Ik was er nog nooit geweest, was me niet bewust van wat hier speelde en kwam even in een hele andere wereld terecht; bizar!
Het was grijs weer en het motregende af en toe.
1. Vlakbij de parkeerplaats (op zo'n 10 meter afstand) was er al een voorteken van wat er zou volgen.
Ze leek mak, maar was in feite ernstig verzwakt en hoopte wellicht op iets te eten van de bezoekers (daartoe geconditioneerd).
Deze is gemaakt met de 70-300 VR op 102mm ! op een D300. De ribben zijn te zien.

2. Een overschot aan beesten, een relatief lange winter met sneeuw heeft geresulteerd in een voedseltekort in het open veld.
Het gevolg: overal aangevreten bomen

3. Ze kunnen het gebied niet uit ...

4. en zijn al zo gewend aan treinen ...
dat zelfs fotografen in hun timing daarmee rekening houden voor hun focus lock en het geluid van de sluiter ...

5. Normaal gesproken was ie allang weg geweest

6. Je zou zeggen, wat is hier nu te zien?

7. Nou, ... dit! De van onder aangevreten bomen gaan zonder behandeling dood.
Nog een of twee jaar en weg is het bos!

8. Hopen voor deze dieren dat de beplanting (gras/struiken) snel opkomt/herstelt

9. Deze hebben het overleefd

10. Maar dit exemplaar niet; onderweg kwam ik zomaar langs 5 kadavers; die laten ze hier gewoon liggen

Het kostte wel wat moeite om daar foto's van dichtbij van te maken. Ik plaats ze hier expres niet, want dat leek me ongepast.

11. Ook de Konikpaarden doen het rustig aan; ze staan stokstijf en bij elkaar om energie te sparen.

Achteraf hoorde ik dat dit onderwerp al eens op TV is geweest.
Ik was het fauna- en florabeheer van de Hoge Veluwe gewend. Dit is wel even wat anders ...