Ik heb een goed en stevig Manfrotto statief. Deze is echter te groot en zwaar om op vakantie mee te nemen.
Om deze reden wil ik een klein/licht reisstatief meenemen of een degelijke monopod.
Graag ontvang ik wat advies wat mee te nemen? Ik heb zelf geen ervaring met monopods en ben dan ook benieuwd hoe goed deze functioneert bij bijvoorbeeld fotografie in een kerk?
Even voor de duidelijkheid. Ik ben niet geïnteresseerd in een statief voor constant gebruik, maar enkel voor de moeilijkere lichtomstandigheden.
Reisstatief of monopod
Re: Reisstatief of monopod
Ik heb vorige week mijn monopod van Benro ontvangen. Na veel info inwinnen belsoot ik MC 98 M8 te kopen met een balhoofd. Totale gewicht incl balhoofd is 800 gr. Lengte is ruim 1,9m incl balhoofd. Is enorm stevig en heeft aan de onder kant een optie om een driepoot aan de onderkant te bevestigen. Dit geeft je vooral binnen de mogelijkheid om je statief los te laten zonder dat je je zorgen moet gaan maken of je camera gaat vallen. Buiten geeft het meer rust en kost het je minder energie om het op de juiste plaats te houden. Ook ik had eerst gekeken naar een manfrotto. Maar na een telefoongesprek met Hans Keuzekamp in zwolle was ik om. Ook zij hebben Manfrotto, maar waren positiever over Benro. Zelfs voor hun werk gebruiken ze Benro en geen Manfrotto. Ik heb er zeer content mee en het voldoet aan al mij eisen die ik zocht.
veel succes
veel succes
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een reisstatief is veelal te licht om er goed mee te kunnen werken. Kijk eens naar een tafelstatief.
Op m'n website staat een verhaal met voorbeelden en dit is ook info: http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/statieven/2735/" onclick="window.open(this.href);return false;
Op m'n website staat een verhaal met voorbeelden en dit is ook info: http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/statieven/2735/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet lullig bedoeld, maar de link die je doorstuurd, voelt vooral als reclame voor jou en geeft mij weinig nieuwe info..Hans Braakhuis schreef:Een reisstatief is veelal te licht om er goed mee te kunnen werken. Kijk eens naar een tafelstatief.

Je geeft aan dat een reisstatief veelal te licht is en dat snap ik, maar beperk je jezelf dan met een tafelstatief weer niet te veel, qua hoogte om te kunnen stellen. Is er geen reisstatief wat bijvoorbeeld in 2 traps gesteld kan worden ipv 4 of 5?
Hee Hans,
ik vind je optreden niet sterk. Ten eerste geef je na mijn mening fout advies en ten tweede mist het ieder niveau van objectiviteit.
ik vind je optreden niet sterk. Ten eerste geef je na mijn mening fout advies en ten tweede mist het ieder niveau van objectiviteit.
Ik vind bovenstaande reacties wat vreemd.
Hans Braakhuis zou tig kantjes tekst uit zijn publicaties hier kunnen plaatsen, wat de leesbaarheid van het draadje niet vergroot. Verwijzing met hyperlink lijkt mij aangewezen oplossing.
Wat je in de site van Hans Braakhuis leest is zijn mening, niet meer of minder. Die kan op bittere ervaringen zijn gestoeld of objectieve waarnemingen, wat mogelijk zijn Gitzo voorkeur verklaart.
Ieder statief is een compromis. Advies voor een tafelstatief is nog niet zo gek. Uiterst draagbaar, compact, licht noem maar op. Gebruik is iets anders, bv. steun op je borst, of tegen een kerkpilaar, of met dat ding op je borst tegen een kerkpilaar. Heb ik ook gedaan met een Leitz tafelstatief + balhoofd met een camera met 135 mm lens en 50 ASA diafilm in een kerk, sluitertijd plm 1/15 sec, zeer acceptabele scherpte.
Wil je reisstatief? Is groter, zwaarder, langer etc. Moet je wel op de grond zetten; wil je bv. een 200 mm erop, dan zul waarschijnlijk geen poten moeten verlengen, en mag jij als fotograaf ook naar de grond of kromstaan. Alternatief is om het als éénpoot te gebruiken.
Groet Hans.
Hans Braakhuis zou tig kantjes tekst uit zijn publicaties hier kunnen plaatsen, wat de leesbaarheid van het draadje niet vergroot. Verwijzing met hyperlink lijkt mij aangewezen oplossing.
Wat je in de site van Hans Braakhuis leest is zijn mening, niet meer of minder. Die kan op bittere ervaringen zijn gestoeld of objectieve waarnemingen, wat mogelijk zijn Gitzo voorkeur verklaart.
Ieder statief is een compromis. Advies voor een tafelstatief is nog niet zo gek. Uiterst draagbaar, compact, licht noem maar op. Gebruik is iets anders, bv. steun op je borst, of tegen een kerkpilaar, of met dat ding op je borst tegen een kerkpilaar. Heb ik ook gedaan met een Leitz tafelstatief + balhoofd met een camera met 135 mm lens en 50 ASA diafilm in een kerk, sluitertijd plm 1/15 sec, zeer acceptabele scherpte.
Wil je reisstatief? Is groter, zwaarder, langer etc. Moet je wel op de grond zetten; wil je bv. een 200 mm erop, dan zul waarschijnlijk geen poten moeten verlengen, en mag jij als fotograaf ook naar de grond of kromstaan. Alternatief is om het als éénpoot te gebruiken.
Groet Hans.
ik heb onlangs een Manfrotto monopod type 676B aangeschaft. Deze gaat over 2 weken mee naar Bali
prijstechnisch erg intressant en zeer licht, gegevens:
- Minimale hoogte: 48 cm
- Maximale hoogte: 154 cm
- Gewicht: 0,4 kg
- Maximale draagkracht: 4,5 kg
- Kleur: Zwart

prijstechnisch erg intressant en zeer licht, gegevens:
- Minimale hoogte: 48 cm
- Maximale hoogte: 154 cm
- Gewicht: 0,4 kg
- Maximale draagkracht: 4,5 kg
- Kleur: Zwart