wekken dat het goed zichtbaar is bij objectieven die bij inzoomen in het dichtbijbereik hun brandpuntsafstand veranderen: zie de verhalen over de huidige 70-200mm, die ongeacht dat hij op 200mm staat richting 135mm gaat of zo iets...
Heb het net nog even geprobeerd met mijn 2,8/60mm Micro-Nikkor: het is, zacht gezegd, redelijk opvallend.
groet, emdeklerk

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » za mar 20 2010 9:07 pm

Het zou ook nog kunnen dat als je je VR aan hebt staan dat hij een bewegong probeert te compenseren. Gerbruik je een statief?

george013

Bericht door george013 » za mar 20 2010 9:27 pm

Ik heb begrepen dat als je fotos wilt samenvoegen je juist je scherpstelafstand NIET moet veranderen.
George

JayJay

Bericht door JayJay » za mar 20 2010 9:29 pm

Tom schreef:Ga maar uit van een trilling of verschuiving door het drukken op de knopjes. Met het veranderen van het focuspunt zal de brandpuntsafstand wel iets kunnen verschuiven, als je dat bedoelt.
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

De opnamen zijn gemaakt met 60 mm macrolens van Nikon zonder VR functie (niet aanwezig) en de 16-85 mm van Nikon mét VR functie (aan) met behulp van een statief. Dat zou dus ook betekenen dat je bij macro fotografie niet meer scherptediepte kan krijgen door een tweede of derde foto te maken en telkens op een ander deel van de foto scherp te stellen en deze foto's samen te voegen omdat door wijziging van de brandpuntsafstand de uitsnede wijzigt?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mar 20 2010 9:44 pm

"Dat zou dus ook betekenen dat je bij macro fotografie niet meer scherptediepte kan krijgen door een tweede of derde foto te maken en telkens op een ander deel van de foto scherp te stellen en deze foto's samen te voegen omdat door wijziging van de brandpuntsafstand de uitsnede wijzigt?"

Inderdaad. Helaas.
De 60mm Micro-Nikkor heeft het in sterke mate. Floating Elements, en ook verandert hij zijn brandpuntsafstand bij veranderingen in scherpstelafstand. Ik heb hem ook, maar het is wel één van mijn favorieten qua scherpte en vertekeningsvrijheid. Heb hem heel vaak als standaardobjectief gebruikt.

emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op za mar 20 2010 10:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za mar 20 2010 10:00 pm

De techniek die jij bedoelt noemt men ook wel focus stacking, en is inderdaad bedoelt om meer scherptediepte te krijgen. Het is zeker toe te passen bij macrowerk maar vergt veel oefening en je moet zeer nauwkeurig werken en goed zijn met PS.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mplonsky.com/photo/article2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Jan

JayJay

Bericht door JayJay » zo mar 21 2010 12:05 am

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer wat geleerd.

De links naar wikipedia en plonsky zijn zeer interessant. Hij doet het met knippen en plakken. Is zeer arbeidsintensief, maar wel heel mooi om te zien.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”