IQ van "moderne coolpixen": Iemand enig idee?
- pixelpeter
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
IQ van "moderne coolpixen": Iemand enig idee?
Voor een Bali reis in mei a.s. overweeg ik als
"erbij" camera de vorige week geïntroduceerde Coolpix P100 aan te schaffen. Enig idee
wat ik als IQ van zo'n "moderne" Coolpix kan verwachten? Tot voor 4 jaar geleden werkte
ik met de Coolpix 5700. Had 4,9 Mp en een pixeldensity van 8 Mp/cm2. Verder RAW output
en goede optiek. Was zeer tevreden over de IQ en met grote voorzichtigheid kon ik in
gunstige situaties (no crop, 100 ISO etc.) prachtige prints op 30x45 cm maken (240 dpi).
De Coolpix P100 is een "verplasser" (excuseer le mot) ik bedoel heeft 26 x zoom,
heeft mooie software trucs maar de pixeldensity is maar liefst 36 Mp/cm2.
Ik ben nu 4 jaar gewend aan de IQ van de D200. Dat kan ik niet verwachten van
de P100 maar wat dan wel? Van die P100 is er natuurlijk nog geen review over de IQ maar
omdat a.s. zaterdag voor mij een optie afloopt op een 2e hands D5000 moet ik snel inzicht hebben.
Die D5000 is natuurlijk ways better dan de P100 maar weegt met 'm 18-200 mm 1,2 kg. De
P100 weegt 0,5 kg (en plast veel verder, eigenlijk onnodig ver als je het mij vraagt)
Ivm met leeftijd, schouder en hitte (Bali) is gewicht een issue. Zowel de P100 en de D5000
hebben zo'n kantelbaar LCD schermpje. Graag meningen
O ja nog iets: de P100 heeft een back illuminated CMOS
PixelPeter
"erbij" camera de vorige week geïntroduceerde Coolpix P100 aan te schaffen. Enig idee
wat ik als IQ van zo'n "moderne" Coolpix kan verwachten? Tot voor 4 jaar geleden werkte
ik met de Coolpix 5700. Had 4,9 Mp en een pixeldensity van 8 Mp/cm2. Verder RAW output
en goede optiek. Was zeer tevreden over de IQ en met grote voorzichtigheid kon ik in
gunstige situaties (no crop, 100 ISO etc.) prachtige prints op 30x45 cm maken (240 dpi).
De Coolpix P100 is een "verplasser" (excuseer le mot) ik bedoel heeft 26 x zoom,
heeft mooie software trucs maar de pixeldensity is maar liefst 36 Mp/cm2.
Ik ben nu 4 jaar gewend aan de IQ van de D200. Dat kan ik niet verwachten van
de P100 maar wat dan wel? Van die P100 is er natuurlijk nog geen review over de IQ maar
omdat a.s. zaterdag voor mij een optie afloopt op een 2e hands D5000 moet ik snel inzicht hebben.
Die D5000 is natuurlijk ways better dan de P100 maar weegt met 'm 18-200 mm 1,2 kg. De
P100 weegt 0,5 kg (en plast veel verder, eigenlijk onnodig ver als je het mij vraagt)
Ivm met leeftijd, schouder en hitte (Bali) is gewicht een issue. Zowel de P100 en de D5000
hebben zo'n kantelbaar LCD schermpje. Graag meningen
O ja nog iets: de P100 heeft een back illuminated CMOS
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Re: IQ van "moderne coolpixen": Iemand enig idee?
Hallo pixelpeter,
Die P100 is natuurlijk een mooi alternatief als je niet te veel wilt sjouwen.
Maar kijk ook even naar de L110 (of het uitlopende model de L100). Die plast niet zo ver (15x zoom) en is een stuk goedkoper dan de P-serie. Heeft geen kantelbaar en wat kleiner scherm; is misschien een nadeel. Maar ook minder MP's, nl. 12,1. en dat hoeft geen nadeel te zijn vanwege een kleinere sensor.
