ik heb nu de volgende lens 28-105 3.5-4.5 AFD. Ik gebruik deze op een F4 dus met een ouderwets filmpje. Dit werkt nog steeds prima

Mijn antwoord is: Ja.WillemIII schreef:Kun je nu met de echte macrolens, dus de 105 mm AFD, foto's maken waarbij de bloem 2x zo groot op de foto komt in verhouding tot de zoom lens?
Léon Obers schreef:Die macro-instelling wordt bereikt door een groep lensdelen intern een andere verplaatsing / focus-traject te laten volgen.
Uitleg is al gegeven maar daar heb je je twijfels over.WillemIII schreef:De uitleg van de verschillende personen is nog niet helemaal helder. Is er iemand die nog een poging wil doen om uit te leggen waarom een 105 mm macro lens een voorwerp 2x zo groot afbeeld, dan een 105 mm zoom in de 105 mm zoom en (macro) stand?
Léon Obers schreef:Die macro-instelling wordt bereikt door een groep lensdelen intern een andere verplaatsing / focus-traject te laten volgen.
Hier heb ik een beetje mn twijfels bij hoor, als ik het knopje omschuif van niet-macro naar wel-macro dan gebeurd er helemaal niks intern in de lens, kan alleen iets dichterbij komen.
Dat wordt in diverse reacties aangegeven maar het dringt kennelijk nog steeds niet tot je door. De werkelijke brandpunt verandert behoorlijk afwijkend van wat er als specs. wordt opgegeven van wat de brandpunt zou zijn. Juist door die interne focus en vreemde verplaatsingen van die lensdelen. Daar kun je dat juist aan herkennen. Je pint je veel teveel vast op die opgave van "105mm".WillemIII schreef: Dus beide lenzen worden gebruikt op 105 mm.
De zoomlens heeft een kortste-scherp-stel-afstand van ongeveer 5 cm tot aan het objectief.
De macrolens heeft een kortste-scherp-stel-afstand van ongeveer 15 cm tot aan het objectief.
Normaal is het zo dat hoe dichter op het onderwerp, hoe groter op de foto, maar hier is het net andersom. Hoe kan dat? Hoe werkt dat?
Precies, wat je zegt ---> meer op de foto, vandaar ondanks een korte afstand tot het onderwerp slechts een vergrotingsmaatstaf van 1:2, terwijl de ander aan 1:1 komt met niet eens zo'n korte onderwerpsafstand (zelfs 3x meer vrije afstand). Daaruit blijkt dat de werkelijke brandpunt in die macro-opstelling van die 28-105mm zoomlens helemaal geen 105mm is maar veel korter moet zijn.WillemIII schreef: Nou begrijp ik alleen nog niet dat als het in dit geval bijvoorbeeld geen 105 mm, maar 35 mm is dat je dan een grotere afbeelding op je foto krijgt. Bij een kleinere brandpuntsafstand, heb je toch een grotere beeldhoek en dus "meer" op de foto, waardoor het onderwerp kleiner wordt?
Verkeerde schatting. Je ging uit van een voorwerp "dat dichtbij staat". Neem een voorwerp op oneindig.WillemIII schreef: 28-105 zoom, op macro stand en 105 mm:
Ik stel de zoomlens scherp op oneindig.
Neem een voorwerp dat dichtbij staat beeldvullend in de zoeker.
Stel vervolgens scherp op het voorwerp dat dichtbij staat.
Het voorwerp is nu kleiner geworden.
Het is dan niet meer beeldvullend.
Dus de lengte van de lens neemt iets af.
De 105 mm is geen 105 mm meer, maar iets minder, ik schat ongeveer 80 mm.