Belichtingsverschillen
- Harry W
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Belichtingsverschillen
Sinds kort ben ik in het bezit van een D300s en ben meteen maar aan het uitproberen geslagen. Zo ben ik gisteren naar Natuurpark Lelystad geweest om te proberen wat mooie natuurplaatjes te schieten. Ik heb mijn camera vooralsnog op de automaatstand laten staan. Zo heb ik van enkele dieren een paar foto’s achter elkaar geschoten en constateer dan dat er behoorlijke belichtingsverschillen ontstaan. Om het verhaal compleet te maken, hierbij heb ik mijn 4 jaar oude lens, de Nikon ED, AF Nikkor 70-300mm, 1:4-5.6D, gebruikt.
Ik heb geprobeerd om de 3 foto’s in kwestie bij te voegen, maar dat krijg ik (als digibeet) niet voor elkaar, daarom heb ik de "shooting information" hieronder ingekopieerd. Wellicht dat een kenner meteen al kan aangeven wat het probleem is.
Foto 1 – redelijk natuurlijke belichting.
File Name DSC_0785.JPG
Camera Model Name NIKON D300S
Shooting Date/Time 30-3-2010 9:31:08
Tv (Shutter Speed) 1/500
Av (Aperture Value) 5.6
Exposure Compensation 0
ISO Speed 720
Image Size 4288x2848
Flash Off
Color Space sRGB
File Size 5764 KB
Owner's Name
Foto 2 – stukje donkerder.
File Name DSC_0786.JPG
Shooting Date/Time 30-3-2010 9:31:09
Tv (Shutter Speed) 1/500
Av (Aperture Value) 5.6
Exposure Compensation -1
ISO Speed 360
Image Size 4288x2848
Flash Off
Color Space sRGB
File Size 5017 KB
Owner's Name
Foto 3 – te licht.
File Name DSC_0787.JPG
Shooting Date/Time 30-3-2010 9:31:10
Tv (Shutter Speed) 1/500
Av (Aperture Value) 5.6
Exposure Compensation 1
ISO Speed 1400
Image Size 4288x2848
Flash Off
Color Space sRGB
File Size 3813 KB
Owner's Name
Iemand, die mij mogelijk zou kunnen helpen, kan ik eventueel via zijn of haar mailadres via “Picasa” een uitnodiging sturen om de betreffende foto’s te bekijken.
Ik heb geprobeerd om de 3 foto’s in kwestie bij te voegen, maar dat krijg ik (als digibeet) niet voor elkaar, daarom heb ik de "shooting information" hieronder ingekopieerd. Wellicht dat een kenner meteen al kan aangeven wat het probleem is.
Foto 1 – redelijk natuurlijke belichting.
File Name DSC_0785.JPG
Shooting Date/Time 30-3-2010 9:31:08
Tv (Shutter Speed) 1/500
Av (Aperture Value) 5.6
Exposure Compensation 0
ISO Speed 720
Image Size 4288x2848
Flash Off
Color Space sRGB
File Size 5764 KB
Owner's Name
Foto 2 – stukje donkerder.
File Name DSC_0786.JPG
Shooting Date/Time 30-3-2010 9:31:09
Tv (Shutter Speed) 1/500
Av (Aperture Value) 5.6
Exposure Compensation -1
ISO Speed 360
Image Size 4288x2848
Flash Off
Color Space sRGB
File Size 5017 KB
Owner's Name
Foto 3 – te licht.
File Name DSC_0787.JPG
Shooting Date/Time 30-3-2010 9:31:10
Tv (Shutter Speed) 1/500
Av (Aperture Value) 5.6
Exposure Compensation 1
ISO Speed 1400
Image Size 4288x2848
Flash Off
Color Space sRGB
File Size 3813 KB
Owner's Name
Iemand, die mij mogelijk zou kunnen helpen, kan ik eventueel via zijn of haar mailadres via “Picasa” een uitnodiging sturen om de betreffende foto’s te bekijken.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Belichtingsverschillen
In de EXIF zie je resp. exposure compensation op 0, -1 en +1 staan.
