Voordelen NX2

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Quatz

Voordelen NX2

Bericht door Quatz » di mar 23 2010 7:13 pm

Ik ben sinds kort overgegaan op een iMac.
Ik fotografeer in raw. Ben mij aan het oriënteren wat nu goede software is voor het archiveren en bewerken van de nef files.
In windows gebruikte ik Lightroom icm adobe bridge. Wat betreft de functionaliteit (bewerking en archiveren) is dit voor mij voldoende.
Heb nu Nikon transfer, viewNX en NX2 (trial). Ben ook nog aan het spelen met Aperture.
NX2 komt wat onhandig op mijn over, wellicht is dit wennen.
Zou wel eens willen weten wat nu de voordelen van NX2 tov Aperture / LightRoom zijn?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Voordelen NX2

Bericht door Cees » di mar 23 2010 7:21 pm

NX2 is het enige programma, naast ViewNX, dat het gehele RAW-formaat van Nikon kan lezen. Er gaat dus niets verloren.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 23 2010 7:24 pm

Waarom gebruik je Bridge in combinatie met LightRoom? :huh: :huh: :huh:

Capture NX is wellicht even wennen, maar veel krachtiger dan je op het eerste oog wellicht ziet. De grootste voordelen zijn het feit dat het naadloos op je camera aansluit (instellingen die je in je camera kan doen komen overeen met wat je in Capture NX ziet), en je begint direct met een goede foto omdat Nikon precies weet wat er in het bestand zit. In andere programma's moet je meestal eerst beginnen met wat schuifjes te bedienen voordat je een goed resultaat hebt.

Voor het beheren van de foto's heb je Nikon View. Niet zo uitgebreid als andere programma's, maar wat mij betreft toereikend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » di mar 23 2010 8:42 pm

Quatz schreef:Ik ben sinds kort overgegaan op een iMac.
Ik fotografeer in raw. Ben mij aan het oriënteren wat nu goede software is voor het archiveren en bewerken van de nef files.
In windows gebruikte ik Lightroom icm adobe bridge. Wat betreft de functionaliteit (bewerking en archiveren) is dit voor mij voldoende.
Heb nu Nikon transfer, viewNX en NX2 (trial). Ben ook nog aan het spelen met Aperture.
NX2 komt wat onhandig op mijn over, wellicht is dit wennen.
Zou wel eens willen weten wat nu de voordelen van NX2 tov Aperture / LightRoom zijn?
Hallo, ben nog maar net lid, maar ietsje ervaring. Nu, na jaren geklungel eindelijk. NEF files binnenhalen met Transfer, grove voorselectie in View, eventueel bijstellen met picture control en dan indien nodig op capture NX drukken en afwerken.
Het allergrootste voordeel is dat het NEF bestand in tact blijft. Ook al maak je er een postzegel van met 10 bewerkingen, elke bewerking is ook weer uit te schakelen. Hoewel je comp. wel wat trager wordt. Maar alleen Nikon Capture haalt meer uit je foto dan welk ander programma ook. Succes ermee ben ook zelf constant nog aan het leren. gr. peter

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”