Hallo nikon fans
is een af-s 28-70 2.8 lens ook goed te gebruiken op digitaal reflex, of is het beter om een DX lens te gebruiken, ik vraag dit omdat ik pas een modeshow gefotografeert heb met deze lens en een nikon D 100 en mijn fotos waren niet echt slecht maar kwamen niet in de buurt van de foto,s van een kennis van mij die met een canon met 12 miljoen pixels fullsize censor camera en een oude sigma schuifzoom 18-200 fotografeerde, de fotos hebben we bekeken op een laptop de canon had veel meer kleur, helderder en was meer gedetailleerd, ik was zeer teleurgestelt, ligt het nu aan de combinatie camera-lens of is een 12 miljoen pixels fullsize camera ook op een laptop gezien al beter.
Groet Johan
ervaringen met af-s 28-70 2.8 met digitaal reflex
Dag Johannus,
Het mag niets uitmaken. Het is een bijzonder objectief de 28-70 AFS 2.8, zoals te lezen is op deze web-pagina van Bjørn Rørslett. Het zou kleuren goed moeten kunnen weergeven.
Waar ligt het dan wel aan? Bewerking van de files die uit de camera komen. In ieder geval zijn hier veel mogelijkheden.
Van nature is de file die uit een Nikon camera als de D70, D100 etc. komt wat onder-belicht. Ik heb me laten vertellen dat dit geschiedt om een goede doortekening te waarborgen in de lichte delen van de opname. De foto's moeten eerst helderder worden gemaakt. Je schreef dat de foto's van de Canon helderder waren. Ik weet niet of je de heldermakende stap ook bij de files uit de D100 toegepast hebt.
Net zoals je met diafilms als Velvia, Provia, Astia elk heel verschillende kleuren kunt krijgen, kan dit ook bij digitale fotografie.
De vraag is derhalve niet welk objectief maar welke kleurnabewerking (kleurprofielen) is nodig om de kleuren hier levendiger te krijgen. Op dit forum zijn mensen die hier meer ervaring mee hebben dan ik omdat ze digitaal fotograferen (wat ik zoals bekend niet doe). Wellicht helpt deze link iets verder ... http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=362
Daar past ook nog een caveat bij: de monitor moet ook juist gecalibreerd zijn.
Hope this helps a bit.
Amadeus Gould
Het mag niets uitmaken. Het is een bijzonder objectief de 28-70 AFS 2.8, zoals te lezen is op deze web-pagina van Bjørn Rørslett. Het zou kleuren goed moeten kunnen weergeven.
Waar ligt het dan wel aan? Bewerking van de files die uit de camera komen. In ieder geval zijn hier veel mogelijkheden.
Van nature is de file die uit een Nikon camera als de D70, D100 etc. komt wat onder-belicht. Ik heb me laten vertellen dat dit geschiedt om een goede doortekening te waarborgen in de lichte delen van de opname. De foto's moeten eerst helderder worden gemaakt. Je schreef dat de foto's van de Canon helderder waren. Ik weet niet of je de heldermakende stap ook bij de files uit de D100 toegepast hebt.
Net zoals je met diafilms als Velvia, Provia, Astia elk heel verschillende kleuren kunt krijgen, kan dit ook bij digitale fotografie.
De vraag is derhalve niet welk objectief maar welke kleurnabewerking (kleurprofielen) is nodig om de kleuren hier levendiger te krijgen. Op dit forum zijn mensen die hier meer ervaring mee hebben dan ik omdat ze digitaal fotograferen (wat ik zoals bekend niet doe). Wellicht helpt deze link iets verder ... http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=362
Daar past ook nog een caveat bij: de monitor moet ook juist gecalibreerd zijn.
Hope this helps a bit.
Amadeus Gould
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Over die calibratie gesproken. Het valt me telkens weer op hoeveel beter de kleuren zijn waneer de bestanden worden afgedrukt (via een afdrukcentrale). Verder beaam ik wat Amadeus zegt: schiet je in RAW of in JPEG. En wat doet de eigenaar van de D70. Doe je het eerste (JPEG): laatst merkte ik trouwens ook dat RAW-covertors nogal verschillende resultaten opleveren. De convertor in PS CS2 lewvert bijvoorbeeld veel donkerder plaatjes op dat Nikons Capture 4.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: ervaringen met af-s 28-70 2.8 met digitaal reflex
met een 28-70mm f2.8 AFS Nikkor 'slechtere' foto's maken dan een gammele Sigma zoom op een Kwanon camera?johannus schreef:Hallo nikon fans
is een af-s 28-70 2.8 lens ook goed te gebruiken op digitaal reflex, of is het beter om een DX lens te gebruiken, ik vraag dit omdat ik pas een modeshow gefotografeert heb met deze lens en een nikon D 100 en mijn fotos waren niet echt slecht maar kwamen niet in de buurt van de foto,s van een kennis van mij die met een canon met 12 miljoen pixels fullsize censor camera en een oude sigma schuifzoom 18-200 fotografeerde, de fotos hebben we bekeken op een laptop de canon had veel meer kleur, helderder en was meer gedetailleerd, ik was zeer teleurgestelt, ligt het nu aan de combinatie camera-lens of is een 12 miljoen pixels fullsize camera ook op een laptop gezien al beter.
Groet Johan
Lijkt me dat het geheel aan de fotograaf ligt die er niet uithaalt wat er uit te halen valt.
28-70 2.8 op digitaal reflex
Amadeus en jos bedankt voor jullie reaktie, ik kan de reaktie van vanson best begrijpen zo zou ik misschien ook denken, maar het ligt toch wat anders denk ik, ik heb al jaren gefotografeert met de spiegel reflex met groot tevredenheid en heb zins kort de overstap gemaakt naar digitaal reflex, toch even wat anders al die instellingen in het schooting menu, ik denk dat ik de midden tonen wat meer moet versterken, jammer dat ik de tone curve niet kan down loaden ik heb geen nikon capture, toch maar kopen denk ik, hier dan even de instellingen en bewerkingen van de foto,s, ik heb de foto,s in RAW gemaakt, camera op manual, sluitertijd 1/125 diafragma op f/6,3 flitser SB-80DX met difusion kapje, Auto D-TTL, Auto Flash comp 0, Exposure comp +0,3 vanwege de iets onderbelichting, white balance Auto, AF mode AF-C, charpening normal, hue adjustment 0, Tone comp Auto, Iso 200, Color mode 11 Adobe RGB,
ik heb de foto,s bewerkt in PS CS2, kleur temparatuur meestal tussen 5500-6000, voeg meestal iets meer schaduwen, belichting en contrast toe en verscherp iets met onscherp masker
Groet Johan
ik heb de foto,s bewerkt in PS CS2, kleur temparatuur meestal tussen 5500-6000, voeg meestal iets meer schaduwen, belichting en contrast toe en verscherp iets met onscherp masker
Groet Johan