a90 schreef:Geweldig wat een platen Fred ! complimenten weer. Met name foto 5 vind ik erg sterk.
Maar voor mijn begrip die groothoek, wordt die nu (mede) bepaald door de dikte van het plaatje waar het gaatje in zit ?
Ja foto 5 is gaaf he? Ik zat vlak voor die narcisknop, toch lijkt die afstand best wel groot.
De beeldhoek wordt bepaald door de afstand gaatje-film én het negatiefformaat. Bij mijn pinhole-camera is de afstand film-gaatje 32 mm. Hoewel een pinhole-camera geen objectief heeft, wordt deze afstand gerekend als brandpuntsafstand. Het negatiefformaat is 6x6 cm. Een brandpuntsafstand van 32 mm bij 6x6 komt ongeveer overeen met 18 mm bij kleinbeeld, dus een forse groothoek.
De dikte van het plaatje is in principe niet van belang. Wel blijkt dat hoe dunner het plaatje is, hoe scherper de foto's worden. Het plaatje heb ik gemaakt van latoenmessing van 0,025 mm dik, ongeveer de dikte van aluminiumfolie maar dan vele malen sterker. Je kunt er erg gladde gaatjes in maken. Hoe ronder en gladder het gaatje, hoe scherper de foto's worden.
Het gebruikte gaatje heeft een diameter van 0,18 mm. Bij een brandpuntsafstand van 32 mm komt dit overeen met een diafragma van 32/0,18=178. Dit wetende is het bepalen van de juiste belichting een kwestie van lichtmeten met een losse belichtingsmeter en de belichting aflezen bij diafragma 178.