vraag over flitser Metz 45 CT-1
- roes
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
vraag over flitser Metz 45 CT-1
Ik heb van een kennis een Metz 45 CT-1 gekregen , nou heb ik hem opgeladen en op mijn D300 gemonteerd de kabel past ook goed in de desbetreffende aansluitbus. Nu krijg ik hem niet aan het flitsen. Hij maakt wel het geluid wat een flitser maakt als hij oplaad maar verder gebeurd er niks.
Zie ik soms een instelling van de camera over het hoofd of is hij gewoon niet geschikt voor de D300.
Hoor graag van jullie .
groeten jos
Zie ik soms een instelling van de camera over het hoofd of is hij gewoon niet geschikt voor de D300.
Hoor graag van jullie .
groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Re: vraag over flitser Metz 45 CT-1
En doet de camera het nu nog wel?
Gevaarlijk hoor, een Metz 45 direct aansluiten. Er zijn Metz flitsers die de boel van binnen kapot maken.
Zie dit draadje voor de oplossing en verder op in het draadje ook een link naar het probleem:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... it=metz+45" onclick="window.open(this.href);return false;
Gevaarlijk hoor, een Metz 45 direct aansluiten. Er zijn Metz flitsers die de boel van binnen kapot maken.
Zie dit draadje voor de oplossing en verder op in het draadje ook een link naar het probleem:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... it=metz+45" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je de flitser zelf al getest? Ik heb nog een speciaal blokje met een zekering voor een Nikon flitsschoen. Wel een beetje voorzichtig doen als het de eerste serie van de CT betreft.
Groetjes,
Hulda
Groetjes,
Hulda
Inderdaad even het voltage meten. Verder is mogelijk het kabeltje kapot, dat is de zwakste schakel.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Flitskabeltje is snel te controleren. Even met een metalen voorwerp sluiting maken tussen puntje en mantel van het X-contact stekkertje.
Als het niet flitst, mogelijk ergens een breuk in het kabeltje. Met contactspray de contacten van de grote stekker van het kabbeltje schoonmaken die in de flitser gaat, wil ook wel eens helpen. Maar dat voltage van een CT45 serie I flitser, brrrr.... Controleren of kiezen voor een tussencontact oplossing.
Als het niet flitst, mogelijk ergens een breuk in het kabeltje. Met contactspray de contacten van de grote stekker van het kabbeltje schoonmaken die in de flitser gaat, wil ook wel eens helpen. Maar dat voltage van een CT45 serie I flitser, brrrr.... Controleren of kiezen voor een tussencontact oplossing.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik had éérst even gezocht op de woorden "Metz 45 CT-1" en "ontsteekspanning". Of op de website van Metz gekeken.
Dan had je onder andere dit gevonden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ing#p64630" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval is van dit type flitser met een serienummer van vóór 534.000 de ontsteekspanning te hoog voor je moderne camera. Je loopt dan het risico dat de circuits van de camera wat rook gaan geven. Voordeel is wel dat je dan je boterhammetje op de camera kunt toasten.
emdeklerk
Dan had je onder andere dit gevonden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ing#p64630" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval is van dit type flitser met een serienummer van vóór 534.000 de ontsteekspanning te hoog voor je moderne camera. Je loopt dan het risico dat de circuits van de camera wat rook gaan geven. Voordeel is wel dat je dan je boterhammetje op de camera kunt toasten.
emdeklerk
emdeklerk schreef:Voordeel is wel dat je dan je boterhammetje op de camera kunt toasten.
emdeklerk

- roes
- Forumlid
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie reactie met de juiste overeen komende advies
heb hem gelukkig maar 1 keer aangesloten en 1 keer geprobeerd. tot nu toe doet mijn D300 het nog goed.
nog maals 1000 maal dank
groeten jos

heb hem gelukkig maar 1 keer aangesloten en 1 keer geprobeerd. tot nu toe doet mijn D300 het nog goed.

