D3oo of D2x

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D3oo of D2x

Bericht door Replay » wo mar 24 2010 6:22 pm

Ik heb ook voor deze keuze gestaan maar heb in oktober gekozen voor twee nieuwe D2Xs-en. Die waren toen nog een paar nieuw te krijgen voor een aantrekkelijke prijs. De hoge iso heb ik in al die jaren nooit gebruikt en verwacht dat ook niet te gaan doen. De robuuste body en het extreem waterdichte van de D2Xs hebben bij mij de doorslag gegeven.
Zeker als ik veel weekenden in weer en wind op het circuit doorbreng.
Ik ben trouwens overgestapt van twee D200's naar D2Xs-en en heb daar tot op heden nog geen spijt van gehad.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo mar 24 2010 6:34 pm

Replay schreef:De robuuste body en het extreem waterdichte van de D2Xs hebben bij mij de doorslag gegeven.
Dat geluid hoor je vaker, maar ik vraag me sterk af of het klopt. De camera's met ingebouwde grip zijn zwaarder en lijken daarom robuuster. Maar een D300 of D700 met grip er aan vast is net iets zwaarder. De wanddikte van het magnesium is dan dus kennelijk hetzelfde en bij de aangeschroefde grip combinatie heb je tweemaal de bodemplaat waardoor het gewicht hoger is. Ook met de afdichting vraag ik me af of er verschil is. Het ligt niet voor de hand dat Nikon bij de kleinere camera's slechter passende rubbers gebruikt oid.

Op de keper beschouwd zou je kunnen stellen dat een lichtere camera met dezelfde wanddikte robuuster is, want als je beide van dezelfde hoogte op een betonnen vloer laat vallen zal de zwaardere camera een groter momentum hebben en dus eerder breken. En bij plastic camera's heb je grote kans dat ze gewoon terug stuiteren en er helemaal niets aan de hand is :wink:

Replay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » wo mar 24 2010 6:52 pm

Flitslicht,
Je verhaal klopt wel.
De D2Xs is toch wel zwaarder dan de D200 met grip. Aangezien ik plm 30 weekenden per jaar op pad ben vind ik het belangrijk dat ik een solide body in mijn handen heb. Ik heb totaal geen problemen met het gewicht van de camera(anders had ik dat toen niet gedaan). Omdat er geen pop-up flitser op de pro-camera's zitten is dit ook al een extra afdichting en heb ik toen ook in mijn overweging meegenomen. Ik gebruik toch altijd een externe flitser.

Enne, ik ga geen één camera op een betonnen vloer gooien om het te testen :mryellow:

Mijndert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » wo mar 24 2010 7:48 pm

Of de body wel of niet goed tegen een stootje kan is een ander verhaal.
Wat dacht je van het inwendige?
Spiegel, sensor, sluiter.
Denk dat die eerder van slag raken bij een goede val dan de body.
Kom je op het objectief terecht, jammer, die is dan wel naar z'n grootje ...
Vraag me eigenlijk af, als je ergens tegen stoot, krijgt je objectief-vatting in de body dan ook niet een oplawaai?
Is wel deel van je body, maar het gewicht van de lens zit er wel in.
***Denk*** Dus des te zwaarder de camera t.o.v. het objectief, minder schade ***uitgedacht***
De dikte van je rubbers, heeft natuurlijk ook een dempende werking. Als de D2x dikkere rubbers heeft?
Anderzijds, een D300 met grip, zijn eigenlijk twee kooi constructies, heeft ook weer een voordeel t.o.v. stijfheid.
Mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » ma mar 29 2010 1:02 pm

Ik bezit toevallig de D2Xs en de D300s en voel mij daar heel gelukkig mee :mryellow:
Ik heb pas mijn D200 geupdated voor een D300s en dat was een zeeeer goede beslissing.

Aangezien natuurfotografie mijn grootste passie is ben ik veel in de natuur, en Nederland blijft naturlijk Nederland zodat je het weer niet altijd in de hand hebt.
Met mijn D2Xs heb in een keer midden in de polder gestaan met mijn af-s 300 vr lens erop, en begon me het toch te regenen.
Ik had mijn camera op statief en ben eigenlijk gewoon door blijven gaan met fotograferen, gelukkig was het een bui die snel weer vertrokken was, maar het water liep van de camera af, en geen probleem...

Ik weet niet of ik dit ook met mijn D300s aandurf.

Mijn D200 had in Maleisie met zijn hoge luchtvochtigheid, veel proplemen met het vocht, de camera sloeg letterlijk af en toe op hol.

Ik moet wel zeggen dat de autofocus van de D300s veel accurator is als die van de D2Xs, vooral als je kliene vogeltjes voor de lens hebt, die net eigenlijk te ver zijn zodat je later toch nog een crop moet maken.

De D2Xs is veel in de natuur geweest, maar heeft mij nooit in de steek gelaten, en hij fotografeerd heerlijk, ik vind het ook jammer dat dit de laatste Dx xcamera was in een pro-body.

Tevens moet je bij de D300s oppassen met het beoordelen van je foto's qua scherpte, op dat mooie hoge resolutie scherm lijken de foto's soms scherper dan dat ze op de pc lijken.

Nu ik beide camera's heb wil ik ze alle twee niet meer kwijt, de D2Xs is nu voor mijn portraiten en de D300s voor mijn wildlife fotografie.

Wat voorbeelden staan op http://www.edvanpeppen.webklik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

grt Ed
Laatst gewijzigd door Edje op ma mar 29 2010 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » ma mar 29 2010 1:09 pm

nb. De accu van de D2Xs is ook super, kun je lekker lang mee doorgaan, ik was ook zeer verheugd dat in de MB-D10 ook een EN-EL4 past, heb ook direct de boosterset gekocht bij Foka nu heb ik meteen nog een reserve accu voor de D2Xs, dus ik kom niet snel zonder prik te zitten.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”