vertekening lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

vertekening lens

Bericht door roes » vr apr 02 2010 10:27 pm

Hallo Allemaal,

mijn probleem is het volgende. ik heb vorige week foto's gemaakt van een mijnmuseum bij ons in Heerlen. en kwam tot de ontdekking dat ik een flink irritant vertekening van de lens heb. ik fotografeer met een D300 en de lens met de vertekening is de Nikon 18-200 mm VRII. De grootste vertekening is bij 18mm.
ik heb deze lens ook op mijn D60 en kan mij geen vertekening voor de geest halen . Is hier nog iets aan te doen in de nabewerking ? ik gebruik PH CS4.
ik laat hier even een voorbeeld zien. :( :frown: :cry:

Afbeelding.

ik hoor graag van jullie :wink:

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Frederix

Re: vertekening lens

Bericht door Frederix » vr apr 02 2010 11:00 pm

Hoi Jos,

Over welke vertekening heb je het eigenlijk. Ik zie feitelijk alleen maar een perspectivische vertekening omdat je jouw camera niet horizontaal heb gehouden. Of zie ik nu wat over de kop??
Laatst gewijzigd door Frederix op vr apr 02 2010 11:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » vr apr 02 2010 11:06 pm

Gebruik het programma ShiftN!

Gratis te verkrijgen : http://shiftn.softonic.de" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr apr 02 2010 11:09 pm

Er zit volgens mij ook nog een piepklein kussentje in, maar dat mag m.i. de pet niet kreukelen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » vr apr 02 2010 11:20 pm

dus jullie vinden het wel mee vallen ?

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 03 2010 12:49 am

roes schreef:dus jullie vinden het wel mee vallen ?
We vragen ons vooral af wat je bedoelt. Het feit dat de gebouwen smaller worden in de hoogte? Dat hoort bij dit bereik als je je camera achterover kantelt. Een groter probleem wat betreft vertekening zou zijn dat lijnen niet recht lopen terwijl ze dat wel horen te zijn, hoewel dat ook veelal prima te corrigeren is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 03 2010 6:01 am

roes schreef: mijn probleem is het volgende. ik heb vorige week foto's gemaakt van een mijnmuseum bij ons in Heerlen. en kwam tot de ontdekking dat ik een flink irritant vertekening van de lens heb. ik fotografeer met een D300 en de lens met de vertekening is de Nikon 18-200 mm VRII. De grootste vertekening is bij 18mm.
ik heb deze lens ook op mijn D60 en kan mij geen vertekening voor de geest halen.
Lees het volgende topic over welke vertekening het gaat en hoe te corrigeren:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43#p241743" onclick="window.open(this.href);return false;
Vervolgtopic is eveneens aan te raden voor toekomstige foto's en correctie. (Truucje om bij opname reeds vast te stellen van wat er later af zal vallen. Daarmee kun je bij opname dus al participeren op je latere beeldcorrectie).
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 594#p89594" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za apr 03 2010 9:15 am

Als je het om de perspectief vertekening gaat raad ik je aan een PC-E 24 mm f/3,5 te kopen. Ik kan uit ervaring vertellen dat het een super objectief is :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » za apr 03 2010 10:09 am

bedankt allemaal voor jullie uitleg.
ik heb me weer voor niks zorgen gemaakt :wink: . Nou is mij ook duidelijk het verschil tussen vertekening van een lens en vertekening door perspectief :lol: .
Da laatste ligt natuurlijk helemaal zelf in de hand :wink2: . Leon ook nog bedankt voor de geïllustreerde uitleg van beide gevallen , het is mij duidelijk :D .
Tevens ga ik me eens verdiepen in de verschillende software die voor deze correcties kan zorgen . verder heb ik sinds dat ik hier lid ben al heel wat geleerd van jullie hier en dat maakt deze hobby weer een stuk boeiender, al doende leert men :lol: :lol: .

groeten jos

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”