De L100 (alternatief 2) zal nu wel snel goedkoper worden dan hij al was. Vergelijk de specs even op de Nikon site.
Je ziet: mogelijkheden genoeg. Success met de selectie en veel plezier op Bali.
Die P100 is natuurlijk een mooi alternatief als je niet te veel wilt sjouwen.
Maar kijk ook even naar de L110 (of het uitlopende model de L100). Die plast niet zo ver (15x zoom) en is een stuk goedkoper dan de P-serie. Heeft geen kantelbaar en wat kleiner scherm; is misschien een nadeel. Maar ook minder MP's, nl. 12,1. en dat hoeft geen nadeel te zijn vanwege een kleinere sensor.
De L100 (alternatief 2) zal nu wel snel goedkoper worden dan hij al was. Vergelijk de specs even op de Nikon site.
Je ziet: mogelijkheden genoeg. Success met de selectie en veel plezier op Bali.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je de ontwikkeling van moderne compacts een beetje volgt (en dat doe ik) is de algemene opinie dat de volgende modellen de beste zijn (in willekeurige volgorde); Canon S90 (R), Canon G11 (R), Panasonic LX3 (R), Panasonic TZ6/7, Ricoh CX2/CX3. De modellen met een (R) hebben de mogelijkheid tot RAW-opnames.
Zo te lezen ben jij kritisch qua resultaat. Alle andere modellen, dus helaas ook alle Nikon-compacts, zou ik daarom niet in een selectie meenemen.
Zo te lezen ben jij kritisch qua resultaat. Alle andere modellen, dus helaas ook alle Nikon-compacts, zou ik daarom niet in een selectie meenemen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wellicht een raar advies op een Nikon site, maar ik denk dat je het beste een Canon camera kan komen uit de G serie. G11 op het ogenblik meen ik; ik ben de tel een beetje kwijt geraakt. Die dingen scoren altijd fantastisch in de diverse reviews.
De Powershot G-serie komt overal zeer goed uit de tests. Maar die G11 kost wel een bom euro's.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Daarom adviseer ik ook mede de Canon S90, lichter én goedkoper dan de G11 met dezelfde sensor en beeldprocessor.whvg schreef:De Powershot G-serie komt overal zeer goed uit de tests. Maar die G11 kost wel een bom euro's.
Te koop vanaf ca. € 350 http://tweakers.net/pricewatch/245156/c ... zwart.html
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Het verschil is minder dan 100 Euro. Ik zou ze even tegen elkaar aanhouden als ik op zoek was naar zoiets. Er zijn diverse sites waar dat kan.
Hier bijvoorbeeld.
Hier bijvoorbeeld.
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
@AllePosters, thanks
.
Ik ga met jullie suggesties vanavond nog wat internetten.
PixelPeter

Ik ga met jullie suggesties vanavond nog wat internetten.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Je 5700 heeft waarschijnlijk een grotere sensor dan de P100. Tenminste als de maat van de sensor van de P100 dezelfde is als die van de P90. Een 5700 komt dan misschien wel uit het stenentijdperk, het resultaat ervan verslaat de P90. En dat terwijl de P90 voor Nikon een geweldige topper is.
De P100 kent vrij veel verbeteringen ten opzichte van de P90.
Zo gauw het ding in de winkel licht zal ik hem testen. De test van de P90 staat al wel op m'n site.
Zo gauw het ding in de winkel licht zal ik hem testen. De test van de P90 staat al wel op m'n site.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Ik denk Hans dat Nikon met zijn Coolpixen het moet afleggen tegen de concurenten zoals Skippy ook al aangaf:Hans Braakhuis schreef:Je 5700 heeft waarschijnlijk een grotere sensor dan de P100. Tenminste als de maat van de sensor van de P100 dezelfde is als die van de P90. Een 5700 komt dan misschien wel uit het stenentijdperk, het resultaat ervan verslaat de P90. En dat terwijl de P90 voor Nikon een geweldige topper is.
