Hoe werkt AE-L en AF-L met D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
LindaS

Hoe werkt AE-L en AF-L met D90?

Bericht door LindaS » di mar 30 2010 5:40 pm

Ik ben bezig met een basiscursus digitale fotografie en heb mijn D90 nog niet zo heel erg lang.
In de vorige les hebben we het heel kort gehad over het gebruik van AE-L en AF-L, maar ik snap
er werkelijk niks van. De handleiding helpt me ook niet heel erg.

Kan iemand mij uitleggen hoe, waarom, wanneer, in welke stand ik dit gebruik om goed belichte foto's te krijgen??

Hoor graag jullie reactie.
Alvast dank.

Gr. Linda

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Hoe werkt AE-L en AF-L met D90?

Bericht door Léon Obers » di mar 30 2010 5:46 pm

Beetje vreemde cursus als het wel wordt aangekaart maar de cursisten feitelijk daarmee niet verder worden geholpen.
Dat lijkt me nu typisch iets om door de cursusleider uit te leggen met je camera erbij.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di mar 30 2010 10:29 pm

LindaS schreef: Kan iemand mij uitleggen hoe, waarom, wanneer, in welke stand ik dit gebruik om goed belichte foto's te krijgen??
AF-L zet de autofocus vast dus is niet van invloed op de belichting.
AE-L zet de belichting vast op de meting die je uitvoert. Als je dan je compositie wijzigt (bijv. door zoomen of sowieso een andere compositie maken) blijft de belichting zoals eerder gemeten. Denk aan bijv. een helder object tegen een veel donkerder achtergrond of omgekeerd (bijv. tegenlicht). je zou dan kunnen inzoomen op het object, de belichting meten en vastzetten met AE-L en vervolgens uitzoomen. AE-L is bruikbaarder met spot- of centrummeting (neem aan dat D90 dat ook heeft) dan met matrixmeting van het licht. Praktisch zal het moeilijk zijn de matrixmeting te verslaan want die houdt ook rekening met verschillende lichten in het beeld maar het kan wel.
Gewoon proberen en kijken wat het uitmaakt. Eerst een foto met de AE-L vastgezet, dan loslaten en nog een foto maken en het verschil bekijken.
De tip het aan je cursusleider te vragen is natuurlijk ook prima.
Succes met het fotograferen, groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

LindaS

Bericht door LindaS » wo mar 31 2010 9:42 am

Maar zet je de camera dan gewoon in de M-stand? Of A?
Hoe meet of zie je dan wat de belichting is? Is dit aangegeven in sluitertijden?
Moet ik dan wel gewoon aan de sluitertijd/diafragmaknop draaien?

Ik snap er echt niks van....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mar 31 2010 10:32 am

LindaS schreef: Ik snap er echt niks van....
Vandaar mijn eerdere voorstel omdat bij je cursusleider neer te leggen, en die het te laten uitleggen.

Niet om het een en ander, en aardig dat Henk daar in zijn bewoordingen ook nog het een en ander over schrijft. Maar uit datgene wat ik opmaak uit je eigen vraagstellingen, begrijp ik dat je nog heel veel basiskennis mist. Vandaar wellicht de cursus die je volgt. Wij kunnen hier hele verhandelingen neerschrijven wat ook reeds in de gebruikershandleiding staat. Het lijkt me toch handiger dat praktisch met de camera en handleiding erbij als onderdeel bij je cursus te doen.

Maar bovenal maak ik uit je vervolgvraag "Maar zet je de camera dan gewoon in de M-stand? Of A?" op dat je de gebruiksaanwijzing zelf in het geheel niet doorleest. Sorry, maar een mate van zelfwerkzaamheid is toch echt gewenst voordat je hier met vragen komt.
Op blz. 88 van de handleiding staat toch echt heel duidelijk welke modi je kunt gebruiken. In een groot dik font bovendien:
Belichtingsvergrendeling (alleen stand P, S en A). Verder eronder dat de instellingen geen effect hebben op de manuele M-modes.
(Uiteraard niet, het is niet voor niets een manuele instelling).

Om zoekacties in de handleiding makkelijker te maken, kun je het beste een PDF-bestand van de handleiding downloaden bij Nikon support:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false; en doe zoekacties in die handleiding op AE-L en AF-L
Wel eerst op de Nikon support website aanmelden en je camera registreren, voor zover je dat nog niet gedaan mocht hebben, anders kun je geen gebruikershandleiding downloaden.

Diverse vragen zou je makkelijk zelf al kunnen beantwoorden door simpel droog te oefenen met de handleiding erbij. Binnen 1 seconde zie je het resultaat achterop de LCD. Maak enkele duidelijk verschillende tests en je ziet zelf wat er gebeurt. Kijk in de zoeker of belichtingswaarden veranderen als je de AE-L knop vast houdt en uitkadering verandert. Het kost allemaal niks. Na afloop gooi je de bestanden gewoon weer weg.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mar 31 2010 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mar 31 2010 11:30 am

Beste Linda,
Uit je vragen maak ik ook op dat je nog veel moet leren over fotograferen. Een camerahandleiding (zeker van een vrij geavanceerde) geeft aan hoe je de camera kunt gebruiken maar daar leer je nog niet mee te fotograferen. Dat is een kwestie van ervaring opdoen en/of cursussen volgen en/of lezen van boeken. Er zal toch wel een handleiding bij je cursus zijn of een of ander boek waarin de grondbeginselen worden uitgelegd? Kijk anders eens bij een goede boekwinkel.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”