Foto's maken in dierentuin, welke instellingen het best?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
eXistor

Foto's maken in dierentuin, welke instellingen het best?

Bericht door eXistor » ma mar 29 2010 6:14 pm

Hey mensen!

Ik ben van plan om morgen naar diergaarde blijdorp te gaan, nu heb ik een vraagje.

Ik heb sinds twee weken een Nikon D3000 met een 18-55mm vr lens.

Ik heb hier nog niet echt veel ervaring mee, dus mijn vraag aan jullie is, met welke instellingen kan ik het best de foto's maken?

Wat kan ik het best doen in het oceanium (tunnel aquarium)?

Ik ben wel zo ver dat ik weet hoe het zit met sluitertijden en dergelijke, maarja, alle tips zijn welkom, in verband met gebruik van ISO enzo.

Alvast vriendelijk bedankt!
Laatst gewijzigd door eXistor op ma mar 29 2010 6:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

eXistor

Re: Foto's in dierentuin, welke instellingen het best?

Bericht door eXistor » ma mar 29 2010 6:51 pm

Henk schreef:Hoi Pieter,

Allereerst welkom op het forum!
Gezien je vraag en gezien je post in het "Voorstelgedeelte", ga ik ervan uit dat je een D3000 hebt i.p.v. een D300.
Geen probleem, prima camera. Maar wel heeeel anders dan een D300.

Voor wat betreft foto's maken in de dierentuin. Ik vind het lastig om hier een gericht advies voor te geven. Hangt heel erg van de wensen / omstandigheden af. Misschien het beste gewoon een test foto maken en daarop anticiperen.

Ik ken die dierentuin en de tunnel al helemaal niet. Echter ik ben bang dat je daar weinig licht hebt.
Om te beginnen zou je,
- VR aan
- ISO op 800 (indien juist belicht kan dit best)
- lens richting de 18 mm (meer lichtsterkte)

Succes en veel plezier met je camera!

Groet, Henk
Jah inderdaad, d3000, typfoutje.

In de tunnel heb je inderdaad weinig licht, probleem is echter met test foto's... ik heb al een aantal keren gehad dat ze er op de camera super uitzagen, maar op het moment dat ik op de computer bekeek, waren de foto's juist overbelicht, of het tegenovergestelde!

Verder, geeft ISO 800 niet teveel ruis? sorry als ik stomme vragen stel, ben echt nog een beginneling!

roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's maken in dierentuin, welke instellingen het best?

Bericht door roes » ma mar 29 2010 7:53 pm

Hallo Existor,

ik ben afgelopen zaterdag nog naar blijdorp geweest . het weer was gelukkig goed die dag.
Maar even over jou vragen over instellingen voor een dierentuin. Aller eerst is de D3000 geen verkeerde camera , wat mij wel een probleem lijkt is je lens.
De 18-55 heeft niet echt veel zoom bereik en dat heb je toch wel nodig in een dierentuin , omdat de meeste dieren niet voor je neus staan.
Het beste kun je op de A stand fotograferen ( als je die inmiddels beheerst ) anders een van de pretstanden ( automatisch , landschap enz. ).
Foto's maken in het oceanium is denk ik een hele klus met jouw combinatie , maar ik zou het toch gewoon proberen ( en ik hoop dat ik me vergis ) daar leer je zowie zo het meeste van . Kies het grootste diafragma ( laagste F-getal ) als je geen statief hebt dan een erg vaste hand en als je gaat flitsen altijd onder een hoek flitsen t.o.z van de ruit i.v.m flits reflectie . Een tip van mij maak je foto's waar het licht van boven in het water schijnt ( mooie lichtbundels ) en inderdaad binnen op 18mm en niet gaan inzoomen en even wat test instellingen maken . Vergeet niet als je weer buiten bent na het oceanium om je instelling weer te veranderen aan de omstandigheden van buiten. Kijk maar even naar de resultaten die ik al gepost heb bij presentatie onder de naam Roes. Heb nog lang niet alles van mijn bezoek gepost maar dat komt nog.

Nog even ook niet onbelangrijk witbalans op auto in de tunnel ( krijg je het beste resultaat mee ) en de ISO mag binnen best op 800 , maar buiten weer naar 200 . Je kunt op je scherm ook nog inzoomen op je testfoto om te kijken of hij scherp is ( over en onderbelichting moet je meteen kunnen zien )

ik wens je alvast een fijne dag toe en mooie foto's , ben benieuwd naar je resultaat.

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”