glasnegatieven

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
vhsdown
Forumlid
Forumlid

glasnegatieven

Bericht door vhsdown » vr apr 02 2010 7:54 pm

heeft iemand ervaring met het scannen van glasnegatieven ?.
ben via een erfenis in het bezit gekomen van verschillende dozen van glasnegatieven uit het begin van 1900- 1930 uit de regio brabant zuid oost (de Peel)
D40 + D90 + D5000
AF S nikkor 18-55mm 1:3-3.5-5.6I ED DX
AF S nikkor 18-55mm 1:3-3.5-5.6I ED DX VR
AF S nikor 18-105mm 1:3-3.5-5.6I ED DX VR
AF S TAMRON 70-300mm 1:4-5.6 tele-macro (1:2) a17
nikon SB 400
Meike 910

flitslicht

Re: glasnegatieven

Bericht door flitslicht » vr apr 02 2010 9:01 pm

Nee, ik heb uit een erfenis nog wel een doos vol onbelichte glasplaten :-) . Maar ik vermoed dat je het op dezelfde manier doet als gewone negatieven. Dus gewoon scannen en dan inverteren met Photoshop?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr apr 02 2010 9:58 pm

Heb je een lichtkast en een lens die een macro-instelling heeft? Gewoon de glasplaten dupliceren.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 03 2010 6:59 am

Ik heb wel eens een paar glasnegatieven van de Brabantse Fotograaf Martien Coppens gescant (daar kwam een zoon van hem een aantal jaren geleden mee aan). Gaat uitstekend. Om geen Newtonringen te krijgen (glas op de glasplaat van de scanner) had ik van zwart papier/karton van pakweg 0.5 - 1 millimeter dikte een frame gemaakt net iets kleiner als het glasnegatief. Daar leg je dan het glasnegatief op, en is er dus een minimale ruimte vrij met de glasplaat van de scanner. De scherptediepte van het lensje van de scanner is voldoende groot dat het beeld scherp blijft. Overigens is de scherpte en detaillering van toenmalige glasnegatieven met de indertijd gebruikte kwaliteit lenzen relatief niet zo hoog.

Dat frame dekt ook de transparante delen van de randen van dat glasnegatief af, wat in de scan voor wat overstraling zou kunnen zorgen. Pak de glasnegatieven met katoenen of latex handschoenen aan zodat het natuurlijke zuur van je vingers niet op de glasplaten terecht kan komen i.v.m. aanvreten / verteren van de emulsie. Met dat kartonnen frame eronder is een glasnegatief ook makkelijk van de scanner af te halen als je een lipje plakband of touwtje aan het frame bevestigt en het complete frame iets omhoog tilt.
Gebruik wel een goede kwaliteit scanner met groot dynamisch bereik voor het beste resultaat.

Overigens zou ik nalopen welke historische waarde die glasnegatieven hebben en advies inwinnen hoe die glasnegatieven voor verder verval te bewaren en/of te conserveren. Informeer eens bij het Nederlands Fotomuseum te Rotterdam:
http://www.nederlandsfotomuseum.nl/comp ... 0/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”