nog maals 1000 maal dank
groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Er is nog een probleem met de Metz CT-45 als je deze als flitser wilt gebruiken nl dat deze alleen de volle flits geeft. Er is dus weinig te regelen. Er zijn wel knutselaars die een regelaar er tussen zetten, maar een verwijzing kan ik helaas niet voor je vinden. (moet wel ergens op internet staan)
- roes
- Forumlid
hallo Olijfje,
bedankt voor het mee denken met mij , ik ben van plan om gewoon mijn nikon fliters te blijven gebruiken.
ik dacht dat ik met deze Metz een mooie aanvulling zou hebben , maar ik zie alleen maar nadelen
.
groeten jos
bedankt voor het mee denken met mij , ik ben van plan om gewoon mijn nikon fliters te blijven gebruiken.

ik dacht dat ik met deze Metz een mooie aanvulling zou hebben , maar ik zie alleen maar nadelen

groeten jos
- Léon Obers
- Forumlid
Dat klopt absoluut niet wat je schrijft.Olijfje schreef:Er is nog een probleem met de Metz CT-45 als je deze als flitser wilt gebruiken nl dat deze alleen de volle flits geeft. Er is dus weinig te regelen. Er zijn wel knutselaars die een regelaar er tussen zetten, maar een verwijzing kan ik helaas niet voor je vinden. (moet wel ergens op internet staan)

De Metz 45 CT heeft altijd al een een eigen fotocelletje gehad, die de flits meet en afregelt. Met diafragmavoorkeuze (zelfde diafragma op de flitser als op de camera) kun je die dus gewoon blijven inzetten, zoals dat 20 jaar geleden ook al kon bij gewone analoge camera's. Ik gebruik diverse staafflitsers van Metz (45 CT-4 en 60 CT-4, eerder 60 CT-2) op die wijze nu nog steeds op huidige digitale camera's (alleen niet het eerste type van die Metz CT 45-1 met die mogelijk te hoge ontsteekspanning).
Zelfs "geautomatiseerd" inflitsen met minder flitsvermogen is mogelijk door het diafragma van de flitsersturing of op de camera anders in te stellen. Precies op de wijze zoals dat 20 jaar geleden ook werd gedaan.
Heb je zelfs nog een oude Nikon D70, D1, D1H of D1x kun je zelfs een veel kortere flitssynchronisatietijd gebruiken dan de 1/500 sec. van die camera's. Handig bij inflitsen van schaduwen overdag buiten in volle zon. Bij groepsfoto's overdag is die oude Metz 60 en een oudere Nikon camera uit de D1 serie of D70 een van de weinig praktisch werkbare combinaties waar je voldoende flitsvermogen kunt combineren om een groep van mensen uit te lichten als opheldering van schaduwen in de volle zon met een sluitertijd die voldoende kort is om niet met heel kleine diafragma-openingen opgescheept te zitten. (Hoe kleiner je diafragma-opening, hoe meer flitsvermogen je nodig hebt, om dat bij te benen).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 01 2010 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het probleem hierbij is alleen dat het ongecontroleerd gebeurd.
Als je de 45 wilt gebruiken samen met b.v. je sb900 oid, zal het oogje niet correct werken. Het zal ook steeds een toch wat andere hoeveelheid licht geven.
Maar misschien is het ook wel mijn behoefte de zaken zoveel mogelijk zelf te kunnen regelen. Dat kan nu helaas niet
Als ik 'studio-achtig' fotografeer, gebruik ik sb 900 ook het liefst op 'manual'. Bij ttl weet je nooit wat de volgende flits precies zal doen.
Als iemand weet hoe je zo'n regelaar maakt en inbouwt hou ik me aanbevolen!
Als je de 45 wilt gebruiken samen met b.v. je sb900 oid, zal het oogje niet correct werken. Het zal ook steeds een toch wat andere hoeveelheid licht geven.
Maar misschien is het ook wel mijn behoefte de zaken zoveel mogelijk zelf te kunnen regelen. Dat kan nu helaas niet