Het is bijna wel zeker dat je bracketing aan hebt staan. Dit kan worden gebruikt om meerdere foto's achter elkaar te maken met een verschillende belichting. Hoogstwaarschijnlijk heb je dat (per ongeluk?) aangezet of aan laten staan. Totdat je dat weer uitzet zul je hetzelfde symptoom blijven zien (1 'normaal belichte foto', gevolgd door een onderbelichte en een overbelichte foto. Overigens kan bracketing soms zeer nuttig zijn.
Zie pagina 120 en verder, en pagina 280 en verder van je handleiding. Op pagina 124 zie je hoe je het uitzet.
Het is bijna wel zeker dat je bracketing aan hebt staan. Dit kan worden gebruikt om meerdere foto's achter elkaar te maken met een verschillende belichting. Hoogstwaarschijnlijk heb je dat (per ongeluk?) aangezet of aan laten staan. Totdat je dat weer uitzet zul je hetzelfde symptoom blijven zien (1 'normaal belichte foto', gevolgd door een onderbelichte en een overbelichte foto. Overigens kan bracketing soms zeer nuttig zijn.
Zie pagina 120 en verder, en pagina 280 en verder van je handleiding. Op pagina 124 zie je hoe je het uitzet.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Kan je de locaties van de foto's, die je ergens anders moet neerzetten maar wel bereikbaar voor iedereen, hier inplakken. Dan zorgt iemand uit het moderatorteam wel voor het plaatsen van de foto's. Dan kan je zien hoe het werkt en kan je het vest de volgende keer zelf. De afmetingen van de foto mogen de 1024 pixels niet overschrijden, noch horizontaal, noch verticaal.
Hallo
Als ik het zo een beetje doorlees.
Zie ik dat de shutterspeed het zelfde blijft ( 1/500 ).
Maar je ISO verandert. Van 750 ( redelijk )
ISO 360 ( Donkerder ) en dan 1400 ( te licht ).
Dan klopt het toch dat er verschil in zit,,,, ( Of ik moet het fout hebben betreft het ISO gebeuren ) )
Want ook het F getal blijft op 5.6.
Kroontje
Als ik het zo een beetje doorlees.
Zie ik dat de shutterspeed het zelfde blijft ( 1/500 ).
Maar je ISO verandert. Van 750 ( redelijk )
ISO 360 ( Donkerder ) en dan 1400 ( te licht ).
Dan klopt het toch dat er verschil in zit,,,, ( Of ik moet het fout hebben betreft het ISO gebeuren ) )

Want ook het F getal blijft op 5.6.
Kroontje

- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dus dat dat bracketing is in combinatie met auto-ISO.... Maar ik kan dat nu even niet checken, geen camera bij de hand...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Harry W
- Clublid
Klopt Rene, ik heb ongetwijfeld in mijn onderzoeksdrift die fn knop + hoofdinstelschijf per ongeluk getoucheerd en dat veroorzaakte het "probleem". Inmiddels begrijp ik dus meteen een beetje wat "bracketing" is en wat je ermee kunt doen. Kan inderdaad soms handig zijn.ReneG schreef:In de EXIF zie je resp. exposure compensation op 0, -1 en +1 staan.
Bedankt
- Harry W
- Clublid
Hallo Patrick,Patrick schreef:Kan je de locaties van de foto's, die je ergens anders moet neerzetten maar wel bereikbaar voor iedereen, hier inplakken. Dan zorgt iemand uit het moderatorteam wel voor het plaatsen van de foto's. Dan kan je zien hoe het werkt en kan je het vest de volgende keer zelf. De afmetingen van de foto mogen de 1024 pixels niet overschrijden, noch horizontaal, noch verticaal.
