Systeem eisen fotobewerking
Systeem eisen fotobewerking
Hallo,
Ik ben toe aan nieuwe laptop en ben momenteel bezig met de selectie hiervan.
Nu doe ik nog niet heel veel met fotobewerking, maar wil wel graag de mogelijkheden hebben.
Kan iemand misschien aangeven welke eisen dit aan je systeem stelt.
Heeft iemand ervaring met de i5 processor van Intel?
Heb je echt een 1 Gb videokaart nodig?
Wat voor intern geheugen is wenselijk als je met NEF (RAW) bestanden werkt?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Ik ben toe aan nieuwe laptop en ben momenteel bezig met de selectie hiervan.
Nu doe ik nog niet heel veel met fotobewerking, maar wil wel graag de mogelijkheden hebben.
Kan iemand misschien aangeven welke eisen dit aan je systeem stelt.
Heeft iemand ervaring met de i5 processor van Intel?
Heb je echt een 1 Gb videokaart nodig?
Wat voor intern geheugen is wenselijk als je met NEF (RAW) bestanden werkt?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Re: Systeem eisen fotobewerking
ik heb een i7 6G geheugen, NX2 en PS werken als een tierelier... echt niets te klagen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja, gek is dat...x-posure schreef:ik heb een i7 6G geheugen, NX2 en PS werken als een tierelier... echt niets te klagen.

1GB geheugen op videokaart; niet echt nodig, wel leuk.
Hoeveel geheugen: 3 of 4 GB als je een 32 bits OS gaat draaien, anders liever nog wat meer. Maar dat hoeft niet!
Die CPU heb ik geen ervaring mee, maar het is snel goed genoeg met de huidige CPU's.
Wat de minimum eisen weet ik niet, maar een stukje boven blijven maakt dat je aan een apparaat langer wat hebt. Zoiets als de Toshiba Qosmio X500 bijvoorbeeld.
Ik gebruik zelf een Qosmio G50 en dat draait ook al als een speer voor wat betreft CS4, NX2 (alhoewel die het "slechts" draait), Lightroom en dergelijke.
Ik gebruik zelf een Qosmio G50 en dat draait ook al als een speer voor wat betreft CS4, NX2 (alhoewel die het "slechts" draait), Lightroom en dergelijke.
En als je echt wilt genieten, een Macbook-pro met 4 gig!
Dan kun je naast Photoshop, Lightroom ook nog Aperture draaien!
http://www.apple.com/aperture/how-to/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan kun je naast Photoshop, Lightroom ook nog Aperture draaien!

http://www.apple.com/aperture/how-to/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die is maar 17"Olijfje schreef:En als je echt wilt genieten, een Macbook-pro met 4 gig!

niels, die i5 processor is zeker snel genoeg.
Ook die 1GB videokaart heb je niet perse nodig.
Ik draai CNX2 en Phothoshop CX3 zonder enig probleem op een amd athlon x64 5600+ met 4GB geheugen en een onboard videokaart. Setje is een jaar of wat oud...
Ook die 1GB videokaart heb je niet perse nodig.
Ik draai CNX2 en Phothoshop CX3 zonder enig probleem op een amd athlon x64 5600+ met 4GB geheugen en een onboard videokaart. Setje is een jaar of wat oud...

Ik denk dat naast de specificaties van je processor, geheugen en videokaart de kwaliteit van je scherm het meest belangrijk is. Vooral bij een laptop waar het scherm "inclusief" is. Bekijk en vergelijk dus het scherm van verschillende laptops en overweeg of een extern scherm mogelijk is. Macbooks hebben een klein voordeel, de schermen van de apple laptops zijn vaak van goede kwaliteit.
Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie reacties, ik ga nog even verder rond kijken met al jullie informatie.
@dotcat
en is qua grootte 17'' genoeg?
gr Niels
Bedankt voor jullie reacties, ik ga nog even verder rond kijken met al jullie informatie.
@dotcat
Tegenwoordig zie je veel van die LED schermpjes is dit mooi en goed voor foto's of is een LCD met goede resolutie beter?Ik denk dat naast de specificaties van je processor, geheugen en videokaart de kwaliteit van je scherm het meest belangrijk is. Vooral bij een laptop waar het scherm "inclusief" is. Bekijk en vergelijk dus het scherm van verschillende laptops en overweeg of een extern scherm mogelijk is. Macbooks hebben een klein voordeel, de schermen van de apple laptops zijn vaak van goede kwaliteit.
en is qua grootte 17'' genoeg?
gr Niels
Resolutie is een, maar het gaat bij foto's vooral om kleur. (is je kleurruimte groot genoeg).LCD met goede resolutie
Mijn Appeltje 17" doet voor mij goed mij, maar bewerken probeer ik toch zoveel mogelijk op een goed extern scherm.
Wat vinden jullie van deze PC dan? Ik wil er ook vooral het adobe pakket op gebruiken.
intel core i3-530
6 gb DDR intern geheugen
1 tb harddisk
Nvidea Gefoce GT 320 1024 mb
24" scherm
intel core i3-530
6 gb DDR intern geheugen
1 tb harddisk
Nvidea Gefoce GT 320 1024 mb
24" scherm
Het soort scherm is belangrijker dan het formaat.
1GB RAM op je grafische kaart is onzin met Photoshop. De helft is méér dan genoeg.
1GB RAM op je grafische kaart is onzin met Photoshop. De helft is méér dan genoeg.
Waar moet ik rekening mee houden op het gebied van het scherm dan?
Kleurechtheid. Een game-schermpje met TN paneel en een snelle responsetijd is niet zo best met kleuren.