Als je de ontwikkeling van moderne compacts een beetje volgt (en dat doe ik) is de algemene opinie dat de volgende modellen de beste zijn (in willekeurige volgorde); Canon S90 (R), Canon G11 (R), Panasonic LX3 (R), Panasonic TZ6/7, Ricoh CX2/CX3. De modellen met een (R) hebben de mogelijkheid tot RAW-opnames.
Ik zou de Nikon Coolpixen gewoon links laten liggen en voor een van de suggesties van Skippy gaan.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Heren,
Dit draadje is al even stil, maar wil toch mijn ervaring delen.
Ik heb voor het werk altijd een compactcamera bij me. Ik schiet gemiddeld per werkdag zo`n 30-90 foto`s welke qua kwaliteit redelijk tot goed moeten zijn. Heb eerst een Fuji gehad welke redelijk presteerde, daarna een Canon 590 iS en sinds twee weken een Nikon coolpix S620. De Nikon heb ik gekocht wegens het feit dat ik een zeer tevreden D90 gebruiker ben (en merktrouw). Maar om een lang verhaal heel kort te houden...... Als ik ooit een compactcamera moet kopen wordt het slechts 1 merk. En dan hebben we het niet over Nikon maar Canon.
Het (digitale) zoombereik van de Canon is fenomenaal en perfecte foto`s maken met uiterste digitale zoomstand gaat altijd zeer goed. Dit is iets wat met de Nikon helemaal fout gaat. Dan lijken de foto`s wel gemaakt met een speelgoed telefoon. Daarbij is de bediening van de Nikon traag en zal je de knop meerdere malen in moeten drukken om de functie te activeren. Het inzoomen bij de Nikon gaat zeer onnauwkeurig en haperend. Heel jammer.. Beide camera`s zitten in dezelfde prijsklasse terwijl de Canon al 3 jaar oud(er) is.
Het is, naar mijn mening en ervaringen, een ander verhaal als het om DSLR`s gaat. Daar vind ik de Canon`s zeer ver achter lopen (450D vs. D90).
Wellicht iets om mee te nemen in je overweging!? Fijne vakantie!!
Groeten,
Robert
Dit draadje is al even stil, maar wil toch mijn ervaring delen.
Ik heb voor het werk altijd een compactcamera bij me. Ik schiet gemiddeld per werkdag zo`n 30-90 foto`s welke qua kwaliteit redelijk tot goed moeten zijn. Heb eerst een Fuji gehad welke redelijk presteerde, daarna een Canon 590 iS en sinds twee weken een Nikon coolpix S620. De Nikon heb ik gekocht wegens het feit dat ik een zeer tevreden D90 gebruiker ben (en merktrouw). Maar om een lang verhaal heel kort te houden...... Als ik ooit een compactcamera moet kopen wordt het slechts 1 merk. En dan hebben we het niet over Nikon maar Canon.
Het (digitale) zoombereik van de Canon is fenomenaal en perfecte foto`s maken met uiterste digitale zoomstand gaat altijd zeer goed. Dit is iets wat met de Nikon helemaal fout gaat. Dan lijken de foto`s wel gemaakt met een speelgoed telefoon. Daarbij is de bediening van de Nikon traag en zal je de knop meerdere malen in moeten drukken om de functie te activeren. Het inzoomen bij de Nikon gaat zeer onnauwkeurig en haperend. Heel jammer.. Beide camera`s zitten in dezelfde prijsklasse terwijl de Canon al 3 jaar oud(er) is.
Het is, naar mijn mening en ervaringen, een ander verhaal als het om DSLR`s gaat. Daar vind ik de Canon`s zeer ver achter lopen (450D vs. D90).
Wellicht iets om mee te nemen in je overweging!? Fijne vakantie!!
Groeten,
Robert
Ik heb zelf een G9 voor erbij en ben er heel tevreden over. Alhoewel de G11 en de S90 wat specificaties betreft bijna gelijk zijn, schijnt de beeldkwaliteit van de G11 toch beter te zijn. Zie hiervoor de test van de S90 in de Chip Foto-Video van deze maand.