FOR foutmelding, hoe krijg ik mijn foto's eraf?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

FOR foutmelding, hoe krijg ik mijn foto's eraf?

Berichtdoor merellein » di mar 23 2010 4:24 pm

Hallo,
Vandaag kreeg ik tijdens het fotograferen zoals zo vaak een CHA en FOR foutmelding. Ook zoals altijd haal ik de kaart en batterij er even uit, en dan doet hij het weer. Maar dit keer gaat de FOR melding niet meer weg. Het probleem: de foto's die er nu nog opstaan zijn zeer belangrijk, en wil ik er graag afhalen. Normaliter pakt de pc hem wel, en download ik ze óf via de ingebouwde cardreader of via de camera. Maar de pc meldt dat de kaart alleen leesbaar is ná formattering. Dus einde verhaal?
Graag tips hoe ik bij de foto's kan komen voorbij de foutmelding (als dat al kan).
groet, Merel
PS.Andere merken kaarten pakt hij nu wel, maar krijg ik geregeld idem foutmelding. Maar dan kon downloaden nog wel via de pc. Die FOR-melding is een bekend probleem van de Nikon D70 helaas!
merellein



Onderwerp:

Re: FOR foutmelding, hoe krijg ik mijn foto's eraf?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 23 2010 4:56 pm

merellein schreef:Maar de pc meldt dat de kaart alleen leesbaar is ná formattering. Dus einde verhaal?

Nee hoor, hoeft geen enkel probleem te zijn. Download wel eerst een recoveryprogramma, zie uitleg en links naar programma's. Te gebruiken in combinatie met een cardreader. Schrijf in ieder geval niks naar je geheugenkaartjes:
viewtopic.php?p=294665#p294665

merellein schreef:PS.Andere merken kaarten pakt hij nu wel, maar krijg ik geregeld idem foutmelding. Maar dan kon downloaden nog wel via de pc. Die FOR-melding is een bekend probleem van de Nikon D70 helaas!

Misschien helpt een firmware update van je camera: Zoek het op bij Nikon Europe (inloggen): https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: FOR foutmelding, hoe krijg ik mijn foto's eraf?

Berichtdoor merellein » di mar 23 2010 5:16 pm

Dank voor de tips, maar de pc wil de kaart niet lezen. Ik probeer nu een recovery programma (Piriform Recuva), maar daarin moet je een schijf selecteren (h:/ in dit geval) en dat wil hij dus niet.
Ik heb al geprobeerd eerst een andere CF kaart aan te sluiten -dan opent de pc vanzelf h:- en vervolgens verwisselen met de andere 'kapotte' kaart. Helaas....ik kan er nog steeds niet bij :(
Eerst formatteren en dan terughalen durf ik niet...daar zijn de foto's te belangrijk voor (risico).
merellein



Onderwerp:

Re: FOR foutmelding, hoe krijg ik mijn foto's eraf?

Berichtdoor merellein » di mar 23 2010 5:43 pm

ehm...toch de kaart geformatteerd en alles terug gehaald. Het zweet staat op m'n voorhoofd ervan, maar het is gelukt.
Thanks!
merellein



Onderwerp:

Re: FOR foutmelding, hoe krijg ik mijn foto's eraf?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 23 2010 11:58 pm

Graag gedaan.
Om foutmeldingen te voorkomen is het altijd aan te raden om bij een nieuwe start van een lege geheugenkaart, nadat je de oude foto's eraf hebt gehaald , de kaart te formatteren. Op die wijze begin je altijd met een schone lei door een nieuwe FAT-tabel die op het kaartje wordt gezet (zeg maar de administratieve beschrijving van bestanden). Op die wijze heb je de minste kans op storingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten