Oefeningen met manuele stand "M"

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
rytec

Oefeningen met manuele stand "M"

Bericht door rytec » do mei 11 2006 2:54 pm

Hier zijn we weer met enkele foto's die ik nu genomen heb in ons bedrijf.
Aangezien ik ook de foto's wil maken voor onze website moet ik dus nog veel oefenen.
Zie hieronder enkele kiekjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag jullie meningen.

Kroko

Bericht door Kroko » do mei 11 2006 4:41 pm

Ik stel me voor dat je er wel komt tenzij je de persoon op foto één scherp had willen hebben.
Mooie plaatjes.

Kroko

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mei 11 2006 5:33 pm

Komt goed foto 2 had misschien iets scherper gemogen maar ach zo heeft het ook wel wat ... Kijk je wel uit met las spetters en slijpsel ed ..
Je hebt zo wat op je front element zitten als je dichtbij komt.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

BUG322

Bericht door BUG322 » do mei 11 2006 6:12 pm

ja mooi en in zwart wit heeft het denk ik ook wel wat.

rytec

Bericht door rytec » do mei 11 2006 10:02 pm

Dank jullie,

De bedoeling van foto1 was dat de persoon niet scherp in beeld moest komen, het ging meer om de rest.
Ik vond het wel een beetje weg hebben van die traphal foto's van janwerner zo dat de mensen als een schim voorbij komen, al is het een heel andere omgeving. Ik wil janwerner hiermee niet beledigen omdat ik nog maar een beginner ben maar ik vind het wel wat hebben zo.

Foto2 had inderdaad iets scherper gemogen maar nochtans denk ik dat het onderwerp voor mij, de lasspatten, er goed uitkomen. Als je kijkt naar de handschoen dan is die wel scherper dan de andere delen van de foto. Is het eigenlijk mogelijk om de gehele foto scherp te maken ondanks de verschillende afstanden?
Ook is het moeilijk om in een donkere omgeving manueel scherp te stellen, ik betrapte mezelf er op dat ik ook een paar foto's nog onscherper had genomen.

Kun je met de D50 zwart-wit foto's nemen of is het een kwestie van de kleurenfoto's met een programma zoals paint shop pro om te zetten?

BUG322

Bericht door BUG322 » vr mei 12 2006 10:55 am

Kan ook met picture project
er zit geen zwartwit optie op de D50.

rytec

Bericht door rytec » zo mei 14 2006 10:31 pm

Ik had dit weekend een pensioenfeest van een oom en tante.
Ik heb hier veel gefotografeerd en ook veel geexperimenteerd.
Het was binnen in een zaal die niet super verlicht was.
Ik merkte dat ik met stand M er niet geraakte, veels te veel shimmerende beelden, wel goede belichting zonder flits maar absoluut geen scherpte.
Als ik dan met de duisternisstand de foto's nam was dat ook al niet goed.
Zette ik de camera op auto dan had ik scherpe beelden maar steeds ook met die flits erbij dus een heel andere belichting.
Vandaag ook wat foto's geprobeerd te nemen van m'n kinderen die buiten aan het spelen waren en ook in stand M met verschillende instellingen steeds shimmerende beelden. Zet ik hem op A was het weer beter.
Ook had ik de ISO waarde al eens gezet naar 800 en 400 maar geen goede resultaten.
Eerlijk gezegd werkte het een beetje ontmoedigend want ik heb toch al veel topics gelezen zoals van Luc, Bug en Amadeus met goede info.
Wat doe ik wellicht fout of welke tips heeft iemand voor mij om dus toch binnenshuis of in een zaal die niet goed verlicht is scherpe beelden te nemen met de natuurlijke belichting?
Ik heb al mooie foto's hier gezien en scherp waar je U tegen zegt. maar in welke standen nemen jullie die dan zoals een sportopname of dergelijke?

Ik weet het, ik ben nieuw hiermee en stel misschien veel vragen maar de interesse is zeer groot.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mei 14 2006 11:20 pm

Voor situaties waarbij je op de beperkte kracht van de interne flitser moet vertrouwen en toch mooie opnames wil hebben zou ik proberen om minimaal 400 ASA in te stellen zet de Camera op A diafragma voorkeuze en als je redelijk dichtbij bent kun je proberen op f8 wordt de afstand groter dan moet je al snel over op f5,6. of nog lager. Expirimenteer met een tragere flits syngro bijv. 1/30 ipv 1/60 sec (in het menu in te stellen)om de gewone verlichting wat meer naar voor te halen ook kun je de sterkte van de flitser iets terug corrigeren -0,7 stop bijv.

Als het echt niet wil lukken. gewoon op P of op portret stand fotograferen icm interne flitser...

Voorbeeldje:

Afbeelding

EXIF"File: 060503_165358_4.JPG
File size: 2690KB
Camera Model: NIKON D70s
Firmware: Ver.1.00
Date/Time: 2006:05:03 16:53:58
Shutter speed: 1/20 sec
Aperture: 4,5
Exposure mode: Manual
Flash: NORMAL
Metering mode: Multi-segment
ISO: 200
Lens: 18 to 70mm
Focal length: 60mm
Focal length: 90mm (in 35mm film)
AF mode: AF-S
Image size: 3008 x 2000
Rotation: none
Image quality: FINE
White balance: AUTO
Color mode: Adobe RGB
Saturation: High
Sharpness: NORMAL
Contrast: Custom

Zoals te zien op 1/20 sec ingeflitst om het kunstlicht in de achtergrond mooi uit te laten komen... Is geen goed voorbeeld van netjes uitkaderen Half afgekapte hand....