Ik ben een beetje onhandig met dit soort computerzaken. Kun je mij uitleggen waar ik de foto's dan moet plaatsen? Als ik zelf foto's wil delen met anderen dan doe ik dat meestal via Picasa.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Geef de locaties van de foto's maar door. Of beter nog: kijk hier even...hawo schreef:Hallo Patrick,Patrick schreef:Kan je de locaties van de foto's, die je ergens anders moet neerzetten maar wel bereikbaar voor iedereen, hier inplakken. Dan zorgt iemand uit het moderatorteam wel voor het plaatsen van de foto's. Dan kan je zien hoe het werkt en kan je het vest de volgende keer zelf. De afmetingen van de foto mogen de 1024 pixels niet overschrijden, noch horizontaal, noch verticaal.
Ik ben een beetje onhandig met dit soort computerzaken. Kun je mij uitleggen waar ik de foto's dan moet plaatsen? Als ik zelf foto's wil delen met anderen dan doe ik dat meestal via Picasa.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964
- Harry W
- Clublid
Hallo Patrick,
Ik heb de fotoplaatsings methode bekeken. Wat mij opvalt is dat in het adres (locatie waar de foto staat in Picasa) ook mijn wachtwoord van Picasa staat en dat lijkt mij toch niet de bedoeling om dat op de forumsite te plaatsen. Met het Picasa systeem kun je nou juist zo mooi kiezen wie wat mag zien.
mvrgr,
Harry
Ik heb de fotoplaatsings methode bekeken. Wat mij opvalt is dat in het adres (locatie waar de foto staat in Picasa) ook mijn wachtwoord van Picasa staat en dat lijkt mij toch niet de bedoeling om dat op de forumsite te plaatsen. Met het Picasa systeem kun je nou juist zo mooi kiezen wie wat mag zien.
mvrgr,
Harry
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Is je wachtwoord dan wellicht hetzelfde als je login naam? Want je login naam (of iig je gebruikersnaam) staat wel in de link.....
Groet,
Michael
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik ken Picasa niet, maar een wachtwoord zou nooit nodig moeten zijn in een url naar een foto...
Je moet er in ieder geval voor zorgdragen dat de foto's die je inplakt te bekijken zijn door iedereen, anders heeft het totaal geen zin.
Je moet er in ieder geval voor zorgdragen dat de foto's die je inplakt te bekijken zijn door iedereen, anders heeft het totaal geen zin.
- Harry W
- Clublid
Ik ben een beetje een digibeet maar ik weet zeker dat mijn wachtwoord in het adres/pad genoemd staat en niet mijn gebruikersnaam.noogle schreef:Is je wachtwoord dan wellicht hetzelfde als je login naam? Want je login naam (of iig je gebruikersnaam) staat wel in de link.....
Groet,
Michael
- Harry W
- Clublid
ik heb mijn wachtwoord veranderd en mijn nieuwe wachtwoord staat niet meer in het adres/pad
http://picasaweb.google.nl/jodelahiti69 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
De link bevat de foto's uit mijn draadje mbt de belichtingsverschillen. Probleem inmiddels opgelost met de hulp van dit forum en ik weet nu wat bracketing is en dat het ook nuttig kan zijn.
http://picasaweb.google.nl/jodelahiti69 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
De link bevat de foto's uit mijn draadje mbt de belichtingsverschillen. Probleem inmiddels opgelost met de hulp van dit forum en ik weet nu wat bracketing is en dat het ook nuttig kan zijn.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Plaatsen foto's:
Toont dit:

Code: Selecteer alles
[img]http://lh3.ggpht.com/_8nCgSw8c45A/S7RScotMl-I/AAAAAAAAFuA/mDN8rPWMJOI/s800/DSC_0785.JPG[/img]
[img]http://lh4.ggpht.com/_8nCgSw8c45A/S7RSdB5D8tI/AAAAAAAAFuE/FAkg3ehn9Oc/s800/DSC_0786.JPG[/img]
[img]http://lh4.ggpht.com/_8nCgSw8c45A/S7RSdIGv2fI/AAAAAAAAFuI/PTnsw5tA7Oo/s800/DSC_0787.JPG[/img]