foto's maken uit een dagboek

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
H.Vos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

foto's maken uit een dagboek

Bericht door H.Vos » ma mar 22 2010 9:32 pm

Beste forumleden,

ik heb een collega die in het bezit is van een heel oud dagboek van een van haar familieleden; in het dagboek staan ook kleine schetsen en tekeningen; in de veronderstelling dat ik heel goed op de hoogte ben van alles wat met fotografie te maken heeft, stelde zij mij de vraag hoe zij daarvan het beste een digitale foto kan maken, opdat zij het gehele boek + schetsen digitaal kan opslaan. En jullie raden het al.... ik doe graag een beroep op jullie ervaring en deskundigheid en speel de vraag graag door... wie kan mij en mijn collega op weg helpen, waarvoor bij voorbaat dank.
Groet,

Henk
Lid NCN

Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pietgeus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: foto's maken uit een dagboek

Bericht door pietgeus » ma mar 22 2010 10:56 pm

Als het boek - qua formaat - niet groter is dan A4 dan zou ik het in een hoge resolutie scannen op een goede flatbedscanner. De scans kun je nog nabewerken (eventueel verscherpen) in - bijvoorbeeld - Photoshop. Het scannen geeft meestal een beter resultaat dan fotograferen en met minder vervorming.
:idea:
Nikon 1 V3 met viewfinder en grip,
Nikon 1 J4,
Nikkor 10mm f2.8
Nikkor 6.7-13mm f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6,
Nikkor 10-30mm PD-Zoom f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 30-110mm f/3.8-5.6 VR
Speedlight SB-N7

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 23 2010 1:12 am

Een scanner zou ik dus juist niet voor kiezen. Ik weet niet hoe plat pagina's zijn als een dagboek is opengeslagen, maar een beetje bol in het midden geeft al direct een behoorlijke onscherpte en juist wel vervorming op de plek waar het papier in het midden rond loopt. Bij erg strak plat drukken om het er dan wel beter op te krijgen denk ik dat je een dagboek teveel beschadigd.

Fotograferen is een stuk sneller, en handiger. Met een redelijk klein diafragma (f 11 tot een halve stop kleiner maximaal) is er voldoende scherptediepte om alles voldoende netjes scherp te hebben, zelf als een pagina iets bol loopt.
Gewoon dagboek openvouwen, wel even iets "normaal" aandrukken en met een camera op statief en een wat langer brandpunt. Een lang brandpunt geeft minder vervorming bij iets bol lopen van het papier. Verlichting, 2 flitsers aan weerszijden van een pagina onder een hoek van 45 graden, van boven en onderuit egaal aangelicht. (Verlichting niet zijdelings i.v.m. de eventuele bolling van de pagina's).
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di mar 23 2010 10:27 pm

Het zal afhangen van gewenste resultaat, beschikbare tijd, kennis, middelen.
Gebruik van camera in repro opstelling zal het dagboek zo min mogelijk beschadigen, wat mijns inziens ook voorop moet staan. Je bent ook lekker bezig met je camera. :wink2: Je hoeft het dagboek niet volledig te openen.
Een repro opstelling opstellen en afregelen kost wat tijd, het fotograferen daarentegen kan vlot gaan. Mogelijk moet je wat improviseren. Haaksheid van camera-as op reproduktievlak controleer je met een vlakke spiegel; het midden van het zoekerbeeld moet midden op het spiegelbeeld van de frontlens vallen.
Met RAW formaat heb je de meeste opties voor correcties. Als je de 18-200 wilt gebruiken, stel dan vast waar de minste vervorming optreedt. Volgens photozone.de zou dit op 24 mm zijn.

Scanner is snel opgesteld, scannen is wat meer tijdrovend. Het bestandsformat wordt door scannerboer vastgesteld.
De scherptezone boven de glasplaat kan tegenvallen; bij mijn Canon LIDE 700F is dat minder dan een millimeter. Scan een scherpgeslepen potlood en beoordeel op de punt de scherpte.

Groet Hans.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”