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » ma mei 15 2006 10:57 am

De lasfoto's geven goed de sfeer weer in een bedrijf echter de onscherpe eerste foto lijkt mij niet zo geschikt voor een website waar je jullie bedrijf presenteren.
Foto's van fabriekshallen zijn meestal moeilijk wegens slecht licht, stof, volgestopt met machines en onderdelen en relatief kleine ruimte.
Vooral op een website is het belangrijk om een "grootse" indruk te maken daar er ongetwijfeld veel collega's van jullie ook websites hebben met "spetterende" foto's.
Toch kun je er zelf veel aan doen om een goed resultaat te verkrijgen.
Onderstaande foto is met een compact camera gemaakt van een zeer slecht verlichte, eigenlijk te kleine fariekshal. Door een beetje techniek lijkt het echter veel groter (en meer opgeruimd) dan het is.

Afbeelding

Wel er voor zorgen dat niemand op dat moment in de fabriek is, anders veel mensen die door het beeld bewegen en stof/rook opwerpen.
Je moet het zelf ook een proberen geeft opvallend resultaten met alleen een beetje techniek en steekt meestal goed af tegenover de websites van de conculega's.

rytec

Bericht door rytec » ma mei 15 2006 2:11 pm

Ja, dat is een mooie panoramafoto van een bedrijfshal.
Nu moet ik wel zeggen dat onze hallen lang zo mooi niet meer zijn als deze.
Wij hebben een 12-tal gebouwen die dateren van het jaar 1965 en die door alle factoren niet meer helder zijn. Maar dat heeft ook op sommige momenten z'n charmes. Ik zal het eens uitproberen.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma mei 15 2006 5:50 pm

Dag Rytec, RVK, Forumvrienden en Nikonvrienden,

- Laat ik eerst zeggen dat ik vind dat bewegingsonscherpte op een foto iets kan toevoegen (er wordt een handeling verricht) of de nadruk komt te liggen op iets wat niet beweegt...een bijzondere machine of een bijzonder proefstuk. Wat ik wil zeggen is dat bewegingsonscherpte niet per definitie verkeerd is.

- Als een fabriekshal of bedrijfsruimte er om welke reden dan ook niet zo representatief uitziet...dan zou je je kunnen concentreren op de mensen. Portretten die vakbekwaamheid uitstralen kunnen wellicht ook wervend zijn voor een bedrijf.

- Ik vind de panorama een leuke vondst, maar wat mij toch enigzins stoort is de bolvormige vertekening, die de wanden nu krijgen. En ik vraag me af, of je niet i.p.v. roteren kunt transleren (verplaatsen) waarbij je het beeld weer "oppakt waar het voorgaande ophoudt". Verder zou ik dan kiezen voor die zoomstand waarbij er het minste vertekening is. In een langwerpige bedrijfshal zou dat toch moeten kunnen. Bij landschapspanaroma's speelt vertekening minder.

Just my two cents.

Amadeus Gould

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » zo mei 21 2006 11:33 am

Hallo Amadeus

Ik ben het met je eens dat de gebogen lijnen in dit soort foto's sterk opvallen, en veel minder in landschappen.
Maar tot nu toe heb ik geen manier gevonden om dit te voorkomen het enige dat bruikbaar is is een extreem groothoek maar de 15mm die ik heb is meestal nog te klein voor dit soort hallen. Veel groter bestaat volgens mij niet (de 13mm van Nikon was onbetaalbaar) en fisheye geeft ook een vreemd resultaat.

Misschien bestaat er software om de vertekening in panorama's te corrigeren echter ben die nog niet tegen gekomen.

Het transleren lijkt mij een techniek die ik zeker zal gaan proberen, heb je hier ervaring me of weet je literatuur hier over?

Groeten

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo mei 21 2006 1:47 pm

Dag RVK,

Naar bescheiden mening moet je eerder wegblijven van groothoek.

* Het probleem zit in het roteren en de afstand sensor vlak tot onderwerp is niet constant.

* Hoe verder je van het onderwerp kunt staan, des te minder je hoeft te roteren. Verder van het onderwerp betekent ook dat je voor een zelfde uitsnijding een tele objectief gebruikt.

* Om dat op te lossen bij het fotograferen in huiskamers etc. kun je gewoon het statief etc. verplaatsen in een rechte lijn (en dus niet roteren). Zodanig dat je een geringe overlap hebt. Voorkeur is dan een vertekeningsvrij objectief. En het probleem met de meeste groothoeken is dat ze vervormen. Je kunt zelfs overwegen om met hoog een laag opgesteld statief het onderste deel en bovenste deel van de kamer appart te fotograferen.

* Bovenstaande neemt niet weg dat de bolle vertekening ook juist zijn charme kan hebben in bepaalde omstandigheden.

Amadeus Gould

rytec

Bericht door rytec » ma mei 22 2006 2:12 pm

Ik heb nu afgelopen weekend het boek "Fotografie" gekocht van John Freeman.
Ziet er in eerste instantie zeer leerzaam uit. Ik heb dit boek op aanraden van anderen gekocht, ook heb ik een 2e hands boek van Dick Boer gevonden en aangeschaft maar nog niet in mijn bezit.
En het boek "digitale spiegelreflex" van Freeman wil ik ook nog in m'n bezit krijgen maar is nog in herdruk kreeg ik te horen van de boekhandel.

Ik ga dat ook eens rustig lezen en ik hoop daar veel antwoorden te vinden op mijn oh zoveel vragen over al die verschillende mogelijkheden.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”