Als ik 'studio-achtig' fotografeer, gebruik ik sb 900 ook het liefst op 'manual'. Bij ttl weet je nooit wat de volgende flits precies zal doen.
Als iemand weet hoe je zo'n regelaar maakt en inbouwt hou ik me aanbevolen!
- Léon Obers
- Forumlid
Wat je nu aankaart, het combineren met een SB-900 is niet de vraag van de TS.
Maar zelfs ook die combinatie met een SB-900 hoeft geen probleem te zijn, hoewel met andere instellingen.
Ook de SB-900 heeft een eigen fotocelletje die je alsnog in die modes kunt gebruiken inplaats van i-TTL. In die A-modes krijg je géén vóórflitsen, en kun je andere flitsers die een slave celletje hebben gewoon correct aansturen. Een Metz 45 heeft geen eigen slave celletje, maar je kunt er makkelijk een aankoppelen. Daar je met twee of meerdere flitsers wellicht die Metz los zult opstellen.
Wil je andere niet Nikon flitsers via slave werking met de interne flitser van een camera aansturen, is de enige methode van aansturing door de interne flitser manueel te gebruiken en het vermogen handmatig af te regelen. Ook dan heb je géén vóórflitsjes. De andere flitsers kunnen gewoon met hun fotocelletje blijven werken als je dat zou willen.
Een combinatie met meerdere flitsers prefereer ikzelf overigens liever volledig handmatige afregeling van het flitsvermogen. Heb je beter overzicht in de controle van het licht en weet je beter wat er overblijft aan licht. Overigens precies wat jezelf ook liever gebruikt.
Een afregelen van een Metz 45 is ook handmatig mogelijk in stappen van het vermogen. Altijd al geweest. Dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Dus eigenlijk zou er helemaal geen probleem met die Metz hoeven te zijn, afgezien of die in een productie serienummer zou kunnen vallen dat die nog een te hoog voltage op het flitskabeltje zou kunnen afgeven bij rechtstreeks gebruik op de camera, maar dat is met een voltmeter na te meten. Weet je dat, en is het goed, kun je hem zelfs rechtstreeks op de camera gebruiken.
Maar zelfs ook die combinatie met een SB-900 hoeft geen probleem te zijn, hoewel met andere instellingen.
Ook de SB-900 heeft een eigen fotocelletje die je alsnog in die modes kunt gebruiken inplaats van i-TTL. In die A-modes krijg je géén vóórflitsen, en kun je andere flitsers die een slave celletje hebben gewoon correct aansturen. Een Metz 45 heeft geen eigen slave celletje, maar je kunt er makkelijk een aankoppelen. Daar je met twee of meerdere flitsers wellicht die Metz los zult opstellen.
Wil je andere niet Nikon flitsers via slave werking met de interne flitser van een camera aansturen, is de enige methode van aansturing door de interne flitser manueel te gebruiken en het vermogen handmatig af te regelen. Ook dan heb je géén vóórflitsjes. De andere flitsers kunnen gewoon met hun fotocelletje blijven werken als je dat zou willen.
Een combinatie met meerdere flitsers prefereer ikzelf overigens liever volledig handmatige afregeling van het flitsvermogen. Heb je beter overzicht in de controle van het licht en weet je beter wat er overblijft aan licht. Overigens precies wat jezelf ook liever gebruikt.
Een afregelen van een Metz 45 is ook handmatig mogelijk in stappen van het vermogen. Altijd al geweest. Dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Dus eigenlijk zou er helemaal geen probleem met die Metz hoeven te zijn, afgezien of die in een productie serienummer zou kunnen vallen dat die nog een te hoog voltage op het flitskabeltje zou kunnen afgeven bij rechtstreeks gebruik op de camera, maar dat is met een voltmeter na te meten. Weet je dat, en is het goed, kun je hem zelfs rechtstreeks op de camera gebruiken.

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als ik dit zo allemaal lees vraag ik me wel eens af of het niet gewoon beter is een moderne Nikon flitser te kopen. Dat WERKT gewoon zoals je het verwachten kan.
Even afgezien van het feit dat het gewoon leuk kan zijn om met dit soort spullen te experimenteren...
Even afgezien van het feit dat het gewoon leuk kan zijn om met dit soort spullen te experimenteren...

Dat is het preciesgewoon leuk

Klinkt aantrekkelijk, maar hoe doe jij dat dan?Een afregelen van een Metz 45 is ook handmatig mogelijk in stappen van het vermogen. Altijd al geweest. Dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Er zit maar 1 manual stand op de 45-CT1 de rest is auto (en wordt dus medebepaald door het hoeveelheid licht dat op de sensor valt).
Of mis ik iets?